امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : می 20th, 2018 6:11 | کد خبر : 22733 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

تولید بذر هیبرید کلزا در پارس آباد مغان

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی از تولید و تکثیر بذر هیبرید کلزای زمستانه برای نخستین بار در سطح کشور در شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس در شهرستان پارس آباد خبر داد.

به گزارش مغانه آنلاین، “خداداد غریب پور” در بازدید از مزارع دانه های روغنی کشت وصنعت پارس افزود: در سال زراعی جاری کشت و صنعت پارس با مشارکت و مجوز شرکت “اورالیس” فرانسه برای اولین بار در کشور تولید و تکثیر بذر هیبرید کلزای زمستانه را در چهار استان خراسان رضوی، اردبیل، قزوین و تهران شروع کرده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال قریب ۲۰۰تن بذر هیبرید کلزا از ۱۶۰هکتار مزارع زیر کشت تولید شود، از برنامه ریزی برای افزایش میزان تولید این محصول تا ۵۰۰تن در سال آینده خبر داد.

وی با قدردانی از تلاش و همت مهندسان و کارشناسان شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس ادامه داد: این شرکت ظرفیت و قابلیت های بسیار بالایی در بحث کشت و تولید و تکثیر بذور زراعی مرغوب و اصلاح شده دارد.

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس نیز گفت: یکی از کارهای شاخصی که در این شرکت صورت می گیرد تولید بذر هیبرید کلزاست که این کار با نظارت یک شرکت فرانسوی و بر اساس موافقت جمهوری اسلامی با کشور فرانسه صورت می گیرد.

ارسلان کاظم پور ابراز امیدواری کرد تا سه سال آینده با برنامه ریزی و هدف گذاری این شرکت، میزان تولید بذر هیبرید کلزای زمستانه به دو هزار تن برسد که در این صورت سالانه دستکم ۷۵۰میلیارد تومان صرفه جویی ارزی خواهیم داشت و از سوی دیگر هزینه تولید هر کیلو بذر هم ۹۰ درصد کاهش می یابد و این کمک بزرگی به بخش کشاورزی و کشور می کند.

وی با بیان اینکه کشت و صنعت پارس در بحث تولید و تکثیر بذور f1 و هیبرید از شرکت های پیشرو کشور بوده و در جایگاه ممتازی قرار دارد، گفت: بذر کلزای تولیدی شرکت پارس نسبت به سایر ارقام، حداقل از یک تن عملکرد بیشتر برخوردار خواهد بود.

به گفته وی با تلاش و همت کارشناسان و پرسنل کشت و صنعت پارس تا سه سال آینده این شرکت ۱۰۰صد نیاز کشور به بذر کلزا را تامین خواهد کرد.

شرکت کشت و صنعت و دامپروری پارس بعد از کشت و صنعت مغان، بزرگترین بنگاه اقتصادی استان اردبیل محسوب می شود که در زمینه تولید محصولات زراعی، باغی و دامی و صنایع وابسته به کشاورزی فعالیت می کند.

اخبار مرتبط

نظرات