امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : آوریل 20th, 2017 11:09 | کد خبر : 21385 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

کمبود امکانات و ضعف مدیریت شهری، مردم اسلام آبادمغان را می آزارد

حدود پنج سال از ارتقای اسلام آباد پارس آبادمغان از دهستان به بخش و شهر شدن اسلام آباد می گذرد که با وجوداین، از حداقل زیرساخت‌ها و امکانات محروم است.

مغانه انلاین- حدود پنج سال از ارتقای اسلام آباد پارس آبادمغان از دهستان به بخش و شهر شدن اسلام آباد می گذرد که با وجوداین، از حداقل زیرساخت‌ها و امکانات محروم بوده و وضع آن در مقایسه با ۵-۶سال قبل بهتر نشده و بیشتر شبیه روستایی دورافتاده می باشد که این روند گلایه مردم اهالی را به دنبال داشته است.

در طی این مدت به جزء بخشداری و شهرداری، هنوز سایر ادارات و یا نمایندگی دستگاه های دولتی در این بخش مستقر و راه اندازی نشده است که به علت استقرار و دایر نشدن شعب ادارات و بانک های دولتی، مردم این بخش حدود ۱۸هزار نفری به ناچار برای انجام امورات اداری خود مسیر ۱۵کیلومتری بین پارس آباد و اسلام آباد را طی می کنند و این مشکلاتی را برای اهالی به وجود آورده است چرا که علاوه بر هدر رفت وقت و تحمیل هزینه زائد ، مخاطرات و حوادث جاده‌ای نیز جان شهروندان را تهدید می‌کند و در همین ارتباط تصادفات ناگوار زیادی به وقوع پیوسته است .

با توجه به قابلیت ها و پتانسیل های این منطقه و مطالبات و درخواست های مردمی، انتظار می رفت با تبدیل اسلام آباد به شهر، ادارات و نهادهای دولتی نیز در این بخش مستقر و به خدمات رسانی به شهروندان مشغول شوند موضوعی که تاکنون از سوی مسوولان ذی ربط استان و شهرستان راهکاری برای تحقق آن صورت نگرفته و از طرفی با وجود افتتاح اداره گاز بخش اسلام آباد در دهه فجر سال گذشته، درب این اداره همچنان به روی مشترکان و ارباب رجوع بسته است .

حضور و فعالیت نمایندگی ها و شعب ادارات، بانک ها و نهادها در این بخش مرزی می تواند بخش اعظمی از مشکلات و کاستی ها را به حداقل رسانده و زمینه ساز رفاه و آسایش مردم و رشد و عمران این منطقه شود.

از سویی، شهر اسلام آباد به رغم برخورداری از نعمت ها و ظرفیت های طبیعی از جمله قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و مسیر ترانزیتی و جاده بین المللی بیله سوار- پارس آباد به جلفا، همچنان با محرومیت و مشکلات و نارسایی های عدیده ای دست و پنجه نرم می کند و از بسیاری از امکانات ابتدایی و اولیه محروم است.

ناگفته پیداست که وضعیت کنونی عمران و توسعه شهری اسلام آبادمغان در شأن مردم فهیم و شهید پرور منطقه نیست که قسمتی از آن به بودجه و اعتبارات دولتی باز می گردد اما بخش عمده ی آن ناشی از ضعف مدیریتی و ناکارآمدی شورای شهر است از این رو مردم صبور و ولایی منطقه برای رسیدن این بخش و شهر به جایگاه واقعی خود در انتظار اقدامات شایسته و گوشه چشمی هرچند اندک، توجه و حمایت از سوی نماینده و مسوولان هستند.

شورای شهر اسلام آباد نیازمند خانه تکانی اساسی است

واقعیت این است که شورای اسلامی شهر اسلام آباد با وجود گذشت نزدیک چهار سال از عمر شورا در عمل به وظایف خود و برآورده کردن انتظارات به حق مردم در بحث توسعه و عمران شهری ناموفق بوده است.

اسلام آباد آنچنان در حوزه مدیریت شهری در وضعیت نامناسب و رکود کامل به سر می برد که هر شخصی پا به این شهر می گذارد در بدو ورود و در نگاه اول متوجه وضعیت نابسامان، نامطلوب و بی برنامگی مدیران شهری می شود.

رکود، رخوت و سستی، بی‌برنامگی و سطحی‌نگری حق مردم این دیار ولایت مدار نیست بلکه این شهر استحقاق و قابلیت تبدیل شدن به یک شهر زیبا و توسعه یافته را دارد به شرطی که در مدیریت شهری خانه تکانی اساسی صورت گرفته و زمام امور به دست افراد توانمند، تلاشگر ، متعهد و دلسوز سپرده شود.

وضعیت فضای سبز ، خیابان ها و معابر عمومی و جمع‌آوری زباله و تنظیف شهر در اسلام آباد واقعاً نامطلوب بوده و نیاز است شهرداری در این زمینه و همچنین در خصوص احداث پارک شهری چاره‌اندیشی و عزم خود را جزم کند تا شهری زیبا و آباد داشته‌باشیم.

آب آشامیدنی سالم نیاز جدی اهالی اسلام آباد

کمبود آب آشامیدنی سالم و بهداشتی یکی از مشکلاتی است که مردم مرزنشین شهر هفت هزار نفری اسلام آباد در فصول مختلف سال به خصوص در تابستان با آن دست به گریبانند.

مشکل کاهش فشار آب و گاه‌گاهی قطع آب، در روزهای گرم سال مردم را واقعاً آزار می‌دهد این مشکل اساسی بارها و بارها بازگو و به گوش مسوولان مربوطه رسانده شده که با وجود این، معضل همچنان پابرجاست.

آب این شهر از نظر کیفیت پایین بوده و نیاز است برای بهبود کیفیت و رفع کمبود و افت فشار گام های اساسی برداشته شود تا شهروندان از این حیث دغدغه و نگرانی نداشته باشند.

از طرف دیگر، آّب آشامیدنی شهر اسلام آباد در حالی که از مجتمع آبرسانی شهید سلیمی تامین می شود و اداره آب و فاضلاب روستایی متولی آن است ولی آب بهای مصرفی بر اساس تعرفه ی آب شهری محاسبه و از مشترکان اخذ می شود.

اسلام آباد، امام جمعه ندارد

امام‌جمعه به عنوان حلقه ی اتصال مردم و مسوولان در هر شهر، نقش بی بدیلی در ترویج احکام اسلامی، آموزه های دینی و فرهنگ قرآنی در جامعه و شناسایی و رفع معضلات اجتماعی و نیز بیان مسائل، نیازها و مطالبات مردم و گره گشایی بسیاری از مشکلات منطقه دارد .

پنج سال از بخش شدن اسلام آباد می‌گذرد اما این منطقه کماکان از داشتن امام‌جمعه و نعمت نماز عبادی – سیاسی و دشمن شکن جمعه محروم و بی نصیب است که جا دارد امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان و شهرستان به این امر مهم توجه جدی داشته باشند چرا که در صورت برخورداری اسلام آباد از وجود و نعمت امام جمعه، بدون شک بسیاری از کاستی ها و مشکلات آن برطرف شده و در مسیر پیشرفت و ترقی روز افزون قرار خواهد گرفت.

ضرورت احداث زمین ورزشی فوتبال در اسلام آباد

احداث و راه اندازی زمین فوتبال مناسب، یکی دیگر از آرزوها و نیازهای جدی مردم اسلام آباد به ویژه قشر جوان و علاقه مندان به رشته ورزشی فوتبال به حساب می آید که لازم است در دستور کار و برنامه های اولویت دار دستگاه های ذی ربط قرار گیرد.

اسلام آباد با وجود کمبود شدید امکانات و تجهیزات ورزشی و فقدان زمین مناسب برای انجام تمرینات و مسابقات فوتبال، در این رشته ورزشی از بخش های پیشرو و مستعد شهرستان و استان است.

جوانان و نوجوانان فوتبالیست این بخش، به خاطر استعداد و عشق و علاقه زائدالوصفی که به این رشته ورزشی پرطرفداردارند به ناچار در کوچه ها و معابر عمومی به انجام تمرین و رقابت می پردازند.

اسلام آباد، از بخش هایی است که در ورزش فوتبال همواره حرف هایی برای گفتن داشته و دارد و بازیکنان این منطقه با وجود نبود امکانات و حمایت مسوولان، با تکیه بر تلاش و پشتکار خودشان، پله های رشد و ترقی را طی کرده اند به طوری که هم اکنون چند بازیکن در تیم های مطرح دسته یک و لیگ برتر توپ می زنند و افتخاراتی برای مردم این خطه کسب کرده اند.

احداث زمین فوتبال و نیز تجهیز و توسعه اماکن ورزشی و نگاه مسوولانه به بخش ورزش اسلام آباد، می تواند علاوه بر ارتقای وضعیت ورزش منطقه، سبب تقویت روحیه ی نشاط و شادابی در جوانان و نوجوانان و پیشگیری از بروز بسیاری از انحرافات و کجروی های اجتماعی شود.

مرمت و رفع مشکل آسفالت جاده پنج کیلومتری اسلام آباد- شهرک آیت الله غفاری و نیز حل مشکل سند مالکیت زمین دانشکده کشاورزی مغان، کمبود امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی و نبود پزشک از جمله معضلات مهمی است که تحقق آنها و موارد عنوان شده، باعث بالندگی و رشد شتابان این بخش و رضایت مندی و خوشنودی مردم خواهد شد.

*وکیل عشقی/ خبرنگار مطبوعات در پارس آبادمغان

اخبار مرتبط

نظرات