امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : مارس 14th, 2016 9:40 | کد خبر : 17446 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

تالاب میل و مغان ثبت جهانی می شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از تلاش ها برای ثبت جهانی دریاچه سد میل مغان در کنوانسیون بین المللی تالاب ها خبر داد.

به گزارش مغانه، سید رضا موسوی روز دوشنبه در جلسه کارگروه مطالعات آمایش سرزمین محیط زیست استان اردبیل گفت: دریاچه سد میل مغان جزو تالاب های انگشت شماری است که هم اکنون شرایط مناسبی دارد و پیشنهاد شده تا به عنوان سایت تالابی در کنوانسیون ‘رامسر’ به ثبت برسد.
وی افزود: پایه گذار کنوانسیون رامسر ایران است اما ثبت تالاب ها فرآیندی دارد که باید طی شود؛ در این راستا مدارک لازم جمع آوری شده و در مرحله نهایی است که امید می رود به زودی این امر به سرانجام برسد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بیان کرد: پس از ثبت جهانی میل مغان، سطح حفاظتی تالاب افزایش می یابد و می توان از اعتبارات جهانی نیز در این زمینه و همچنین تنوع زیستی منطقه استفاده کرد.
او اضافه کرد: واقع شدن در منطقه مرزی، از نظر امنیتی و تنوع زیستی تالاب میل مغان از نظر کارکردهای زیستی شرایط بسیار مناسبی دارد اما هیچ تفاوتی با نمونه های مشابه همچون دریاچه ارومیه ندارد و در صورت بی توجهی، می تواند خشک شود.
موسوی عنوان کرد: مطالعات و تجربه دهه های گذشته نشان داده خشک شدن تالاب ها برخی کارکردهای زیستی و طبیعی مانند کوچ پرندگان مهاجر را مختل می کند و از سوی دیگر بر معیشت مردم بومی و گردشگری نیز تاثیر می گذارد.
به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل هم اکنون ۴۶ تالاب طبیعی و مصنوعی در این استان وجود دارد.
پیمان بین المللی حفاظت از تالاب ها و حیوان ها و گیاهان وابسته به آن ها (به ویژه پرندگان آبزی) ‘کنوانسیون رامسر’ در سال ۱۳۴۹ در شهر رامسر به تصویب ۱۸ کشور رسید و هم اکنون ۱۶۹ کشور جهان عضو این پیمان هستند.

اخبار مرتبط

نظرات