- پایگاه خبری تحلیلی مغانه آنلاین - http://moghanehonline.ir -

تالاب میل و مغان ثبت جهانی می شود

به گزارش مغانه، سید رضا موسوی روز دوشنبه در جلسه کارگروه مطالعات آمایش سرزمین محیط زیست استان اردبیل گفت: دریاچه سد میل مغان جزو تالاب های انگشت شماری است که هم اکنون شرایط مناسبی دارد و پیشنهاد شده تا به عنوان سایت تالابی در کنوانسیون ‘رامسر’ به ثبت برسد.
وی افزود: پایه گذار کنوانسیون رامسر ایران است اما ثبت تالاب ها فرآیندی دارد که باید طی شود؛ در این راستا مدارک لازم جمع آوری شده و در مرحله نهایی است که امید می رود به زودی این امر به سرانجام برسد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل بیان کرد: پس از ثبت جهانی میل مغان، سطح حفاظتی تالاب افزایش می یابد و می توان از اعتبارات جهانی نیز در این زمینه و همچنین تنوع زیستی منطقه استفاده کرد.
او اضافه کرد: واقع شدن در منطقه مرزی، از نظر امنیتی و تنوع زیستی تالاب میل مغان از نظر کارکردهای زیستی شرایط بسیار مناسبی دارد اما هیچ تفاوتی با نمونه های مشابه همچون دریاچه ارومیه ندارد و در صورت بی توجهی، می تواند خشک شود.
موسوی عنوان کرد: مطالعات و تجربه دهه های گذشته نشان داده خشک شدن تالاب ها برخی کارکردهای زیستی و طبیعی مانند کوچ پرندگان مهاجر را مختل می کند و از سوی دیگر بر معیشت مردم بومی و گردشگری نیز تاثیر می گذارد.
به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل هم اکنون ۴۶ تالاب طبیعی و مصنوعی در این استان وجود دارد.
پیمان بین المللی حفاظت از تالاب ها و حیوان ها و گیاهان وابسته به آن ها (به ویژه پرندگان آبزی) ‘کنوانسیون رامسر’ در سال ۱۳۴۹ در شهر رامسر به تصویب ۱۸ کشور رسید و هم اکنون ۱۶۹ کشور جهان عضو این پیمان هستند.