امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جولای 5th, 2015 5:13 | کد خبر : 12457 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

فاضلاب نیروگاه اتمی ارمنستان به رودخانه ارس سرازیر می شود

سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: فاضلاب نیروگاه اتمی و کارخانه آلومینیوم کشور ارمنستان به ارس سرازیر و موجب آلودگی آب این رودخانه می شود.

به گزارش مغانه، کمال الدین پیرموذن افزود: باید هرچه زودتر کنسرسیوم سه جانبه ایران ، ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای رسیدگی و چاره اندیشی در این زمینه تشکیل شود.

وی ادامه داد: این پساب ها حاوی فلزات سنگین بوده و می تواند یکی از عوامل شیوع سرطان در منطقه مغان استان اردبیل باشد که سالانه هزاران نفر را به کام مرگ می کشاند.
او از مسوولان ذیربط خواست هر چه سریع تر از همه امکانات موجود برای جلوگیری از ادامه این فاجعه زیست محیطی و انسانی وارد عمل شوند.
او اظهار کرد: پیش تر در رسانه ها اخبار متعددی در زمینه مرگ ماهیان قره سو به دلیل ورود پساب های حاوی فلزات سنگین به رودخانه ارس از سوی کشورهای همسایه منتشر شده بود.
رودخانه ارس از کوه های بینگول منطقه آناتولی ترکیه سرچشمه گرفته و در مرز ترکیه و ارمنستان به رود آرپاچای پیوسته و سپس مرز مشترک نخجوان را بطول ۱۱ کیلومتر ترسیم می کند.
این رود به طول یک هزار و ۷۲متر، پس از گذر از مرز ایران و نخجوان، از مرز میان ایران و ارمنستان عبور کرده و دوباره مرز مشترک میان ایران و جمهوری آذربایجان را شکل داده و در منتهی الیه شمالی استان اردبیل در شهرستان پارس آباد وارد جمهوری آذربایجان گشته و به رودخانه کر می ریزد.

نماینده مردم اردبیل ، نمین ، نیر و سرعین همچنین به وقوع فاجعه زیست محیطی دیگری در جنگل های زیبای ویلکیج اشاره کرد و گفت: این منبع طبیعی غنی در بین دو استان اردبیل و گیلان واقع شده و به دلیل کوتاهی مسوولان در حال نابودی است.
سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: مسوولان دو استان در حفاظت و رسیدگی به این منبع غیرقابل بازگشت سهل انگاری کرده و مسوولیت را متوجه یکدیگر می دانند و با این تعلل موجب ضربات جبران ناپذیری به طبیعت بکر آن شده اند که باید با جدیت مورد رسیدگی قرار بگیرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات

درد دل یک شهروند

این دردی است که مسئولین سیاسی کشور بعلت کوتاهی در انجام وظایف زندگی میلیون ها انسان را بخطر می اندازند دست جناب آقای پیرموذن درد نکند بعد از گذشت ۳ سال بفکر مشکلات استان افتاده و این مطالب را مطرح کرده اند اما ملت مغان فردی بنام برومند را به مجلس فرستاد که چیزی که این بنده خدا یادش نمی افتد زندگی مردم مغان و مشکلات آنهاست ایشان باید در این مدت باقیمانده استعفا بدهند و یا موانعی که سر راه عدم کارائی خویش شده است را به صراحت به مردم اعلام کنند و همچنین مسئولین سیاسی استان نیز باید این معضل را در سطح کلان کشوری به مسئولین اعلام و گوشزد کنند . ملت ایران و مسئولین سیاسی نسبت به همسایگان کشور ایران همیشه دایه مهربانتر از مادر بودن اما همیشه بی حرمتی آنها را در عرصه های سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی در هر برهه ای از زمان مشاهده کرده ایم اما دریغ از پایداری و اهتمام مسئولین برای گوشمالی آنها جهت درک خطاهایشان ، اگر همسایه ای حریم و حرمت کشور همسایه اش را نگه نمی دارد راههای زیادی در سطح سیاسی و اقتصادی است که آن کشور را متقاعد به اشتباهاتش کرد .یکی از آن راهها برگزاری کنسرسیوم سه جانبه ایران ، ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای رسیدگی و چاره اندیشی در این زمینه است و راه دیگر شکایت ایران به مجامع بین المللی بخاطر آلوده کردن منابع آبی ایران است و راههای دیگری هم هست … که به همت مسئولین سیاسی کشور بر می گردد اگر به زندگی و حق و حقوق افرادی که در مغان هستند بهاء داده شود .

چیلله ر

این مشکل سالها ست بر سر زبانها افتاده است ، چندی قبل نیز خانم ابتکارهم تلنگری به این معضل زده بود ، ولی متاسفانه اراده جدی جهت حل و فصل آن وجود ندارد !؟ و این موضوع یواش یواش دارد به یک دستاویز و شعار تبلیغات انتخاباتی تبدیل میشود !؟ در حا لیکه زندگی صدها هزار نفر تهدید شده و در معرض نابودی قرار می گیرد !؟ و برومند نیز از سر … در آب وهوای دیگری سیر می کند . چه کسی به فکر این مردم هست و خواهد بود هنوز هم که هنوزه مشخص نیست.

فرزاد

چرا باید جور ندانم کاریهای مسولین کشوری استانی و حتی شهرستانی رو ملت مغان بکشند مگه با این وضعیت سخت زندگی که مردم دارن تو اون دست و پا میزنند کافی نیست که حتما باید به بیماریهای صعب الاج هم دچار بشند به بزرگی خدا قسم این ملت مظلوم گناه دارند که دارند اینقدر نسبت به سلامت مردم خیانت میکنند.جناب اقای فولادی شما که در هر کار خیری پیش قدمین لطفی در حق مردم منطقه بکنینو این فاجعه عظیم انسانی رو که نتایجش در اینده نه چندان دور دامنگیر ما خواهد شد را به گوش مسولین استانی وکشوری برسونین تا شاید تلنگری باشد به این همه بی توجهی .ما که از مسولین شهرمون هیچ قدم خیری ندیدیم.اجرتون با خدا

رضا

زنده باد اصلاح طلبی $ زنده باد ازادی بیان$ زنده باد اصلاحات یاشاسن کما ل پیر موذن

اكبر

الحمدالله نماینده شهر دیگر به فکر ما میباشد نمایند ه ماهم فکر عوض کردن مسئولین میباشد

حامد

با سلام به همگی
بچه ها یکم عاقلانه فکر کنید اگه اب ارس الوده باشه خود مسولان کشوری چاره اندیشی میکنند نیازی نیس یه اردبیلی به فکر ما باشه این بره به فکر حوزه خودش باشه کافیه !!
در هر سال کارشناسانی از ابهای کل کشور چن باری ازمایش میگرن اگه الوده باشه خودشون تذکر میدن تمام

ناشناس

فرماندار شهرستان پارس‌آباد: آب شرب پارس‌آباد سالم و بهداشتی است فرماندار شهرستان پارس‌آباد گفت: آب شرب شهرستان پارس‌آباد از هر لحاظ سالم و بهداشتی بوده و هیچ نارسایی در سلامتی آب شرب مشاهده نشده است. به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ایرج بیگدلو عصر امروز در جریان بازدید از طرح‌های توسعه شهرستان پارس‌آباد و تصفیه‌خانه آب شرب این شهرستان اظهار داشت: مردم با خیال راحت آب شربی که از طریق شبکه آبرسانی مورد استفاده قرار می‌دهند، مصرف کرده و از سلامت و بهداشتی بودن آن اطمینان خاطر داشته باشند. وی تصریح کرد: مردم به شایعاتی که در مورد آلوده بودن آب پارس‌آباد زمزمه می‌شود، توجه نکنند و ما با توجه به حساسیتی که به امر تأمین آب شرب داشتیم با دعوت از مسئولان آب و فاضلاب شهری و متخصصان امر در این زمینه بررسی‌های میدانی و براساس مستندات آن انجام دادیم تا سلامت آب پارس‌آباد مورد تأیید قرار گیرد. فرماندار شهرستان پارس‌آباد خاطر نشان کرد: ‌در همین راستا ۱۵ مورد از شبکه آب شهر پارس‌آباد و ۱۵ نمونه‌گیری نیز از داخل مخازن آب شرب انجام شد که همه آزمایشات نشان‌دهنده سلامت آب پارس‌آباد در حد نرمال را دارد. بیگدلو آب انتقال یافته از طریق مجتمع ۳۲ روستایی را نیز مناسب و مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: بعد از مراحل مختلفی که در تأمین آب شرب طی می‌کنیم که آبگیری از طریق کانال مغان، پمپاژ و هوادهی و از بین رفتن مواد فرار آب و همچنین انجام مراحل مختلف ته‌نشینی و فیلتراسیون آب شرب بدون هیچ مشکل میکروبیولوژی و شیمیایی با سلامت کامل و کلرسنجی در حد مجاز به دست مردم می‌رسد و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد. وی میزان کلرزنی آب پارس‌آباد را متوسط به پایین و مناسب ارزیابی کرد و یادآور شد: جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد و تنها انتظار ما این است که هموطنان با توجه به کمبود منابع آب و بارش‌ها در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و حداقل ۱۰ تا ۲۰ درصد صرفه‌جویی را انجام دهند تا مشکل به وجود آمده در تأمین آب شرب و دغدغه‌های احتمالی برطرف شود. به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، فرماندار پارس‌آباد همچنین در بازدید از روند احداث مسکن مهر با انتقاد از روند کند تکمیلی این پروژه گفت: امسال ۱۰ میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر پیش‌بینی شده که امیدواریم تا پایان امسال فاز اول و دوم مسکن مهر پارس‌آباد تکمیل و به متقاضیان واگذار شود. وی افزود: هر چند این کار به یک حجم عملیاتی سنگین نیاز دارد اما با جدیت پیگیری می‌شود تا برخلاف خلف وعده در گذشته صاحبان مساکن مهر به سرعت در واحدهای مسکونی خود سکونت کنند۹۳/۰۳/۰۸

ناشناس

دوستان عاقل باشید نماینده اردبیل بدون منظور نمی آید از مغان وپارس آباد دفاع کنه مطئمن باشید ترفند وحیله ای در کار است.همچنانکه درخصوص منطقه آزاد تجاری مغان سنگ اندازی کردند.

شهروند

شیر مادرت حلال واقعا مرد هستی آقای پیر موذن پس از سالها این حقیقت را بیان کرده ای و شهروند ناشناس این جوری قضاوت نکن

مدافع حق

اگر خدا نکرده نیت آقای پیرموذن هم خیر نباشد، حرفهایش که کاملاً حق و خیر است، انشاالله که نیت اش هم حق و خیر است. و ما هم بخاطر این حرف حق جناب آقای پیرمؤذن از ایشان تشکر می کنیم. از تناقض گویی آقای برومند بشدت انتقاد کرده و آن را یک نوع عوام فریبی می دانیم.