امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : اکتبر 14th, 2015 5:16 | کد خبر : 14307 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

تعزیه خوانی ارزشی ترین هنر ایرانیان است/ ضرورت حفظ و صیانت از هنر شبیه خوانی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی پارس آباد با بیان اینکه تعزیه خوانی ارزشی ترین هنر و نمایش آیینی مذهبی ما ایرانیان است، بر حفظ و صیانت از این هنر اصیل تاکید کرد.

یوسف روزگاری روز چهارشنبه دراولین گردهمائی کارگردانان تعزیه خوانی پارس آباد که باحضور فرمانده هان انتظامی و بسیج و کارگردانان تعزیه خوانی این شهرستان برگزارشد،گفت : هنرتعزیه خوانی به نوبه خود نقش بسزائی درزنده نگه داشتن نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) داشته است و باید همه دست دردست هم دهیم و نگذاریم این هنر مقدس دچار آسیب شود.

وی گفت : تعزیه خوانی یا همان شبیه خوانی یک تئاتر خیابانی پرطرفدار ومقدسی است که مخاطبان بدلیل عشق به اهل بیت عصمت و طهارت وعلی الخصوص حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ساعت ها بصورت ایستاده درگرما وسرما به تماشای آن می پردازند و ماباید از این ظرفیت بسیار مهم برای رساندن پیام عاشورا استفاده نماییم.

روزگاری بابیان اینکه امسال کلیه هیات امنای مساجد باید برای این کار از ارشاد اسلامی مجوز لازم را اخذ نمایند خطاب به کارگردانان تعزیه خوانی گفت : درگزینش افراد دقت لازم را داشته باشید و اجازه ندهید افرادی باعدم شایستگی این هنر مقدس را مخدوش نمایند.

او درادامه افزود : ارشاد اسلامی هم براساس وظیفه قانونی صلاحیت افراد را مورد بررسی قرار می دهد واجازه ایفای نقش به افرادی که دارای صلاحیت اجتماعی نمی باشند را نخواهد داد.

فرمانده انتظامی پارس آباد نیز بااشاره به اینکه پلیس خود را خادم کوچک حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می داند گفت : پلیس درهمه حال درکنار عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) قرار می گیرد و در برقراری نظم وامنیت لازم تلاش می کند.

سرهنگ بهمنی با بیان اینکه قمه زنی یک عمل ضداسلامی است افزود: پلیس  براساس وظیفه قانونی خود افرادی را که اقدام به قمه زنی نمایند شناسایی و به مراجع قضائی معرفی خواهد کرد.

سرگرد شاهی فرمانده سپاه پارس آباد نیز با مقدس دانستن هنر تعزیه خوانی برلزوم استفاده از افراد شایسته ولایق تاکید کرد و از برگزاری تعزیه غدیردرسال آینده درپارس آباد خبر داد و گفت :تعزیه غدیر یک اتفاق بزرگ هنری مذهبی است که سال آینده درپارس آباد برگزار خواهدشد وما ازظرفیت هنرمندان تعزیه خوانی دراین خصوص بهره مند خواهیم شد.

DSC_0012 DSC_0014 DSC_0019

 

اخبار مرتبط

نظرات

ناشناس

در جواب آقای روزگاری که اظهار نظر تخصصی فرمودند”تعزیه خوانی یا همان شبیه خوانی یک تئاتر خیابانی … است ….” عرض شود. تعزیه خوانی یک نمایش خیابانی است و نه تئاتر خیابانی. تفاوت بسیاری در بین تئاتر ونمایش هست. چون ممکن هست این خبر را اهالی تئاتر و متخصصین این امر نیز بخوانند از رییس اداره ارشاد که متولی فرهنگ و هنر هست بعید است که بگوید تعزیه یک تئاتر خیابانی است… سابقه ورود تئاتر به عنوان پدیده غربی به ایران حدود ۱۲۰ است اما تعزیه در ایران قدمتی بسیار دارد…