امروز: شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : آوریل 22nd, 2024 7:12 | کد خبر : 24828 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

پوستر جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان رونمایی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل از رونمایی و انتشار پوستر دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر شاهسون مغان خبر داد و گفت: این رویداد ششم و هفتم اردیبهشت ماه در شهر جعفرآباد شهرستان بیله‌سوار برگزار خواهد شد.

مغانه آنلاین- دوشنبه ۰۳-۰۲-۱۴۰۳

حسن محمدی ادیب اعلام کرد: نمایش ارزش‌های زندگی عشایری از اهداف برگزاری این جشنواره است که امسال شاهد برگزاری یازدهمین دوره استانی آن هستیم.

او تاکید کرد: نمایش نمادین کوچ عشایر، زندگی روزمره، مراسم عروسی، برپایی آلاچیق اقوام مختلف عشایر و برگزاری مسابقات ورزش‌های بومی برای این جشنواره در نظر گرفته شده است.

محمدی ادیب ادامه داد: علاوه بر عشایر استان اردبیل در این دوره از جشنواره، میزبان عشایر و گروه‌های موسیقی محلی استان‌ها و کشورهای مختلف نیز هستیم تا تنوع اقوام عشایری کشور و منطقه در جشنواره کوچ عشایر شاهسون مغان به نمایش گذاشته شود.

بر اساس این گزارش، عشایر استان اردبیل با بیش از ۱۳ هزار خانوار و با ۶۶ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت ۵.۴ درصد جمعیت استان و ۵.۶ درصد جمعیت عشایر کشور بوده و از ۲ ایل شاهسون و قره داغ و ۲ طایفه مستقل شاطرانلو و فولادلو تشکیل شده است.

عشایر استان اردبیل در ۱۱ شهرستان، دارای ۴۵ طایفه بوده و در ۵۷۲ قشلاق، ۲۳۷ ییلاق، هفت زیست بوم، ۵۱ سامانه، هزار و ۵۲۷ “ابه”(اقامتگاه موقت) زندگی می‌کنند و سالانه ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز، ۴۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر، هزار و ۵۰۰ تن پشم، پنج هزار و ۴۰۰ تن پنیر، هشت هزار و ۱۰۰ تن محصولات باغی، ۹۲ هزار تن محصولات زارعی و ۲۳ هزار متر مربع صنایع دستی مانند فرش، گلیم و جاجیم تولید می‌کنند.

عشایر استان اردبیل در بین ۱۲۰ ایل شناسنامه‌دار کشور در جایگاه سوم ، از لحاظ مرتع در رتبه چهارم، تعداد دام در رتبه پنجم و از لحاظ جمعیت در جایگاه هشتم قرار دارد و یکی از ایل‌های بزرگ کشور محسوب می‌شود.

عشایر استان اردبیل نیمی از سال را در قشلاقات شمال استان و نیمی دیگر را در ییلاقات سبلان و ارتفاعات کوه‌های باغرو و بزغوش سپری می‌کنند و شغل اصلی آنها دامپروری است که به نگهداری ۱.۵ میلیون واحد دامی مشغول هستند.

 

اخبار مرتبط

نظرات