امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : مارس 3rd, 2020 8:58 | کد خبر : 23613 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

کرونا ؛ زشت و زیبایی‌های یک جامعه

نوشته‌های مایوس‌کننده بر صفحه شیشه، مادر نگران را مقابل داروخانه میخکوب می‌کند؛ “ماسک ، الکل و مواد ضدعفونی نداریم، سوال نفرمایید؛ نوجوان همراهش بشدت سرفه می‌کند و او نگران است، هم برای نوجوانش و هم ۲ فرزند کوچکش در خانه.

مغانه آنلاین-

دو دل است، برود و یا نرود، وارد داروخانه می‌شود،  متصدی داروخانه آرام و پنهانی بسته‌ای ماسک و دستکش به یک مشتری می‌دهد و زن رد و بدل شدن اسکناس را می‌بیند،  با حالتی التماس گونه می‌گوید : آقا ماسک برای پسرم می‌خواستم  و متصدی داروخانه عصبانی که مگر سواد نداری، این همه کاغذ روی شیشه است؟

زن،  کارگر داروخانه را از لای درب می‌بیند که از حیاط پشتی داروخانه بسته‌ها را جابجا و پنهان می‌سازد ، التماس می‌کند ، پسرم بد جوری سرفه می‌کند می‌ترسم به دیگر فرزندانم نیز بیماری سرایت کند و متصدی داروخانه بی‌خیال می‌گوید نداریم خانم، نداریم.

درست ۲ خیابان آن سوتر از داروخانه محتکر، متصدی و کارکنان یک فروشنده وسایل و مواد بهداشتی سخت در تلاش  برای بسته‌بندی جعبه‌های کوچکی حاوی  ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی هستند، در شیشه فروشگاه نوشته بزرگی خودنمایی می‌کند “ماسک و دستکش رایگان توزیع می‌شود”.

مراجعان به این فروشگاه با کمال احترام از سوی فروشنده استقبال شده و در مقابل دریافت بسته‌های بهداشتی تنها صلوات و حمد و سوره‌ای نثار تازه درگذشته صاحب این فروشگاه می‌کنند.

صاحب فروشگاه می‌گوید: تمام هزینه‌ای که قرار بود صرف مراسم ختم عزیز از دست رفته امان کنیم، بسته بهداشتی تهیه کرده و به رایگان در اختیار مردم می‌گذاریم،  تاکنون چهار هزار بسته شامل هر بسته ۲ پد الکلی، یک دستکش و ۲ عدد ماسک بین مردم توزیع کرده‌ایم.

یک شهروند که بسته‌ای بهداشتی از این فروشگاه به رایگان گرفته، می‌گوید: در روزهای سخت است که هر کس زوایای پنهانی وجود  خود را آشکار می‌کند، در روزهای امتحان است که مشخص می‌شود که چه کسی در راه خداست و چه کسی اسیر شیطان.

در روزهای اخیر که ویرس کرونا  همه را به هراس افکنده و مردم عادی را دچار ترس و واهمه کرده، زشت و زیبایی‌های فراوانی در جامعه خلق شده ، ده‌ها فروشنده مواد بهداشتی و حتی ابزار فروش با عرضه رایگان و یا ارزان ماسک و مواد بهداشتی صحنه‌های از نیکی و ایثار  آفریده‌اند و در مقابل کم نیستند افرادی که  لوازم ضروری مورد نیاز مردم را در این روزها پنهان و انبار کرده‌اند تا آن را چندین برابر قیمت عرضه کنند.

مقام‌های استان اردبیل در روزهای اخیر ده‌ها پرونده مربوط به گرانفروشی مواد بهداشتی را بررسی و حکم به مجازات داروخانه‌ها و اصناف داده‌اند، چند داروخانه نیر در استان اردبیل به جرم گرانفروشی و عدم عرضه مواد بهداشتی پلمب و یا جریمه شده‌اند.با وجود تعزیز و مجازات متخلفان از سوی مقام‌های قضایی هنوز  کمبود ماسک، الکل و مواد ضدعفونی کننده در استان مشهود بوده و بسیاری از داروخانه‌ها و فروشگاه‌های عرضه کننده مواد بهداشتی مدعی نبود این مواد می‌باشند.

این کمبود در حالی است که مسوولان استان هر روز از افزایش عرضه ماسک و مواد ضدعفونی در سطح شهر خبر می‌دهند ولی همچنان مردم از کمبود ، گرانی و عرضه ناعادلانه این مواد گلایه می‌کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل با اشاره به تلاش برای رفع کمبود نیاز مردم به مواد بهداشتی گفت: واحدهای تولیدی استان با تمام ظرفیت اقلام بهداشتی ، ضدعفونی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را تولید می‌کنند.

ارژنگ عزیزی بیان‌کرد: توزیع الکل سفید در واحد تولیدی الکل طبی آذربایجان  از روز چهارشنبه بصورت فله در ظروف ۱۰ و ۲۰ لیتری آغاز شده و از روز شنبه  این واحد و واحد تولیدی دیگر این محصول را در شیشه‌های یک لیتری بسته‌بندی و به مراکز پخش تحویل خواهند داد.

او ادامه داد: یک واحد تولیدی ماسک ۳ لایه نیز با همکاری اتحادیه لوازم بهداشتی و آرایشی اعلام آمادگی کرده با تولید سه‌نوبته روزانه ۱۰ هزار ماسک به قیمت ۴۰۰ تومان در اختیار شبکه‌ توزیع قرار دهد.

عزیزی افزود: همچنین یکی دیگر از واحدهای تولیدی استان آمادگی خود را برای تولید روزانه ۱۰ تا ۱۵ تن آنتی‌سپتیک بر پایه مس و TEA برای ضدعفونی اماکن عمومی اعلام داشته که بعد از کنترل آنالیز آن و تایید از سوی دانشگاه علوم پزشکی به بازار عرضه خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اردبیل در رابطه با تامین اقلام بهداشتی از سایر کانال‌ها هم گفت: سه هزار  لیتر الکل بسته‌بندی و ۱۰ هزار لیتر  انواع مایع ضدعفونی کننده از محل اموال تملیکی نیز از روز پنجشنبه در اختیار مراکز پخش و داروخانه‌ها قرار گرفته که واحد بازرسی سازمان صنعت و معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی بر فرآیند توزیع نظارت خواهند کرد.

اکبر بهنامجو ،استاندار اردبیل نیز گفت: تجهیزات پزشکی و تخصصی ویژه برای کادر درمانی بیمارستان‌ها به مقدار موردنیاز نیز تامین می‌شود.

وی بیان‌کرد: لوازم ضدعفونی و ماسک هم از روز شنبه به وفور در استان توزیع  شده و نیاز استان تامین می شود.

رامین صادقی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: برای مقابله با شیوع ویروس کرونا با دستور دادستان مواد ضدعفونی کننده به‌صورت انبوه تولید و بصورت سیار در سطح شهرستان توزیع می‌شود.

وی بیان‌کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای ماسک و مواد بهداشتی برخی از افراد سودجو  اقدام به گران‌فروشی و احتکار این محصولات کرده‌اند.

او گفت: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف گران‌فروشی، احتکار و عدم درج قیمت، موارد را از طریق سامانه ارتباطی ۱۲۴ اعلام نمایند تا در اسرع وقت رسیدگی شود.

سیدعبدالله طباطبایی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل گفت: چهار گروه نظارتی برای حضور میدانی و بازرسی از داروخانه‌ها و مراکز توزیع اقلام بهداشتی بسیج شده است.

وی افزود: طبق هماهنگی‌هایی که با رییس دانشگاه علوم پزشکی انجام شده باید تمامی داروخانه‌ها بصورت شبانه‌روزی به ارائه خدمات بپردازند.

او با اشاره به اینکه به برخورد با اصناف و داروخانه‌های متخلف گفت: بدون هیچ ملاحظه‌ای با فروشندگان مواد بهداشتی و تجهیزات پزشکی که مرتکب تخلف می‌شوند برخورد قانونی انجام خواهد شد.

دکتر اخوان اکبری ،رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هم گفت:  ۱۴ پرونده داروخانه‌های متخلف در استان اردبیل به تعزیرات حکومتی ارجاع شد.

وی بیان کرد: این پرونده‌ها  که شامل موارد مربوط به گرانفروشی مواد بهداشتی و عدم رعایت قوانین و مقررات می‌باشد، روز پنجشنبه در جلسه اضطراری کمیسیون ماده ۱۱ تعزیرات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مورد بررسی قرار گرفته و برای صدور حکم به تعزیرات معرفی شد.

تاکید کرد که با هرگونه تخلف واحدهای تامین و عرضه مواد بهداشتی برخورد می‌شود.

بر اساس آخرین آمارها هم‌اکنون هفت نفر در این استان به بیماری کرونا مبتلا بوده و در بیمارستان تحت قرنطینه و مراقبت هستند ،  ۲ نفر از بیماران مبتلا به کرونا نیز که دارای بیماری زمینه‌ای بوده و سن بالا داشتند، جان باخته‌اند.

۴۰ بیمار مشکوک به بیماری کرونا نیز در استان بستری بوده و تاکنون ۱۰ بیمار مشکوک به کرونا در استان هم مداوا و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

منبع:ایرنا

اخبار مرتبط

نظرات