امروز: دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : آوریل 9th, 2024 3:55 | کد خبر : 24805 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

کشت دوم در منطقه مغان کاهش می‌یاید

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: کشت دوم در مزارع مغان کاهش یافته و در تلاش هستیم به خاطر کمبود آب میزان کشت دوم را به حداقل برسانیم.

مغانه آنلاین-سه شنبه۲۱-۰۱-۱۴۰۳

حمید فضائلی اظهار کرد: برای اولین بار الگوی کشت تعریف شده در کشت و زرع مغان مورد توجه قرار گرفت تا ما با توجه به پایین بودن منابع آبی و شرایط خشکسالی پایداری کشت و زرع پاییزی و بهاره را شاهد باشیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با همکاری و مدیریت مشارکتی با جهاد کشاورزی الگوی کشت وارد چرخه کشت و زرع کشاورزان استان اردبیل شد ، طوری که ۵۰ درصد کشت و زرع در فصل پاییز و ۵۰ درصد نیز در فصل بهار انجام می‌شود.

وی افزود: انتظار می‌رود جهاد کشاورزی الگوی کشت را در مزارع و به صورت میدانی پیاده کند تا دغدغه‌ کمتری در تامین منابع آب داشته باشیم.

فضائلی به کشت و زرع اراضی پایاب سد خداآفرین در قالب ناحیه یک و ۲ سد پایاب خداآفرین اشاره کرد و گفت: هر چند ایستگاه‌های ناحیه ۲ تکمیل نشده اما از طریق پمپ برداشت و توزیع منابع آب را شاهد هستیم.

وی از اجرای طرح تحویل حجمی آب به بهره‌برداران خبر داد و ادامه داد: با مدیریت منابع آب می‌توان از این شرایط سخت خشکسالی عبور کرد.

فضائلی اظهار کرد: با توجه به تشدید خشکسالی‌ها تشکیل آب بران بسیار ضروری بوده تا با مدیریت بهینه منابع آب بتوان از این اراضی بهره‌برداری لازم را انجام داد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از تهیه اطلس تصرفات حریم کانال‌ها در منطقه مغان خبر داد و گفت: با تصرفات غیرمجاز برخورد شده و جلوی کشت و زرع در این محدوده گرفته می‌شود.

بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمالغرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند، در جایگاه‌ چهارم قرار دارد.

تاکنون ۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده است.

 

اخبار مرتبط

نظرات