امروز: جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : نوامبر 2nd, 2015 6:13 | کد خبر : 14798 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

راه آهن؛ مطالبه عمومی

نشریه فروغ فردا درشماره جدید خود در مطلبی با عنوان ‘ راه اهن مطالبه عمومی ‘ به قلم بهنام رزمجو مدیرمسوول این نشریه به بررسی یکی از مهمترین پروژه های نیمه تمام این استان پرداخته است .

به گزارش مغانه، یکی از اصلی ترین مشکلات و موانع پروژه های عمرانی عدم توجه به بعد اقتصادی و فنی پروژه ها می باشد. پروژه راه آهن میانه- اردبیل- پارس آباد یکی از پروژه های اصلی چند سال اخیر در کشور و استان اردبیل است که با بررسی و ارزیابی اقتصادی و فنی آن می تواند از جایگاه مهم اقتصادی برخوردار باشد که دارای منافع ملی می باشد.
با توجه به هم مرزبودن استان اردبیل با کشور جمهوری آذربایجان و پیوستن ایران از این راه آهن به کریدور دریای سیاه موجبات پیشرفت و توسعه منطقه و در نتیجه دست یابی به بازارهای جهانی می شود.
با این توضیح وجود راههای مواصلاتی ایمن، مطمئن و سهل الوصل از مؤلفه های اصلی توسعه پایدار می باشد بطوریکه در صورت وجود این راهها، محصولات و تولیدات منطقه به بازارهای فروش در کمترین مدت رسانده می شود امری که در کشورهای توسعه یافته و صنعتی مورد توجه کارشناسان و صاحب نظران قرار گرفته است.
استان اردبیل به جهت واقع شدن در منطقه ای از کشور که دارای خاک های حاصلخیز کشاورزی در تمام نقاط استان می باشد، بعلت نبود راههای مواصلاتی مطمئن دچار بن بست شده و محصولات کشاورزی و تولیدات صنایع در دست کشاورزان و صاحبان صنایع می ماند و از این رهگذر ضرر و خسارات جبران ناپذیری متوجه استان می شود.
ارائه طرح ایجاد منطقه آزاد تجاری- صنعتی در شمال استان و مناطق ویژه گردشگری و اقتصادی در نمین، مشگین شهر، سرعین لزوم ایجاد راههای مواصلاتی را بیش از پیش در کانون توجه قرار داده است. از سوی دیگر وجود گمرک بیله سوار و ورود و خروج بیش از ۳۰۰۰ نفری روزانه از این گمرک بر لزوم توجه به راههای مواصلاتی بیش از پیش احساس می شود.
راه آهن بعنوان یکی از راههای ایمن مواصلاتی که از دولت گذشته استارت ایجاد آن زده شد با وجود گذشت چندین سال هنوز مردم استان چشم انتظار پیشرفت و شروع آن هستند ولی هر سال که می گذرد بیشتر به فراموشی سپرده می شود.
سفر دولت تدبیر و امید به استان و تصویب اختصاص ۲۰۰۰ میلیارد یورو از محل فاینانس خارجی بارقه های امیدی را در دل مردم استان بخصوص اردبیل و پارس آباد بعنوان شهرهای مورد مقصد این راه آهن ایجاد کرد.
ولی با وجود گذشت بیش از یکسال با وجود تلاشها و پیگیری های مجدانه استاندار محترم از این سفر هنوز اقدام درخور توجهی در این زمینه صورت نگرفته بطوریکه دکتر خدابخش؛ استاندار اردبیل در مراسم تودیع و معارفه مدیران کل راه و شهرسازی لب به گلایه گشوده و اعلام نموده که تکمیل پروژه راه آهن اردبیل، میانه از مطالبات جدی مردم استان است که مردم همچنان در انتظار تکمیل پروژه راه آهن میانه، اردبیل و پارس آباد هستند.
حال این پروژه به یکی از مطالبات عمومی مردم استان تبدیل شده است که جا دارد نمایندگان استان در وقت اندک باقی مانده فکر اساسی به حال این پروژه بکنند و وزارت راه و شهرسازی را مؤظف به اجرا و تکمیل آن بکنند. پروژه ای که با تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری استان اردبیل در مجلس باید بعنوان یکی از پروژه های حیاتی مورد توجه دولت قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظرات

aa

حتما ۴ماه مانده به انتخابات برومند میاد میگه راه اهن مغان مبارک مردم باشد قطار هم قراره ۷اسفند بیاد یه راست منو ببره مجلس بعدی

فاضل

رااهن اردبیل میانه هیچ توجیهی ندارد و اگر هم کمتر اقدامی در این زمینه صورت گرفته بهدلیل اسرار بیش از حد مقامات استانی بوده است .و اگر ما انتظار داشته باشیم که روزی خط اهن میانه به اردبیل برسد و بعد از ان به پارساباد ذهی خیال باطل است .ما باید به خط اهن ایمیشلی (جمهوری آزربایجان)پارساباد جلفا که هم توجیه اقتصادی دارد و هم شدنی است .فکر کنیم و مسئولین شهرستان باید با استان آزربایجان شرقی مشورت و در این خصوص رایزنی نمایند.قبلا نیز این طرح از طرف نمایندگان استان آزربایجان شرقی این طرح را در مجلس مطرح نموده اند

فاضل

راه اهن اردبیل میانه هیچ توجیهی ندارد مسئولین شهرستانی در راس ان امام جمعه محترم پارساباد باید با مقامات استان آزربایجان شرقی هماهنگ شده ودرخصوص خط آهن ایمیشلی پارساباد جلفا پیگیریهای لازم را انجام دهند

فاضل

بدور از هرگونه تعصب و غرض و مرض همه چیز در جلوی چشمانمان اتفاق می افتد .از وقتیکه از اذربایجان شرقی منفک شدیم خدا وکیلی شهرستان ما از همه جا بیشتر متضرر شده و در عرض این بیست سال سنگی روی سنگی گذاشته نشدهو قرار نیست بشود.قضیه منطقه ازاد ارس افکار و نیات مقامات استان را برملا کرد و اشکارا نیات منفی و غرض مسئولین ایتان بر همگان نمایان شد.

ناشناس

مطالبه عمومی مغان تنها راه اهن نیست چیزا های رامی خواهندکه باید ۸ سال پیش ان مشکل حل می شود ولی با انتخاب غلط مردم ووضعف بی تدبیری مسولان منطقه از جمله نماینده محترم و دولت اصول گرا که چبزی به نام اصول را نمی شناسند باعث شد مشکلات روز به روز زیاد شود ودولت فعلی وباجود اقتصادی بیمار وکاهش قیمت نفت قادر به حل مشسکلات نیست وامید واریم با رفع تحریم های کمرشکن وبا رشد اقتصاد ی ایران وبا انتخاب نماینده قوی و هم فکر دولت در پارس ابادمغان شاهد پیشرفت های روز افزون خواهیم شد.

ناشناس

دیگه راه آهن اردبیل پارس آباد فکر نکنم ایجاد بشه.چون دیگه بهانه ای وجود نداره و قرار شده راه اهن از استارا به اذربایجان متصل شه.

فاضل

راه اهن استارا پروژه ای است که از طریق گیلان به مرکز متصل خواهد شد ولی خط آذربایجان- پارسابادمغان- جلفا به ترکیه منتهی میشود که تا جائیکه بنده اطلاع دارم طرف اذربایجانی ها خواهان این پروژه بوده و نمایندگان محترم استان آذربایجان شرقی نیز پیگیر موضوع هستند.