امروز: دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جولای 15th, 2023 12:22 | کد خبر : 24441 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

توانمند سازی معلمان گامی مهم در فرایند تعلیم و تربیت محسوب می شود

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: توانمند سازی نیروی انسانی به لحاظ تاثیر مستقیم آن بر کیفیت بخشی آموزشی و تربیتی در مدارس، گامی مهم در فرآیند تعلیم و تربیت به شمار می رود.

مغانه آنلاین- جمعه۲۳-۴-۱۴۰۲

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: توانمند سازی نیروی انسانی به لحاظ تاثیر مستقیم آن بر کیفیت بخشی آموزشی و تربیتی در مدارس، گامی مهم در فرآیند تعلیم و تربیت به شمار می رود.

وحید خدابنده با اشاره به اجرای طرح توانمند سازی و ارتقای صلاحیت حرفه ای معلمان ابتدایی در دو شاخص استانی و ملی اضافه کرد: نیروی انسانی توانمند موجب تحول و ارتقای یک سازمان می شود و آموزش و پرورش به عنوان مهمترین و بزرگترین دستگاه در عرصه تعلیم و تربیت کشور نگاه ویژه ای به این مقوله دارد.

وی بیان کرد: در راستای ارتقای صلاحیت حرفه ای معلمان دوره ابتدایی در شاخص استانی، به جای برپایی کارگاه ها و دوره های سنتی برای مجموع همکاران، با برگزاری دوره ای برای ۲۶۶نفر به عنوان مدرس در هفت ماده درسی ابتدایی آموزش داده شد و این مدرسان در طول سال تحصیلی هر کدام با تشکیل حلقه ۱۰نفره، به بررسی نقاط ضعف و قوت و تبادل و انتقال تجارب به یکدیگر پرداختند.

وی به نتایج و کارکردهای مثبت این طرح اشاره کرد و ادامه داد: با اجرای این طرح و استقبال خوب آموزگاران، تا کنون دو هزار و ۹۳۳ همکار دوره ابتدایی موفق به اخذ گواهی صلاحیت حرفه ای طرح شهید “همت” از حوزه معاونت آموزش ابتدایی شدند.

وی با اشاره به بحث نصیب برابر آموزشی مورد تاکید مقام معظم رهبری و با اعلام اینکه وجود راهبران آموزشی و تربیتی در مدارس روستایی و عشایری نمود عینی و بارز توسعه عدالت و نصیب برابر آموزشی است بیان کرد: این طرح با بازدیدهای تخصصی از مدارس روستایی و عشایری سطح استان به تعداد ۱۲هزار مورد و ارتقای کیفیت آموزشی وساماندهی متخصص ترین و مجرب ترین نیروها در مدارس عشایری و روستایی عملیاتی شد.

او گفت: در کنار توجه به مدارس روستایی و عشایری، از مدارس شهری نیز غافل نمانده ایم به طوری که بیش از ۲۰۰نفر به عنوان سرگروه درسی در مدارس شهری استان انتخاب کردیم.

وی خاطر نشان کرد: اصلی ترین وظیفه سرگروههای درسی علاوه بر توانمندسازی نیروها، بازدیدهای تخصصی آموزشی از کلاس های شهری است که این عزیزان توانستند در سال تحصیلی جاری از حدود دو هزار کلاس درس بازدید کنند.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل با تاکید بر ارتقای شایستگی های دانش آموزان ابتدایی، گفت: امسال این طرح را با تهیه بسته آموشی مواد درسی فارسی به صورت پایلوت در ۱۲۹کلاس اجرا کردیم که نتایج مطلوبی به دنبال داشته است.

وی اظهار داشت: در این طرح ابتدا مهارت روخوانی و خوانداری و سپس نوشتاری دانش آموزان پایه اول ابتدایی تقویت می شود.

وی به اجرای طرح شایستگی دیجیتال در مدارس ابتدایی استان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ اشاره و بیان کرد: ۱۳هزار دانش آموز تحت پوشش این طرح با فرصت ها، تهدیدها، معایب و مزایای فضای مجازی آشنا شدند و علاوه بر این مهارت برنامه نویسی دانش آموزان شرکت کننده تقویت شد.

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل گفت که تمام فعالیت ها و برنامه ریزی های دوره ابتدایی در محور و چهارچوب برنامه های درسی و کتب درسی است.

خدابنده افزود: تلاشمان این است که دانش آموزان دوره ابتدایی در کنار یادگیری و تسلط به کتب و مفاهیم درسی، یکسری مهارت زندگی نیز یاد بگیرند تا در نهایت یک شهروند شایسته و مطلوب، متعهد، مؤمن و متخصص در تراز نظام و انقلاب اسلامی تربیت کنیم.

شناسایی یک هزار و ۵۳۸دانش آموز بازمانده از تحصیل

وی از شناسایی یک هزار و ۵۳۸ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در قالب طرح شهید “محمودوند” در این استان خبر داد و گفت: از این تعداد، ۲۲۹نفر در سال تحصیلی گذشته و ۳۳۱ دانش آموز در سال جاری جذب مدرسه و کلاس درس شده اند.

او افزود: متاسفانه تعدادی از افراد بازمانده از تحصیل را به علل مختلف از جمله، ابتلا به بیماری صعب العلاج، فوت و یا مهاجرت نتوانستیم جذب کنیم.

وی با بیان اینکه مهم ترین و اصلی ترین رسالت و رویکرد آموزش ابتدایی این است که هیچ دانش آموزشی از درس و تحصیل جا نماند، اضافه کرد: شناسایی و جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل، بزرگترین قدم در راستای افزایش نرخ پوشش تحصیلی و نرخ ارتقا به پایه بالاتر محسوب می شود.

جشنواره “جابربن حیان” ویترین برنامه های معاونت ابتدایی

خدابنده، جشنواره جابربن حیان و فرصت های متنوع یادگیری را ویترین برنامه های حوزه معاونت آموزش ابتدایی دانست و گفت:  شناسایی، تقویت استعدادهای فردی دانش‌آموزان و ایجاد زمینه‌ای مناسب برای کارآفرینی در راستای تحقق اهداف دوره ابتدایی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش و سند تحول بنیادین، نهادینه کردن تحقیق و پژوهش در بین دانش‌آموزان، تقویت حس کنجکاوی و اشتیاق دانش‌آموزان به نوآوری و پرورش تفکر خلاق و حل مسئله با فراهم کردن زمینه خودباوری برای دانش آموزان از اهداف مهم طرح جابربن حیان است.

وی با بیان اینکه امسال از مجموع ۱۳۵هزار دانش آموزش دوره ابتدایی سطح استان، ۶۵هزار نفر زیر پوشش این طرح قرار گرفتند، افزود: این پروژه علمی همچنین به منظور تقویت روحیه پژوهشگری، تجربه لذت واقعی یادگیری، تقویت اعتماد به نفس، پرورش خلاقیت، تقویت همکاری و کار گروهی در دانش آموزان ابتدایی، افزایش رغبت یادگیری و ارتقای سطح علمی، در مدارس دنبال می شود.

به گفته وی،در این طرح همچنین دانش آموزان بدون اضطراب و استرس، با طرح مسئله و مشکل به دنبال راه حلی برای حل آن هستند و در این زمینه از طریق مشاهده، سوال، جمع آوری اطلاعات، فرضیه سازی و آزمایش برای حل مسئله تلاش می کنند.

تجلیل از برگزیدگان حوزه آموزش ابتدایی

خدابنده گفت: برای نخستین بار در سال تحصیلی جاری، به پاس قدردانی از فعالیت ها و زحمات و تلاش های همکاران در سطح استان، همایشی تحت عنوان” اسوه های تلاش” به صورت متمرکز برگزار و از منتخبان و برگزیدگان طرح ها، برنامه ها، همکاران اداری و سرگروههای درسی به نمایندگی از نواحی و مناطق ۱۹ گانه استان تجلیل شد.

وی برخی طرح ها و برنامه ها در حوزه آموزش ابتدایی را زاید و بی اثر دانست و تاکید کرد: رویکرد معاونت ابتدایی حذف چنین طرح ها و برنامه هایی است که جز اتلاف وقت همکاران و دانش آموزان ، هیچ ثمری در فرایند یادگیری و یاددهی و تعلیم و تربیت ندارد.

صدور مجوز تطبیق ۵۷۰کودکستان در اردبیل

خدابنده با بیان اینکه کودکستان ها حتماً باید از آموزش و پرورش مجوز فعالیت داشته باشند، ادامه داد: در سطح استان اردبیل فرایند صدور مجوز تطبیق ۵۷۰کودکستان فعال انجام و در کنار آن بحث مجوز تاسیس و توانمند سازی نیروی انسانی و مربیان و مؤسسان و مدیران کودکستان ها را در دستور کار قرار دادیم.

وی با اعلام اینکه کودکستان ها باید تمام برنامه ها و طرح های خود را بر مبنای نظام تعلیم و تربیت کودک کشور منطبق و اجرا کنند، گفت: فعالیت تمام پیش دبستانی ها و مهدهای کودک زیر نظر آموزش و پرورش قرار گرفته است.

تراکم کلاس ها در شهرهای پرجمعیت بالاست

معاون آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه تراکم کلاس ها در شهرهای پرجمعیت استان بالا و کمبود مدارس ابتدایی در در این مناطق مشهود است گفت: کاهش تراکم جمعیت دانش آموزی در کلاس های مدارس ابتدایی و چالش فضای فیزیکی از دغدغه های اصلی آموزش و پرورش استان است.

وی اضافه کرد: ما معتقدیم درصورت پایین آمدن تراکم کلاس ها، معلمان بهتر می توانند بحث ارزشیابی توصیفی را به صورت کامل اجرا و برای عملکرد دانش آموزان بازخورد ارائه کنند.

به گفته وی تراکم کلاس ابتدایی در مناطق روستایی و عشایری پایین و قابل قبول است و مشکلی از نظر فضای فیزیکی در این مناطق وجود ندارد.

وی با بیان اینکه دولت به تنهایی قادر به رفع معضل کمبود مدرسه و کلاس درس نیست، ادامه داد: مدیر کل آموزش و پرورش استان نیز معتقد است برای حل این مشکل اساسی لازم است نهضت مدرسه سازی با استفاده از ظرفیت خیران مدرسه ساز و شرکت ها و همکاری دستگاههای ذی ربط در سطح استان آغاز شود.

او با بیان اینکه ساماندهی و سازمان دهی نیروهای آموزش ابتدایی برای سال تحصیلی پیش رو شروع شده اضافه کرد: با وجود کمبود نیرو در حوزه آموزش ابتدایی، با تمهیدات و برنامه ریزی های صورت گرفته هیچ کلاسی در آغاز سال تحصیلی جدید بودن معلم نخواهد بود.

اخبار مرتبط

نظرات