امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : آوریل 17th, 2015 8:50 | کد خبر : 10444 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

کشت و صنعت و دامپروری مغان به مرکز آموزش بین المللی تبدیل شود

معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی، با اشاره به قابلیت ها و ظرفیت های منحصر به فرد شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، بر ضرورت تبدیل این بنگاه عظیم اقتصادی به مجموعه عظیم آموزش بین‌المللی رشته کشاورزی به ویژه باغات تاکید کرد.

به گزارش روز جمعه مغانه، محمدعلی طهماسبی در بازدید از باغات مکانیزه میوه کشت و صنعت مغان گفت: مجتمع باغات میوه شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، به عنوان یکی از باغات مدرن و مکانیزه در خاورمیانه، در سطح دو هزار و ۶۰۰ هکتار طراحی و اجرا شده است که هم اکنون ۷۵ درصد این سطح در مرحله تولید اقتصادی قرار دارد و ۲۵درصد بقیه به صورت تازه کاشت، یک، دو و سه ساله می‌باشد که در سال‌های اخیر اقدام به کشت آنها شده است .

وی به نقش مهم این شرکت در اشتغالزایی و ایجاد فرصت های شغلی اشاره کرد و ادامه داد: در فصل برداشت و چیدن و جمع‌آوری میوه، به طور متوسط روزانه یک‌هزار و ۲۰۰ نفر و در مرحله داشت و کار پشتیبانی آن ۸۰۰ نفر به صورت روز مزد دائم و کار سپاری حجمی و فصلی در طی سال از نیروهای بومی و منطقه‌ای به طور مستقیم در این مجتمع مشغول به کار می‌شوند .

وی اظهار کرد: امسال، با توجه به انجام عملیات باغداری و اعمال فنون و تکنیک‌های باغبانی، میوه‌های تولیدی از کیفیت بالایی برخوردار بوده و میوه‌های سردرختی این شرکت توسط پیمانکار، در بازارهای مختلف داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

وی با اشاره به افزایش سطح باغات کشور در سال های اخیر، گفت: با حمایت از باغداران و اجرای طرح های توسعه ای، سطح باغات کشور به دو میلیون و ۳۰۰هزار هکتار رسیده است.

به گفته وی سالانه ۱۶ میلیون تن محصولات باغی در کشور تولید می شود که با بهره گیری از روش های نوین و حمایت از تولید کنندگان و صادرکنندگان میتوان میزان تولید را از نظر کمی و کیفی افزایش داد.

او ارتقای ضریب امنیت غذایی را از طریق افزایش ضریب خوداتکایی و ایمنی و سلامتی جامعه با تولید محصولات گواهی شده را از رویکردهای معاونت باغبانی جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ما در سه دفتر امور میوه‌های گرمسیری، نیمه‌گرمسیری و سردسیری و همچنین امور گلخانه‌ها،گیاهان داروئی و قارچ سعی می‌کنیم تا در خدمت هموطنان باشیم و با سفر به اکثر استان‌ها سعی در تقویت و توسعه باغات داریم.

اروجعلی محمدی مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان نیز گفت: تمامی ارقام میوه‌های فندق، گوجه سبز، گیلاس، زیتون در این شرکت به لحاظ استفاده نکردن از سموم شیمیایی و به خاطر این که از بدو احداث باغات به روش‌های گوناگون به دقت کنترل شده، به صورت ‘ارگانیک’ تولید می‌شود وی بیان کرد: به طور میانگین سالانه حدود ۱۸هزار تن میوه از ارقام مختلف هلو، شلیل، آلو، بادام، گیلاس، آلبالو، زردآلو، گوجه سبز، فندق، سیب و زیتون در باغات این شرکت استحصال و روانه بازار مصرف می‌شود .

شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در پارس آباد با داشتن اراضی وسیع کشاورزی ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار باغ های میوه، مجتمع بزرگ دامپروری، کارخانه های قند، لبنیات، فرآوری میوه و چند واحد تولیدی دیگر یکی از شرکت های منحصر بفرد کشور است.

پارس آباد مغان در ۲۳۰کیلومتری شمال اردبیل و کناره های رودخانه ارس قرار دارد.

 

 

اخبار مرتبط

نظرات

ناشناس

دومیلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع یعنی تنها ۲۳۰ هکتار!!!!!!

در خبر دومیلیون و ۳۰۰هزار هکتار قید شده است.