امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژانویه 28th, 2024 5:14 | کد خبر : 24612 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

طایفه گرایی، آفت بزرگ انتخابات مجلس

باید بپذیریم که قوم گرایی و رای دادن بر اساس قوم و قبیله، نه تنها مشکلات و خواسته های مردم منطقه را حل نکرده و نمی کند بلکه بسیاری از کاستی ها و معضلات و عقب ماندگی ها، ریشه در همین سطح تفکر دارد و زاییده ی همین نگاه و پدیده است.

مغانه آنلاین- یکشنبه ۰۸-۱۱-۱۴۰۲

بانزدیک شدن به روزهای پر تب و تاب تبلیغات، یخ انتخابات مجلس شورای اسلامی همچون اغلب مناطق مختلف کشور در حوزه انتخابیه پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز نیز در حال آب شدن است و کاندیداها با وجود ممنوعیت تبلیغات زودهنگام، با توسل به راه ها و شیوه های مختلف، به معرفی و تبلیغ خود و گاهاً تخریب و تحقیر همدیگر می پردازند.

متاسفانه همانند ادوار گذشته، این دوره نیز برخی چهره ها و افراد صرفاً با پشتوانه و تکیه به ایل، فامیل، قوم و تبار خود و شگرد نخ نما شده ی تحریک احساسات اقوام و طوایف وارد کارزار و عرصه انتخابات شده اند و این داوطلبان که هوچی گری و تعصبات طایفه ای را دستمایه تبلیغ خود قرار داده اند، معتقدند در صورت حمایت جدی طایفه متبوعشان، غلبه بر رقبا و راهیابی به خانه ملت دور از دسترس نیست.

بی شک اختصاص دادن کاندیداها به طایفه ،قبیله، تیره وایل و تبار خاص به معنای پر رنگ کردن تعصبات قومی و طایفه ای است که بازخورد و نتیجه اینگونه رفتارها و نگاه ها، علاوه بر عقب ماندگی منطقه، موجب تشدید و اشاعه ی قوم گرایی و نژاد پرستی و نردبانی برای ترقی و رشد افراد ناکارآمد و به حاشیه رانده شدن نخبگان و داوطلبان توانمند، متعهد و شایسته خواهد شد و  اندیشه و تفکر قومیت گرایی، منفعت طلبان را بر خادمان، جاهلان را بر نخبگان و عالمان، سرمایه داران را بر متفکران و اندیشمندان، دروغگویان را بر راستگویان ، بی خردان را بر خردمندان برتری می دهد.

به اعتقاد نگارنده کسانی که فاقد ملاک و معیارهای نماینده اصلح هستند و تجربه، تخصص، لیاقت، صداقت، سواد کافی و شناختی از وظایف و مسئولیت های سنگین یک نماینده مجلس را ندارند نباید به عنوان داوطلب و نامزد در این عرصه حساس و خطیر حضور داشته باشند.

ورود برخی افراد به عرصه انتخابات با اهداف و انگیزه های خاص، از چالش ها و آفت های طایفه گرایی است. متاسفانه مثل دوره های پیشین، در این دوره هم برخی ثبت نام کنندگان بیکار و فاقد شغل، با همین هدف و نیت وارد انتخابات شده اند. کاندیداهایی که با شروع تبلیغات و داغ شدن تنور انتخابات، در نیمه راه با گرفتن وعده ی کار و پست و مقام و قول هایی، به نفع داوطلبی کنار می کشند که در گذشته با این ترفند و شیوه خیلی ها استخدام شدند و به نان و نوایی رسیده اند و این، نوعی بداخلاقی و توهین به شعور مردم به خصوص حامیان این افراد و طوایف است.

نگاه به عملکرد و کارنامه برخی نمایندگان دوره های قبل، این واقعیت تلخ را به وضوح به اثبات می رساند فردی که به واسطه ی تفکرات و تعصبات قومی و عشیره ای و فامیل سالاری، به مجلس راه یافته به فکر جیب خود و در خدمت بستگان نزدیک و برخی هم طایفه ای های مطرح و ذی نفوذ، دوستان و آشنایان نزدیک خود بوده و تمام انرژی و وقت خود را در طول دوره نمایندگی، صرف استخدام غیر مجاز فامیل های خود و برآورده کردن مطالبات و درخواست های این افراد کرده است .

اگر همین نماینده فرق لایحه و طرح را نداند و چانه زنی و لابی گری و تردد در راهروهای وزارت خانه ها برای اخذ امتیاز به خود و ردیف استخدامی برای افراد خاص و دخالت غیرقانونی در انتصاب و انتخاب مدیران ادارات و شرکت های دولتی را به حضور فعال و پررنگ در جلسات و کمیسیون های تخصصی مجلس ترجیح و نوبت و وقت سخنرانی خود در مجلس را به دیگر نمایندگان بدهد نباید متعجب و ناراحت شد چرا که این همان خروجی و نتیجه ی قبیله گرایی است و نباید از چنین نمایندگان جز این انتظار داشت.

شاید یکی از عوامل اصلی محرومیت مناطق همین طایفه گرایی باشد چراکه مدیران و افراد شایسته و لایق منطقه گاهی به علت عدم حمایت های مردمی که صرفاً به قوم گرایی و طایفه سالاری روی آورده اند از رسیدن به مناصب عقب می مانند.

«جرج اورول» نویسنده و روزنامه نگار برجسته ی فقید اهل انگلیس چه زیبا گفته: «مردمی که سیاستمداران فاسد، حقه بازان، دزدان و خائنین را انتخاب می کنند قربانی نیستند، بلکه شریک جرم هستند». پس بهتر است کمی به خودمان بیاییم و واقعیت را بهتر و منطقی تر ببینیم. باید بپذیریم که قوم گرایی و رای دادن بر اساس قوم و قبیله، نه تنها مشکلات و خواسته های مردم منطقه را حل نکرده و نمی کند بلکه بسیاری از کاستی ها و معضلات و عقب ماندگی ها، ریشه در همین سطح تفکر دارد و زاییده ی همین نگاه و پدیده است. مجلس قوی و توانمند با انتخاب نمایندگان قوی، توانمند، دلسوز و مردمی شکل می گیرد و با مجلس قوی ، فرصت ساختن ایران قوی ومقتدر فراهم می شود.

بدیهی است که فرستادن یک فرد لایق، متخصص و متعهد و با سوابق درخشان علمی و مدیریتی به دور از قومیت گرایی به خانه ملت می تواند تا حدزیادی بر اوضاع شهرستان و منطقه وحتی کشور تاثیر گذار باشد. با توجه به موارد عنوان شده و با در نظر گرفتن عواقب زیانبار انتخاب افراد بر اساس قوم گرایی و با توجه به اینکه قبیله گرایی و ترویج آن، بزرگترین مانع بر سر راه توسعه و پیشرفت منطقه و عامل فرصت سوزی بوده و است، امیدواریم آحاد جامعه، ضمن دوری از پدیده ی مخرب و تهدید کننده طایفه گرایی و پرهیز از دامن زدن به مسائل قومی و قبیله ای، با مد نظر قرار دادن ملاک ها و معیارهای فرد اصلح و شایسته و با شرکت آگاهانه، پرشور و شعور و بصیرت و شناخت کامل در انتخابات اسفند پیش رو، بار دیگر اقتدار و اتحاد ملی را به رخ جهانیان بکشند و نقشه ها و ترفندهای شوم دشمنان این مرز و بوم را خنثی کنند.

اسدالله فولادی/ مدیر مسئول

 

اخبار مرتبط

نظرات