امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : اکتبر 7th, 2020 5:54 | کد خبر : 23965 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

شرکت مغان از چنگ رانت خواران آزاد شد

هیات داوری خصوصی سازی با رای قاطع، واگذاری شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان را باطل کرد.

فرهاد فولادی/ مغانه آنلاین- چهارشنبه-۱۳۹۹/۰۷/۱۶

جلسه هیات داوری امروز چهارشنبه در خصوص واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان برگزار شد و این هیات، با رای قاطعی واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان را باطل اعلام کرد.

احمد علیرضابیگی عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی گفت: هیئت داوری سازمان خصوصی‌سازی دربارۀ تعیین وضعیت واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان، با ۵ رأی موافق و یک رأی مخالف، به ابطال واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان رأی دادند.

وی، با اشاره به نتیجۀ جلسه هیئت داوری سازمان خصوصی‌سازی دربارۀ تعیین وضعیت واگذاری شرکت مغان، گفت: این جلسه قرار بود سال ۱۶ امروز برگزارشود که نهایت ساعت ۱۴ برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه درباره ابطال واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان رأی‌گیری شد.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: پیرو این رأی‌گیری، حاضران با ۵ رأی موافق و یک رأی مخالف، به ابطال واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان رأی دادند.

در همین راستا حسن سلیمانی یکی از اعضای هیئت داوری ضمن اعلام تشکیل جلسه این هیئت گفت هیئت داوری تصمیم خود را ابلاغ خواهد کرد و همه از آن مطلع می‌شوند.

در سال ۱۳۵۱ وزارت کشاورزی، مجتمع کشت و صنعتی را با نام طرح کشت و صنعت و دامپروری مغان در سطح ۶۳۰۰۰ هکتار از ۳۵۰ هزار هکتار اراضی خالصه دولتی، تأسیس کرد و فعالیت آن آغاز شد.

در اسفند ماه سال ۱۳۵۳ نام طرح به «شرکت سهامی کشت و صنعت و دامپروری مغان» تبدیل شد و در سال ۱۳۵۲ بین وزارت کشاورزی و مهندسین مشاور هاوائین اگرونومیکسـاینتر نشنال و شرکت اگرونومیک ایران قراردادی منعقد شد که به موجب آن مطالعات جامع شرکت به عهده آنان واگذار شد.

در همین سال با به زیر کشت رفتن اولین قطعات تسطیح نشده به صورت زراعت دیم، فعالیت تولید در کشت و صنعت و دامپروری مغان آغاز شد که به سرعت با تسطیح اراضی و بهره‌گیری از آب، به زراعت فاریاب تبدیل و بدین سان نظام بهره‌وری از زمین، عملاً از شکل مرتع قشلاقی متوسط و فقیر به شکل زراعت مکانیزه تغییر یافت.

شروع عملیات اصلی این شرکت، همزمان با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بوده است. زیرا در سایه حمایت‌های همه جانبه و توجهات ویژه مسئولین وقت نظام مقدس جمهوری اسلامی و بکارگیری مشاوران، متخصصان و کارشناسان رشته‌های مختلف کشاورزی و صنایع، امکاناتی برای این شرکت فراهم شد که به کانون پیشگام در عرصه تولید، ترویج و آموزش کشور تبدیل شود.

اما سال ۹۶، خصوصی سازی بزرگترین کشت و صنعت ایران را در چند مزایده به دست بخش خصوصی سپرد.

 

اخبار مرتبط

نظرات