امروز: جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : فوریه 13th, 2015 6:49 | کد خبر : 9258 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

منطقه آزاد مستقل اردبیل در مجلس رأی نمی‌آورد/پیگیری الحاق مغان به منطقه ارس

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس گفت: منطقه آزاد مستقل اردبیل در مجلس رأی نمی‌آورد.

به گزارش مغانه، حجت‌الاسلام حبیب برومند امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: درحالی که مردم شمال استان اردبیل منتظر الحاق این شهرستان‌ها به منطقه آزاد تجاری ارس بودند به یکباره با خبر ایجاد منطقه مستقل روبه‌رو شدند که هیچ وقت تحقق پیدا نمی‌کند و این موضوع نمی‌تواند سرانجام واقعی داشته باشد.

وی ادامه داد: بنده بیش از سه سال بود که پیگیر الحاق شمال استان به منطقه آزاد ارس بودم که این کار را از دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد استارت زده و با پیگیرهای مستمر حتی به روحانی 12 نامه در این ارتباط داده و در هر ملاقات از رئیس جمهور درخواست کردم تا به درخواست ساکنان شمال استان پاسخ مثبت دهند.

برومند افزود: در حالی که در لحظات آخر قرار بود این الحاق به تصویب نهایی شورای عالی مناطق آزاد برسد در کمتر از دو ساعت الحاق به ایجاد منطقه جدید تبدیل شد.

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به هیچ وجه دو فوریت این لایحه حتی در شورای تصویب در هیئت وزیران در مجلس مورد توجه قرار نخواهد گرفت و با توجه به طولانی شدن پرسه تصویب احتمالی آن ما با مشکلات جدی روبه‌رو خواهیم شد.

برومند بیان کرد: مجلس به جد مخالف تصویب مناطق آزاد جدید است، چراکه در برخی از مناطق کارنامه ناموفقی را شاهد هستیم و مدیران و مسئولان این مناطق به نمایندگان و مسئولان اجرایی پاسخگو نیستند.

وی یادآور شد:‌ قطعاً مجلس به این لایحه رأی نخواهد داد و تمام زحمات ما به باد خواهد رفت و به جای آنکه تلاش می‌کنیم تا این الحاق به انجام برسد ما یک پروسه‌ای را آغاز کردیم که به نتیجه رسیدن آن در هاله‌ای از ابهام است.

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی تشریح کرد:‌ این حرکت ضربه اساسی و سیاسی به ساکنان مناطق پارس‌آباد و بیله‌سوار بود که در ماه‌های اخیر به دنبال اعلام الحاق این مناطق به منطقه آزاد ارس هم قیمت زمین و هم خانه افزایش پیدا کرده بود و حتی عده‌ای اقدام به خرید و فروش این زمین‌ها و منازل کرده بودند که با ملغی شدن این الحاق قطعاً قیمت زمین و خانه پایین آمده و ساکنان شرهای پارس‌آباد و بیله‌سوار متضرر شدند و مردم این مناطق از رفتار این مسئولان خشمناک هستند.

برومند در مورد دخالت نمایندگان و پشت صحنه تصویب ایجاد منطقه مستقل آزاد تجاری و گردشگری استان اردبیل، بیان کرد: خود استاندار مدعی است که در این کار دخالتی نداشته و اعضای شورای مناطق آزاد با طرح الحاق به دلیل مشترک بودن مدیریت آن با آذربایجان شرقی مخالفت کردند و بنده نیز چون استاندار را فرد صادق و راستگو می‌دانم به اظهارات او ایمان دارم.

وی تأکید کرد: ما بر این باوریم که از این الحاق خوب دفاع نشده، وگرنه الحاق پارس‌آباد و بیله‌سوار به منطقه آزاد ارس رأی لازم را می‌آورد که بنده این موضوع را همچنان پیگیری می‌کنم تا این الحاق انجام شود.

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: اینکه مسئولان و تعدادی از نمایندگان بعد از تصویب منطقه آزاد اظهاراتی را بیان کردند که در این مسیر گام برداشته‌اند دروغی بیش نیست، چراکه تنها نماینده‌ای که به دنبال ایجاد منطقه آزاد در استان بود، بنده بودم که به دلیل وضعیت پارس‌آباد و بیله‌سوار که دارای مرز، گمرک، فرودگاه و سایر امکانات است این کار را به جد دنبال کردم.

برومند اضافه کرد: به هیچ وجه نمین، مشگین‌شهر، اردبیل و حتی گرمی ظرفیت ایجاد منطقه آزاد را ندارند و تنها مناطقی که می‌توانند صاحب منطقه آزاد مستقل و یا ملحق به سایر مناطق آزاد شوند شهرستان‌های پارس‌آباد و بیله‌سوار هستند.

وی تصریح کرد: تعدادی از نمایندگان تنها با هدف تبلیغ و شعار دادن در این قضیه ورود پیدا کردند و بنده به صراحت اعلام می‌کنم که حتی یک نماینده از این استان یک خط در مورد الحاق شهرهای این استان به مناطق آزاد نامه‌نگاری نکرده و هیچ نقشی را در این قضیه نداشتند.

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی گفت: استاندار قبلی، فعلی و همچنین رئیس سازمان صنعت، معدن تجارت استان اردبیل در این موضوع و پیگیری آن نقش داشتند، به طوری که بنده از سال 91 و در دولت احمدی‌نژاد با دستور ویژه‌ای که گرفتم از طریق دبیر مناطق آزاد این موضوع را پیگیری کرده و در زمان روحانی نیز به دلیل آنکه از بین هفت نماینده مجلس استان تنها بنده در ستاد روحانی حاضر بوده و رأی به او دادم پیگیر این موضوع بودم.

برومند اظهار کرد: به هیچ وجه با الحاق گرمی به منطقه آزاد مستقل و یا الحاقی موافقتی نشده و گرمی از این دایره و محدوده خارج است.

وی اضافه کرد: زمانی که در هفتم بهمن‌ماه امسال شورای عالی مناطق آزاد تشکیل جلسه داد و با الحاق مخالفت کرد، فردای آن روز به رئیس جمهور نامه نوشتم و به صراحت گفتم«از طلا گشتن پشیمان گشته‌ایم مرحمت فرمایید ما را مس کنید» یعنی از ایجاد منطقه مستقل تجاری و گردشگری پشیمان شدیم و به الحاق رأی بدهید.

نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس شورای اسلامی افزود: به جد پیگیری می‌کنیم تا شهرهای پارس‌آباد و بیله‌سوار به منطقه آزاد ارس ملحق شود و در این زمینه‌ از رئیس جمهور خواستم تا بدون مصوبه شورای عالی مناطق به این کار دستور دهد تا زمینه رضایتمندی مردم شمال استان اردبیل فراهم آید.

برومند در پایان گفت: البته بدون مخالفت با ایجاد منطقه مستقل این الحاق را پیگیری کرده و کار را در نهایت به سرانجام خواهم رساند. فارس

اخبار مرتبط

نظرات

ramin

منطق میگه همین حرف واقعیت استان هست

ناشناس

اقا چرا بخاطر انتخابات سال اینده الکی حرف میپرونی وسط؟نماینده های اردبیل گفتن که منطقه ازاد سبلان .سبلان کجا مغان کجا

یه منطقه ازاد بود اونم نتونستی بگیری دیگه چیزی به پایان نمایندگیت نمونده بگو تو این چن سال چی کار کردی هیچ کاری نکردی ولی چرا قلیون خونه ها پلمپ بود اونارو گفتی باز کنن.

بابک آدیگوزلی

خدایا چنان کن سرانجام کار که تو خشنود باشی و ما رستگار

علی رضا ارژنگی روزنامه نگار

بلاخره اقای برومند در صورت هماهنگی کامل با 6 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهرستانهای استان اردبیل و عنایت خاص شخص اقای دکتر خدابخش استاندار و نماینده مقام معظم رهبری ایت اله سید حسن عاملی می توان از الحاق باطل شده شمال استان اردبیل صحبت ودفاع کرد به نظر من با این اوصاف که الحاق راپیگیری می کنیدنتیجه نخواهد داد من بعنوان یک برادر دینی و نه بعنوان یک تحلیل گر وکارشناس به شما برادر دینی توصیه می کنم مشکل را با جدیت تمام طبق قانون و شرح وظایف نمایندگی مجلس با تعامل و بدون تنش وبا همدلی مسوولان ذیربط استانی وکشوری با قدرت تمام وبا مشورت دلسوزان صادق و بی مرض پیگیری نمایید چون مردم این خطه مرزی در طول تاریخ حداقل در 200 سال گذشته در قبل و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی نگهبانان و مرزبانان واقعی این قسمت از کشور عزیز مان ایران همیشه سر اقراز بوده و خواهد بود همانطوریکه قبلا به ان اشاره کردم طبق فرمایشات حضرت ایت اله خامنه ای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران و تمامی مسوولان نظام واحاد مردم انرژی هسته ای صلح امیز حق مسلم این کشور پهناور بوده و هست ایجاد منطقه ازاد تجاری و صنعتی نیز برابر قانون حق کسانی است مثل مناطق – قشم – کیش- انزلی- ماکو – جابهار-ا اروندرود و ارس در لب مرز ودر مقابل یکی از کشورهای همسایه ساکن و شرایط لازم را داشته باشندو اما میخواهم چند نکته مهم و ضروری را نیز به مسوولان استانی کشوری علی الخصوص شرکت کنندکان شورای عالی مناطق ازاد تجاری و صنعتی کشورکه با حضور مهندس ترکان مشاوراقا ی دکتر روحانی رییس جمهور ودبیر شورای عالی مناطق ازاد کشور اقای دکتر خدابخش استاندار اردبیل در 22آبان 1393در منطقه ازاد تجاری و صنعتی ارس در جلفا جلسه ا ی به همین منظور تشکیل گردیده ودر نهایت ایجاد و الحاق قسمتی از شمال استان اردبیل به منطقه ازاد تجاری وصنعتی ارس مورد تصویب قرار گرفت در مملکت چه اتفاق خاصی افتاده به یکباره الحاق منتفی و کن لم یکن تلقی شود ودر نهایت از سوی استاندار باطل اعلام شود در صورتیکه اقای دکتر خدابخش استاندار اردبیل در جلسه جانانه و مخلصانه از موقعیت خاص – استراتژیک و استثنایی و منحصر بفردکه من از طریق شبکه سهند تا پاسی از شب پیگیر ان بودم از دشت مغان دفاع کرد و حق مسلم این منطقه مرزنشین راگرفت واز فردای تصویب الحاق قسمتی از شمال استان اطلاع رسانی خوبی در استان ودر کشور در صدا و سیمای جمهوری اسلامی صورت گرفت واز طریق روزنامه های سراسری و استانی و در نمازهای جمعه بویژه نماز جمعه اردبیل شخص حضرت ایت اله دکتر سید حسن عاملی این رویداد مهم را برا ی استان اردبیل و بخصوص اهالی شهرستانهای پارس اباد مغان- بیله سوار و گرمی تبریک گفتند خداوند قادر ویکتا همیشه پشتیبان دلسوزان و خدمتگزاران صدیق نظام جمهوری اسلامی در سراسر دنیا باشد انشاالله

من بو الین قوربانیام

یاشاساسین برومند درست است از منتقدانتان هستم اما در پیگیری این موضوع کوتاهی نکن مردم هم پشت سرشماست
الحاق به ارس یک ساعت طول میکشد اما منطقه آزاد مستقل چندین سال .
آقای استاندار مگر درایجاد منتطقه آزاد ویژه نمین پارسآباد حسادت کرد که اینطوری …

مرد

با سلام تبلغات زود رس انتخابات باعث شده تمام اجرای پروژها تحت شعاع قرار گیرد

دلسوز وطن

اگر واقع بین نباشیم درتحلیل چالشها به بیراهه خواهیم رفت.تمام مشکلات ازاینجا ناشی می شود که اردبیل ازپلیس راه به آن طرف را جزء استان نمی داند.برومند یا هرپهلوان دیگر کاری ازپیش نخواهد برد پس بیایید واقعیت را درک کنیم.

جلال

عزیزان این حرفها فقط بدرد اینتخابات میخورد گول این حرفها را نخریدررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررر

مغانلو

آقای برومند هرچه میتونی تقلا کن ولی به نتیجه ای نخواهی رسید چون اصلا بلد نیستی حرف بزنی…برادر من با شاخ و شونه کشیدن و حرفهای الکی زدن کاری درست نمیشه. تو این چهار سال فقط حرف زدی و دیگر هیچ!

آذربايجانلي

دوستان ما هيچ راهي ندارم بجز منفك شدن از سيطره استان به اصطلاح اردبيل . بر همگان كاملا واضح است كه تنگ نظري و حس حسادت مسئولين استان نسبت به مغان مسبوق بوده و هيچ وقت هم اصلاح نخواهد شد.با اندك نگاه منصفانه كاملا بر گفته هاي اين حقير واقف خواهيد بود.دوستان علي رغم عملكرد ضعبف نماينده محترممان بنده با ايده و نظر ايشان موافقم .چون در زمانهاي مختلف هيچكس جرات انتقاد آشكار از اردبيليها نداشته است در اين قضيه منطقه آزاد كاملا افكار يكطفه و منفي مقامات استاني برملاشد و حتي استاندار اردبيل در دهه فجر دلالت آشكار بر اين مدعاست.

adamsiz moghan

دوستان آقای نمایند بجای که به مشکلات اصلی بپردازد در مجلسی که چند دقیقه وقت دارد صحبت کند به مستقل بودن مغان می پردازد
1: فرمانداری ویزه
4بانده کردن پارس اباد تا سربند
3:منطقه ازاد ارس
اول از فرمانداری ویژه شروع کرد بی نتیجه ماند بعد امد 4 بانده کردن را مطرح کرد که الان مشاهده می کنید چه وضعی دارد تصادفات زادی هم رخ داده با کشته اینم ول کرد رفت سراغ منتقه ازاد که قبل از اینکه تایید کامل بگیرد شهر را پر از بنر کرد من کردم نتیجه که تو 2 ساعت تغییر یاد آیا بنر لازم هست ؟
الان هم رفته سراغ شهرستان کردن جعفر اباد و اصلاندوز که اینم چنیدن سال طول میکشه بعدشم نماینده که با اکثریت نمایندگان اسان در افتد وضعیتمون از این بهتر نمیشه تنها شخصی که به این مغان خدمت کرده آقای ورزنده که تولیداتمون را به ارزش افزوده تبدیل میکنه کشت وصنعت خودش دریاست اگه صاحب داشته باشد 7000نفر نیرو میتوانند مستقیم در کشت وصنعت کار کنه

عزیززاده

با سلام واحترام به همه عزیزانی که دلسوزانه نقد کردند و مطالب خود را بیان نمودند ازنماینده محترم پارساباد و بیله سوار جناب اقای برومند هم به جهت اظهار نظرش تشکر میکنم البته امیدوارم توسعه هر منطقه نتیجه اش محبت و دوستی ووحدت در بین عامه مردم باشد هر اقدامی هر چند مطلوب اگر بوی نفاق و اختلاف دهد هیچ اثری در توسعه منطقه نخواهد گذاشت چرا که توسعه یک امر همه گیری و کمی و کیفی میباشد الحاق قسمتی از استان اردبیل به منطقه ازاد ارس مسلما در توسعه استان موثر بود و ضمیمه نمودن گرمی مسلما اثر بخشی بیشتری داشت حال چرا جناب یرومند از الحاق گرمی مکدر شده اند من نمیدانم ولی لابد دلایلی داشته اند که بنده از ان بیخبرم عزیزانی که به نوعی دلسوزی برای منطقه دارند باید توجه نمایند میانگین در امد مردم استان نسبت به میانگین در امد کشوری از نصف ان هم کمتر است یا به عبارت دیگر بدبختی فقر و فلاکت بر استان حاکم است لازمه رفع فقر توسعه استان است یکی از راهها ایجاد منطقه ازاد چه بصورت الحاق یا مستقل در اردبیل میباشد متاسفانه رجز خوانیها و من کردمها از یک طرف و عدم تحملها از طرف دیگر مانع توسعه استان شده بنده به عنوان اولین فرماندار پارساباد که مدتی نیز بعنوان مدیرعامل منطقه ارس (جلفا)بوده ام به عنوان یک فرد متعصب به توسعه پارساباد معتقدم مسلما ایجاد منطقه ازاد در استان اردبیل موجب توسعه استان و در نهایت موجب افزایش در امد مردم خواهد شد خواهشا از عزیزان بزرگوار از نمایندگان عزیز و رسانه های جمعی و ارباب جراید و همه دلسوزان به منطقه خواهش میکنم حداقل برای مدتی اختلاف را کنار بگذاریم و با دیدی باز بدنبال توسعه استان و ایجاد منطقه ازاد در اردبیل باشیم بنده به عنوان یک کارشناس مطلع عرض میکنم ایجاد منطقه ازاد مستقل لاجرم از پارساباد و بیله سوار به عنوان مرکز تقل استان اغاز خواهد شد اگر چه در قانون شرطی برای مرزی بودن مناطق ازاد نیست ولی مسلما مرزی بودن و امکانات زیر ساخت داشتن الویتی ارزشمند میباشد به نظر حقیر همه باهم باید زمینه لازم را برای ایجاد منطقه ازاد با رایزنیهای گسترده رااغاز نموده و با همه نمایندگان کشور بطور وسیع مذاکره تا زمینه تصویب منطقه ازاد مستقل در استان اردبیل را فراهم نماییم در ضمن در خصوص عدم الحاق شمال استان به منطقه ازاد ارس و عدم تصویب ان بر خلاف تصورات و قلم زنیهای متعدد عرض میکنم هیچکسی از استان مخالفتی با الحاق ان نداشت ولی عملا چنین الحاق مقدور نگردید و مصوب نشد از اقای ارژنگی نیز ضمن تشکر همه جانبه خواهش میکنم انرژی خویش را در راستای هم افزایی برای ایجاد منطقه ازاد باید بکار ببریم و امیدواریم که خدا نیز در این راه ارزشمند کمکمان خواهد کرد

آراز

دوستان ،اردبیل تنها استانی است که درمسیرتوسعه به شهرستان های زیر مجمو عه خود علی الخصوص شهرستان پارس آباد به چشم رقیب می نگردبه همین دلیل این رویکرد ناصواب یکی دلایل اصلی عدم توسعه یافتگی و عقب ماندگی استان می باشد.بطوریکه شاخص های رشد وتوسعه استان های کشور حکایت از آن داردکه استان در رده های 28 به بالاتر واقع شده است.انشا، الله شاهد الاصلاح این رویکرد باشیم.

دلسوز وطن

جناب آقای عزیززاده خیلی تلاش کرده ای درکسوت یک فرد دلسوز مطالبی را بیطرفانه بیان فرمایید، اما به لحاظ پس زمینه های یک سویه نگری به نکات ریزی درجهت همان ممنوعاتی که از آن برحذرداشته ای زیرکانه اشاره کرده ای.امیدوارم مصالح جمعی برفردی وگروهی ورفاقتی تفوق یابد.

عزیززاده

جناب اقای دلسوز وطن خواهشا عرایض اینجانب را تفسیر نفرماییدبنده از متعصبین مغان و پارساباد هستم و ارزویم ایجاد منطقه ازاد در مغان بزرگ میباشد

گئرمیلی

جناب مهندس عزیززاده ، شخصیت والای حضرتعالی بر همه ما آشکار است. امیدوارم هرکجا که باشید موفق بوده باشید بنده نیز با تمام فرمایشات حضرتعالی موافقم. امیدواریم که مسئولین بتوانند از یک عمر تجربه مدیریتی شما استفاده بکنند.

عزیززاده

برادر خوبم جناب گئرمیلی از عنایت عال ممنون و متشکرم پاینده باشی

دلسوز وطن

سردبیر محترم نشریه مغانه!حقیردرپاسخ به آقای عزیززاده مبنی بر تفسیر کلام گهر بارش ،مطالب متعددی ثبت کرده ام.این حق برایم متصوراست که جوابیه را درج فرمایید.حقیقتا از تلاش آن مجموعه ی فاخربه عنوان یک ایرانی ،سپاسگزارم.

مظلوم مغان

با سلام و عرض ادب خدمت دلسوزان مغان :(هر حركتي كه با آخرين داده هاي علمي روز نباشد محكوم به فنا ميباشد ) عزيزان ايجاد منطقه آزاد و تجاري اردبيل و الحاق پارس آباد به آن محاسن ومعايبي دارد و الحاق اين منطقه به منطقه آزاد ارس نيز محاسن و معايبي دارد كه با نشست كارشناسانه و تحليلي بي غرض ميتوان تصميم گرفت

غریبه

زمانی مغان به ابادی میرسه که مردم ما به جای طایفه گرایی، به یک فرد با لیاقت رای بدهن تا فردی که میاد نمایندگی به فکر منافع شخصی خودش نباشه یکی اومده میگه فلکه مال منه یکی اومده میگه این چهار سال اخرین فرصتمه جیبمو پرکنم بابا بیخیال شین تورو خدا
یه خدای اون بالا هست اه مردم میگیردت هاااا حالا اقای برومند باز حرف میزنه قبلی ها اصلا حرف نمیزدن
به امید اون روز که با چشمو دل باز رای بدیم به فرد با لیاقت
از حبیب برومند هم تشکر میکنیم به خاطر تلاش هاش
البته فراموش نکنیم اون فرماندار فارس زبون اومدو رفت هرکاری کرد واس شهرمون اون کرد هیچ کس خبر نداره خدا پشت پناه اون باشه