امروز: دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : آوریل 16th, 2024 3:37 | کد خبر : 24820 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

شبکه آب مغان باید ساماندهی شود

مدیر امور منابع آب مغان گفت: شبکه آب مغان نیازمند ساماندهی، اصلاح و بازسازی است.

مغانه آنلاین- سه شنبه ۲۸-۰۱-۱۴۰۳

سیدعباس مینایی در بازدید از طرح اصلاح و بازسازی رگلاتور شماره ۲ کانال اصلی مغان در حوزه شهرستان اصلاندوز گفت: به منظور مدیریت بهتر مصرف آب در شبکه آبیاری و زهکشی مغان رگلاتورهای (تنظیم کننده فشار) این شبکه آبیاری برقی می‌شود.

وی افزود: اصلاح و بازسازی رگلاتورها در طول کانال اصلی شبکه مغان و برقی کردن آنها باعث سهولت در تنظیم سطح آب و تسریع در انتقال آب در کانال اصلی می‌شود.

مینایی با اشاره به فرسوده بودن و تخریب بخشی از سازه رگلاتور اظهار کرد: در راستای توزیع عادلانه آب بین بهره‌برداران و تنظیم و تامین آب ایستگاه پمپاژ فتحعلی، بخشی از اراضی شرکت کشت و صنعت مغان، بخش‌ خصوصی و تصفیه‌خانه آب آشامیدنی عمران آباد، این طرح توسط مدیریت منابع آب مغان و شرکت بهره‌برداری با احداث کانال انحرافی با هزینه بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال اجرایی شده و در مراحل پایانی قرار دارد.

مدیر امور منابع آب مغان با بیان اینکه اصلاح و بازسازی ابنیه و تاسیسات شبکه مغان یکی از اولویت‌های اساسی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل است ، افزود: با مدیریت جهادی می‌توان رضایت مردم و بهره‌برداران را تامین کرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تعمیر و نگهداری شبکه مغان در سال‌های اخیر ادامه داد: تاکنون برای تعمیر و نگهداری شبکه مغان اعم از دریچه‌ها ، جاده دسترسی ریگلاژ و تعمیرات سد میل، لایروبی و بازچرخانی آب ۲۰۰ میلیارد ریال و برای تکمیل آن ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

مدیر امور آب مغان ادامه داد: همچنین برای بازچرخانی ۳۰ میلیون متر مکعب آب در پایین دست شبکه ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار در سال گذشته اختصاص یافت.

وی اظهار کرد: کاهش شدید بارش در سال آبی جاری ، حادث شدن خشکسالی در منطقه و کاهش رواناب به‌ویژه کاهش حجم آب ورودی به سدها موجب بروز خشکسالی در منطقه شده و تامین آب آشامیدنی، زیست محیطی، صنعت، کشاورزی و خدمات به دغدغه اصلی مسئولان استان اردبیل تبدیل شده است.

مینایی آبیاری شبانه، کاهش ساعات آبیاری و نوبت‌بندی کانال‌های آبیاری را از جمله راهکارهای مدیریت آب در منطقه مغان در شرایط کم آبی امسال ذکر کرد و به کشاورزان توصیه کرد به جای آبیاری غرقابی، از آبیاری مدرن و قطره‌ای استفاده کنند.

بر اساس این گزارش، شبکه آب مغان در سال ۱۳۵۳ احداث شده و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۳۵۸ کیلومتر کانال درجه ۲ خاکی تبدیل به بتن و از ۱۸۰ کیلومتر کانال اصلی هم ۶۰ کیلومتر تاکنون اصلاح شده و ۱۱۰ کیلومتر هم همچنان خاکی مانده است.

 

اخبار مرتبط

نظرات