امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : مارس 19th, 2015 4:08 | کد خبر : 10060 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

یادی از گذشتگان در پنجشنبه آخر سال

آخر سال است و در هیاهو و شلوغی پایان سال در آخرین پنجشنبه وقتی خانه تکانی کردیم، شاید غباری از کینه ها را با شبنم زلال گذشت التیام دادیم و دل را خانه دوست قرار دادیم حالا نوبت تمام کسانی است که روزی در بین ما بودند و حالا نیستند.

به گزارش مغانه، تمام پدران ،مادران ،خواهران و برادران ، فرزندان و شهیدان این روزها بیشتر از هر زمان دیگر جایشان در بین ما خالی است و بارها یادشان را با مرور خاطراتشان زنده می کنیم .

این روزها بوی عیدی ،بوی خاطرات مادربزرگ و پدربزرگ ،بوی سمنو و شیرینی و نان قندی هایشان در کوچه ها و خیابانها هنوز پا برجاست ،این روزها گویی روز تجدید خاطره است ،تجدید خاطره هایی از جنس عشق و دوستی از جنس مهر ،محبت و گذشت .

این روزها خاطرات خرید شب عید ،گذاشتن سبزه ،پخت سمنو و هم زدن آن به نیت حاجت ،انعام ها و عیدی گرفتن ها همه با هم زنده می شود.

یاد آن روزها که از شوق خرید شب عید ،نوشتن مشق های شب عید ،پوشیدن لباس نو و بوی کفش نو در گنجه خانه هنوز شادمان می کند و گه گاه در تنهایی و تکرار خاطرات شاید با افسوس یادشان را گرامی می داریم .

اما آنچه انسان بیش از همه افسوس از دست رفتنش را می خورد گذشت زمان ، جوانی و از دست دادن عزیزان است .

امروز در اوج شادی های شب عید شاید برای خیلی از کسانی که ایرانی نیستند و این احساس را با تمام وجودشان درک نکرده باشند شاید مشکل باشد ،اما ما ایرانی ها بنا به رسم قدیمی در خوش ترین لحظات و در شروع سال نو به رسم ادب و قدرشناسی یاد عزیزان درگذشتگان خود را گرامی می داریم .

یاد مادربزرگ و آش های داغ و پر از عشق صفایش ،یاد مادربزرگ و ناز کردن نوه ها و ناز کشیدن هایشان ،یاد پدربزرگ که حتی در کمال ناتوانی همیشه برای ما بزرگ و با ارزش بود ،یاد دست های سخاوتمندانه او و گرمای وجودش و چشمان پر نفوذ و پر از ایمان و اعتقادش ،یاد اسکناس های تانخورده که از لای قرآن و حافظ بیرون می آورد و دنیای کوچک کودکی ما را پر از شادی می کرد با آن ما را تا اوج آسمان ها بالا و بالاتر می برد.

یاد همه آنها بخیر ،یاد پدران و مادران ما که موهای سیاهشان برای روی سفیدی و موفقیت ما سفید شد و خم به ابرو نیاوردند و همیشه مستحکم مثل کوه پشت ما ایستادند و خود نپوشیدند و نخوردند و نخوابیدند و همه را برای ما مهیا کردند.

یاد تمامی سربازان مهین و دلاورمردان عرصه عشق و ایمان ایثار بخیر یاد تمام آنها که امروز کوچه و خیابان هایمان با نام شان مزین شده است و در عبور از آنها و نام پر افتخارشان با سرافرازی در سایه امنیت و اعتباری که ایجاد کردند ما با آرامش از گذر کوچه های فداکاری شان به خانه هایمان می رسیم .

در پنجشنبه آخر سال در حقیقت نه تنها یاد عزیزان از دست رفته را گرامی می داریم و جایشان را سبز می کنیم، بلکه سلامی و صلواتی و خدا بیامرزی را هم برای خود اندوخته می کنیم و برای لحظاتی فارغ از دنیای پر از هیاهو و ازدحام شب عید با خودمان خلوت می کنیم و مجالی برای خودشناسی و بازگشت به خویشتن را فراهم می کنیم.

به یاد سهراب سپهری که به سراغ من اگر می آیید نرم و آهسته بیایید مبادا که ترک بردارد چینی نازک تنهایی من ،به سراغ من اگر می آیید قل هوالله را بر زبان جاری کنید به سراغ من اگر می آیید با گلابی سنگ مزارم را تر کنید به سراغ من اگر می آیید …

اگر سراغ آنها رفتیم در حقیقت به سراغ خودمان رفته ایم با نثار فاتحه و گل و گلاب در حقیقت تلنگری به چینی نازک بی خبری هایمان می زنیم که شاید ما هم روزی برویم و دیگران یاد ما را گرامی بدارند. ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات