امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : نوامبر 10th, 2020 10:17 | کد خبر : 23975 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

ارمنستان تسلیم شد/ پایان جنگ قره باغ

با امضای توافق صلح بین ارمنستان و آذربایجان و پذیرش تمامی شروط باکو از سوی ایروان، جنگ قره باغ به پایان رسید.

مغانه آنلاین- سه شنبه۱۳۹۹/۸/۲۰

” الهام علی اف “، “نیوکول پاشینیان  ” و ” ولادیمر پوتین ” به ترتیب رییس جمهوری آذربایجان ، نخست وزیر ارمنستان و رییس جمهوری روسیه به تازگی بیانیه مشترک درباره پایان جنگ در قره باغ امضا کردند .

الها م علی اف در پیامی  به مردم جمهوری آذربایجان که از طریق تلویزیون  دولتی این  کشور بطور زنده پخش شد ، شرایط این  بیانیه مشترک را اعلام کرد .

طبق توافق حاصله میان طرفیها ، از ساعت ۰۰: ۰۰،   ۱۰  نوامبر جاری( ۲۰ آبان ماه )  به وقت  مسکو درگیری های نظامی در منطقه مورد مناقشه قره باغ بطور کامل متوقف می شود .

ارمنستان متعهدمی شود ۱۵ نوامبر ( ۲۵ آبان ماه ) جاری شهرستان ” کلبجر ” ، ۲۰ نوامبر ( ۳۰ آبان ماه ) شهرستان ” آقدام ” و اول دسامبر ( ۱۱ آذر ) سال جاری میلادی شهرستان ” لاچین”  را به جمهوری آذربایجان پس دهد .

در خط مقدم  جبهه در منطقه قره باغ کوهستانی و در امتداد جاده لاچین در قره باغ نیروهای حافظ صلح روسیه به تعداد یک هزار و ۹۶۰ نظامی ، ۹۰ ماشین زره پوش و ۳۸۰ خودروی نظامی مستقر می شود .

نیروهای حافظ صلح روسیه همزمان با خروج نیروهای ارمنی از قره باغ  در این منطقه مستقر خواهد شد و مدت اقامت نیروهای روسی در منطقه ۵ سال خواهد بود.

بر اساس این سند ، آوارگان جنگی تحت کنترل کمیسریای عالی سازمان ملل متحد در امور آوارگان به منطقه قره باغ کوهستانی و شهرستانهای همجوار آن بر می گردند .

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان در نطقی تلویزیونی، امضای سند صلح بین کشورش و ارمنستان را دست آورد مهم برای جمهوری آذربایجان اعلام کرد .

علی‌اف با بیان اینکه این توافق به‌نفع باکو و ایروان است، افزود: امضای سند صلح بین آذربایجان و ارمنستان، دست‌آوردی مهم برای جمهوری آذربایجان است.

رئیس جمهور آذربایجان افزود: این توافقنامه به‌معنای شکست ارمنستان است و پاشینیان نه با خواست و میل خود، بلکه به‌دلیل مشت آهنین آذربایجان این توافق را امضا کرد.

علی‌اف تأکید کرد که نیروی حافظ صلح روسیه شامل ۱۹۶۰ نظامی روسیه با سلاح‌های سبک و ۹۰ دستگاه نفربر زرهی در خط تماس قره‌باغ و گذرگاه لاچین مستقر خواهند شد.

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان نیز دوشنبه شب به وقت محلی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با رهبران روسیه و جمهوری آذربایجان بر سر پایان جنگ در منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ» به توافق رسیده است.

پاشینیان در ادامه بیانیه خود گفت: «توافقنامه‌ای با روسیه و جمهوری آذربایجان درباره آتش‌بس و پایان جنگ در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ امضا کرده است».

نخست وزیر ارمنستان تصریح کرد: «بیانیه مشترک دردناکی را با روسای جمهوری روسیه و جمهوری آذربایجان برای پایان جنگ قره باغ امضا کردم».

وی در ادامه بیانیه خطاب به ملت ارمنستان گفت: «تصمیم خیلی خیلی سختی را برای خودم و شما گرفتم. این تصمیم را بر اساس بررسی و تحلیل عمیق وضاع نظامی و ارزیابی‌ اشخاصی که آن را بهتر متوجه می‌شوند، اتخاذ کردم».

ساعتی پس از صدور این بیانیه، ارمنی‌های مخالف با آتش‌بس وارد ساختمان نخست‌وزیری ارمنستان در ایروان شدند و با سر دادن شعارهایی خواستار استعفای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر این کشور شدند.

از زمان آغاز درگیری‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان در قره‌باغ، سه توافقنامه برای توقف جنگ در این منطقه مورد مناقشه حاصل شده است، اما همه آنها میان اتهام‌زنی‌های متقابل دو طرف درگیر به نقض آتش‌بس، با شکست مواجه شد.

درگیری های نظامی میان نیروهای ارمنستان و آذربایجان ششم مهم ماه آغاز شده و  به رغم  سه بار توافق آتش بس با مساعدت میانجیگران بین المللی این درگیری ها تا امروز با شدت ادامه داشت .

جمهوری آذربایجان در جریان این درگیری های نزدیک به ۳۰۰ منطقه مسکونی در قره باغ را از نیروهای ارمنی خالی کرد و در گیری ها در نزدیکی شهر ” خانکندی ” مرکز قره باغ کوهستانی ادامه داشت.

 

 

اخبار مرتبط

نظرات