امروز: سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : آوریل 26th, 2024 6:42 | کد خبر : 24838 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

واگذاری مدیریت سد ارس به شرکت آب منطقه‌ای اردبیل، مطالبه اصلی مردم است

امام جمعه بیله سوار گفت: واگذاری مدیریت سد ارس به شرکت آب منطقه‌ای اردبیل جزو مطالبات اصلی مردم بوده و باید مد نظر مسوولان وزارت نیرو قرار گیرد.

مغانه آنلاین- جمعه۰۷-۰۲-۱۴۰۳

حجت الاسلام عزیزی، با اشاره به مشکلات خشکسالی که یک بحث اقلیمی است و در تمامی کشورها حاکم است اظهار کرد: هر چند آورده رود ارس نسبت به سال گذشته کم شده اما طبق اظهارات مسوولان آب استان و مغان، بحث آبیاری در انتهای شبکه، مشکل کمبود آب نیست بلکه موضوع اصلی سوءمدیریت است و اگر حق آبه رود ارس به نحو صحیح داده شده و مدیریت سد ارس به استان اردبیل و آب منطقه مغان داده شود قطعا در کشت دوم نیز مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: اصل تاسیس سدهای حوزه ارس و خداآفرین برای مغان بوده و ۷۰ درصد پایاب سدهای حوزه ارس برای شهرهای شمال استان تعریف شده است.

امام جمعه بیله‌سوار تصریح کرد: مدیریت سدهای ارس باید به استان اردبیل و مدیریت آب منطقه مغان واگذار شود. وی ادامه داد: ما توانستیم موضوع فوق را در سطح کشور با وزیر نیرو و اعضای کمسیون عمران و آب مجلس نیز در میان گذاشته و پیگیر خواسته‌های مردم شویم.

گفتنی است؛ جمعی از کشاورزان نیز به‌دلیل مشکلات و بحران کم آبی و عدم آبیاری کافی مزارع خود خواستار واگذاری مدیریت سد ارس به استان اردبیل شده‌اند.کشاورزان بر این باورند که نحوه مدیریت و مسوولیت سد ارس و خداآفرین سلیقه‌ای بوده و آب مورد نیاز مزارع کشاورزی منطقه مغان مورد دست‌اندازی و سو استفاده قرار می‌گیرد‌.

شایان ذکر است عدم رهاسازی به موقع و بی برنامه‌گی مدیریت سد ارس و خداآفرین باعث خسارت به شبکه مغان و اختلال در مدیریت منابع آب مغان و بهره برداری شده و نارضایتی را در بین زارعین و بهره برداران شبکه آب مغان در پی داشته است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده و قوانین حاضر بیش از ۹۰ درصد بهره‌برداری از رودخانه مرزی ارس توسط شبکه بزرگ آبیاری مغان با بیش از ۹۰ هزار هکتار انجام می شود، لذا ضرورت دارد مدیریت سد خداآفرین و ارس و متعلقات آن به شرکت آب منطقه‌ای اردبیل و مدیریت منابع آب مغان واگذار گردد.

اخبار مرتبط

نظرات