امروز: پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژانویه 15th, 2024 7:44 | کد خبر : 24562 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

چگونه از یخ زدن تاسیسات آب جلوگیری کنیم؟

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل برای جلوگیری از یخ زدن کنتور و تأسیسات آب و ایجاد هزینه به خانواده‌ها در زمستان، راهکارهای ساده و عملی را توصیه کرد.

مغانه آنلاین- دوشنبه ۲۵-۱۰-۱۴۰۲

حسن لایقی اظهار کرد: با توجه به برودت هوا در نقاط سردسیر استان اردبیل حفاظت از تاسیسات آب از ضروریات است و عدم دوراندیشی علاوه بر اتلاف وقت و ایجاد مشکلات در تأسیسات آب، هزینه مالی زیادی به ویژه در زمان ترکیدگی کنتور بر خانواده‌ها تحمیل می‌کند اما رعایت چند نکته ساده می‌تواند مانع آن شود.

وی اظهار کرد: به طور معمول، کنتور آب یک حوضچه یا محفظه دارد و مشترکان باید محفظه را با کمک کیسه کنفی حاوی خاک اره، لباس‌های کهنه و پارچه پر کنند تا کنتور دچار یخ‌زدگی نشود و اگر کنتور در فضای آزاد قرار دارد، حتما با کمک پارچه یا پشم شیشه آن را کاملا بپوشانند.

وی ادامه داد: مخازن ذخیره آب، مستعد یخ‌زدگی است و مشترکین باید آن را عایق کاری کنند و برای اینکه آب از مخازن ذخیره یا آبگرمکن به سمت کنتور برنگردد و در فصل سرما مشکل ایجاد نشود، از وجود و کارکرد صحیح شیر یک طرفه قبل از مخازن آب مطمئن شوند.

لایقی گفت: عایق‌بندی، بهترین روش پیشگیری از یخ‌زدگی است، بخشی از مسیر لوله‌های آب که در معرض هوای آزاد قرار دارد مستعد یخ‌زدگی و ترکیدگی است و حتما این قسمت‌ها با عایق‌های حرارتی یا نوارهای پشم شیشه پوشانده شود و بهتر است بین عایق و لوله‌ها فاصله وجود نداشته باشد و هر چه عایق‌بندی فشرده‌تر باشد، مانع یخ‌زدگی خواهد شد.

مدیر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل افزود: آب راکد در لوله به راحتی و سریع‌تر یخ می‌زند، بنابراین اقدام بعدی جهت جلوگیری از یخ‌زدگی، تخلیه لوله‌هایی است که از آنها استفاده نمی‌شود؛ به عنوان مثال اگر مدتی در منزل کسی حضور نداشته باشد، شیر اصلی آب باید بسته شود و با باز گذاشتن یکی از شیرها، آب موجود در سیستم لوله‌کشی تا حد امکان تخلیه شود تا بعدها آب راکد یخ نبندد و باعث ترکیدگی لوله نشود.

لایقی تاکید کرد: پوشاندن اطراف مخازن با عایق پشم شیشه یا پارچه‌های کهنه می‌تواند مانع بروز یخ‌زدگی منابع آب خانه‌ها شود و یادمان نرود آب کم است و به هیچ وجه نباید از ترفند باز گذاشتن شیر آب برای جلوگیری از یخ زدگی آن استفاده شود.

وی بیان کرد: در صورتی که به هر نحو در اثر کم‌توجهی، تاسیسات آب یخ زد، از حرارت مستقیم برای باز کردن یخ‌زدگی استفاده نشود و باید با شناسایی محل دقیق یخ‌زدگی، آن را با پارچه‌ای پوشانده و کم کم با استفاده از حرارت سشوار، راه آب را باز کنند و در صورت یخ‌زدگی کنتور هم می‌توان از طریق شماره ۱۲۲ با شرکت آب و فاضلاب برای حل مشکل، ارتباط برقرار کنند.

طی ۲ روز گذشته به دنبال فعال شدن سامانه بارشی قوی در شهرستان اردبیل ۴۲ سانتیمتر ، نیر ۲۶ سانتیمتر ، مشگین‌شهر ۵۵ سانتیمتر ، نمین ۵۲ سانتیمتر ، سرعین ۳۴ سانتیمتر ، گرمی ۲۵ سانتیمتر و بیله‌سوار ۳۰ سانتیمتر و پارس‌آباد ۲۰ سانتیمتر برف بارید.

 

اخبار مرتبط

نظرات