امروز: یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : می 6th, 2024 2:52 | کد خبر : 24899 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

پیش‌بینی تولید ۳۶ هزار تن سیر در مزارع منطقه مغان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اعلام کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۳۶ هزار تن سیر تر در مزارع منطقه مغان در شمال این استان تولید و روانه بازار مصرف شود.

مغانه آنلاین- دوشنبه ۱۷-۰۲-۱۴۰۳

نوبخت اژدری گفت: از این مقدار محصول تولیدی ۱۳ هزار تن سیر خشک با کیفیت و بازارپسند استحصال می‌شود.

وی افزود: بر اساس سیاست رعایت الگوی کشت، در سال زراعی جاری یک هزار و ۲۲۸ هکتار از مزارع مستعد در شمال استان اردبیل به زیر کشت محصول سیر رفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به آغاز برداشت سیر از مزارع شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز افزود: سال گذشته ۲ هزار هکتار از اراضی مستعد استان به زیر کشت سیر رفته بود ولی امسال برای رعایت الگوی کشت، سطح زیر کشت این محصول کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، این روزها برداشت محصول سیر در شهرستان پارس‌آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان در شمال استان اردبیل آغاز شده و همه محصول تا نیمه خردادماه برداشت شده و روانه بازار مصرف می‌شود.

کاشت محصول سیر در همه شهرستان‌های استان اردبیل رواج دارد ولی بخش زیادی از سیر استان در منطقه مغان به خصوص در اراضی زراعی شهرستان پارس‌آباد کشت می‌شود.

میانگین برداشت سیر در هر هکتار از مزارع استان اردبیل ۳۰ تن اعلام شده است و هم‌اکنون هر کیلوگرم سیر خام و تر برداشت شده در مزارع، به قیمت ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار ریال فروخته می‌شود.

کاشت محصول سیر در استان اردبیل طی چند سال اخیر روند کاهشی داشته به طوری که سطح زیر کشت این محصول از سه هزار هکتار چهار سال پیش به یک هزار ۲۲۸ هکتار در سال جاری رسیده است.

علت این کاهش، شرایط نامناسب قیمت فروش محصول در فصل برداشت و توسعه کشت محصولات جایگزین بوده است.

محصول سیر برداشت شده در استان اردبیل بیشتر به استان های تهران، آذربایجان شرقی و مناطق مرکزی کشور ارسال شده و بخشی از محصول نیز توسط بازرگانان به جمهوری آذربایجان و روسیه صادر می شود.

چهار سال پیش، کشاورزان با توجهی به هشدارهای سازمان جهاد کشاورزی و با وسوسه فروش محصول به قیمت بالا، اقدام به کشت محصول به اندازه سه برابر سال‌های قبل کرده و در فصل برداشت به علت پایین آمدن قیمت محصول متحمل زیان شدند.

سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از چند سال پیش در پی بروز تنش قیمت در محصول سیر، خواستار تکمیل زنجیره تولید، ایجاد واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی و نیز بسترسازی برای صادرات محصول تولیدی منطقه مغان شد ولی با توجه به فرابخشی بودن این موضوع، تاکنون اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است.

 

اخبار مرتبط

نظرات