امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : نوامبر 9th, 2020 12:16 | کد خبر : 23969 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

پس از ۲۸سال صدای اذان در شوشا طنین انداز می شود

رییس جمهور آذربایجان گفت: پس از ۲۸ سال، بار دیگر صدای اذان از مساجد شهر آزاد شده “شوشا” به صدا درمی‌آید .

مغانه آنلاین-یکشنبه۱۳۹۹/۸/۱۸

الهام علی اف روز یکشنبه به مناسبت آزادسازی شهر استراتژیک شوشا از اشغال نیروهای ارمنی در قره باغ، در پیامی به مردم این کشور که به صورت زنده از طریق شبکه‌های تلویزیونی این کشور پخش شد، اعلام کرد: ما همه مساجد و اماکن دینی و یادگارهای فرهنگی و تاریخی در شوشا را مرمت خواهیم کرد .

وی با اشاره به دست آوردهای ارتش جمهوری آذربایجان در میدان نبرد در منطقه مورد مناقشه قره باغ افزود: به رغم این همه بیانیه‌ها بارها گفتم که مناقشه قره باغ راه حل نظامی هم دارد و ما امروز آن را در میدان جنگ ثابت کردیم .

وی تصرویح کرد: سرزمینهای جمهوری آربایجان نزدیک به ۳۰ سال تحت اشغال قرار گرفت و در این مدت مذاکرات بیهوده هیچ نتیجه‌ای نداشت و ارمنستان در روند مذاکرات تلاش می‌کرد، مساله را به درازا بکشد و وضعیت موجود در قره باغ را حفظ کند .

علی اف با اشاره به این که همواره در سطوح بین‌المللی آزادسازی سرزمینهای اشغالی را عمده وظیفه جمهوری آذربایجان اعلام کرده است، گفت: در مذاکرات انجام گرفته سعی داشتند ما را فریب دهند و  مناقشه قره باغ را به یک مناقشه راکد تبدیل کنند، ولی ما در میدان جنگ به پیروزی دست یافتیم .

رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به جایگاه خاص شهر شوشا در تاریخ جمهوری آذربایجان اضافه کرد: دشمن با اشغال این شهر، لطمه‌ای جدی به میراث فرهنگی ما وارد کرده، یادگارهای تاریخی و مساجد ما را تخریب و به انها  اهانت کرد، ولی ما به شوشا برگشتیم و همه مساجد و یادگارهای تاریخی را مرمت خواهیم کرد .

علی اف، تقویت قدرت اقتصادی جمهوری آذربایجان در این سالها را مورد اشاره قرار داد و افزود: اگر این قدرت اقتصادی را نداشتیم، این همه پیروزی در قره باغ امکان‌پذیر نمی‌شد .

وی دستاوردهای جمهوری آذربایجان در سطوح بین‌المللی را یکی از عوامل مهم برای پیروزی در قره باغ عنوان کرد و گفت: ما در این مدت توانستیم به مجامع بین‌المللی ثابت کنیم که قره باغ از جمله سرزمینهای جمهوری آذربایجان است و  مناقشه باید بر مبنای موازین حقوق بین‌المللی، حل و فصل شود .

علی اف افزود: همه نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد، جنبش عدم تعهد ، سازمان همکاری اسلامی و پارلمان اروپا درباره مناقشه قره باغ مصوبات و قطعنامه‌های عادلانه صادر کرده‌اند و در این اسناد قره باغ کوهستانی به عنوان یک منطقه از خاک جمهوری آذربایجان به رسمیت شناخته شده است .

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: جمهوری آذربایجان در این سالها با بسیاری از کشورها، بخصوص با همه کشورهای همسایه روابط دوستانه مبتنی بر احترام و اعتماد متقابل برقرار کرده است . جمهوری آذربایجان همکاری با کشورهای همسایه بستر تعاملات دوجانبه و سه جانبه را توسعه می‌دهد که همه این اقدامات انجام گرفته موجب تقویت جایگاه کشورمان در سطح بین‌المللی است .

وی تقویت قدرت ارتش و مجهز کردن آن با تجهیزات نظامی مدرن را  از عوامل مهم برای پیروزی در این درگیری‌ها عنوان کرد و گفت که ارتش جمهوری آذربایجان از ۲۷ سپتامبر ( ششم مهر ماه ) تا به حال توانست بیش از ۲۰۰ منطقه مسکونی را در قره باغ از اشغال آزاد کند .

رییس جمهوری آذربایجان با اشاره به ادامه درگیری‌های نظامی در قره باغ تاکید کرد: نیروهای ارمنی باید از تمامی سرزمینهای اشغال شده خارج شوند و  این خواست ما است و قوانین بین‌المللی و مصوبات نهادهای بین‌المللی تحقق این مهم را ایجاب می‌کند .(ایرنا)

 

اخبار مرتبط

نظرات