امروز: یکشنبه, ۲۱ آذر , ۱۳۹۵
زمان انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۴ ۴:۴۶ | کد خبر : 14981 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

نقش کمرنگ مدیران استان اردبیل در استفاده از فرصت های سرمایه گذاری

تعلل بیش از پیش مسئولین و مدیران ارشد و نمایندگان استان اردبیل در طول دوره های مختلف موجب از دست رفتن فرصتهای شغلی و سرمایه گذاری در این استان شده است.

رضا امیرپور / مغانه: با انجام توافق هسته ای و به دنبال آن لغو تحریمهای اداری و گمرکی و بانکی علیه ایران ، کشورهای زیادی از سراسر دنیا در قالب شرکتهای تجاری و سرمایه گذاری با توجه به ظرفیتها و پتانسیلهای بالای ایران به سمت کشورمان سرازیر شده اند که در این بین با توجه به سیاست دولت یازدهم جهت تحکیم و تقویت روابط  ،کشورهای همجوار از اولویت خاصی برخوردار است و دولت آذربایجان نیز در این میان بیش از سایر کشورها در اولویت قرار دارد در واقع بعد از هیات بزرگ آلمانی، هیات جمهوری آذربایجان دومین هیات اقتصادی در سطح جهان و نخستین هیات اقتصادی در میان کشورهای همسایه بود که به ایران سفر می‌کرد.همچنین تمایل دولت آذربایجان در ایجاد رابطه با کشور ایران در دو سال اخیر بعد از سالها رکود به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

سفر اخیر استاندار آذربایجان شرقی و هیئت همراه به جمهوری آذربایجان در شرایطی آغاز شد که تبریز در دو سال اخیر به قطب تردد مقامات این کشور همسایه به ویژه در حوزه‌های تجاری و درمانی تبدیل شده است. ایجاد گذر مرزی از طریق مرز خداآفرین در نزدیکی اصلاندوز جهت گسترش رابطه و بالا بردن حجم تجاری فی مابین از جمله اقدامات اخیر مسولان آذربایجان شرقی با کشور همسایه میباشد که در صورت تحقق این امر با توجه به کاهش فاصله میان آذربایجان و جمهوری خود مختار نخجوان ، گمرک بیله سوار که در سالهای اخیر فعالیت ان به شکل محسوسی کاهش یافته بیش از پیش منفعل تر خواهد شد و گمرک اصلاندوز نیز که در سایه بی توجهی مسولین استان به تعطیلی کشیده شده است امیدواری ها در خصوص راه انداری مجدد این گمرک نیز به یاس تبدیل خواهد شد.

همچنین ایجاد کمیسیون مشترک تجاری میان ایران و آذربایجان موجب تسریع در راه انداری دالان ترانزیتی شمال جنوب و اتصال خط آهن قزوین- رشت- آستارا و تبدیل آن به کریدور حمل و نقل بین المللی جهت حمل کالا از ایران به روسیه و بالعکس از طریق گمرک آستارا خواهد شد و موجب دستیابی بازار ایران به بازارهای روسیه و منطقه قفقاز و اروپا و دستیابی به دریای سیاه از طریق گذرگاه مرزی آستارا خواهد شد، بدین ترتیب رویای مردم استان اردبیل جهت ادامه خط اهن میانه – اردبیل و احیاناً پارس اباد و اتصال آن به خط آهن آذربایجان به سراب تبدیل خواهد شد‌.

در طول مدتی که استانهای همجوار در فکر گسترش روابط همکاری مشترک و انجام مبادلات تجاری و سرمایه گذاری با کشور آذربایجان بوده اند، مدیران و مسئولان و نمایندگان استان اردبیل نیز طبق معمول مشغول دعواهای زرگری و ایجاد تنش و اختلافات  سیاسی میان یکدیگر بوده اند که وضعیت نامساعد اقتصادی و آمار بالای بیکاری با توجه به فرصتهای بوجود آمده در طول سالهای اخیر به نظر میرسد حاصل این کشمکش ها و رفتارهای سیاسی بوده که در منطقه به وقوع پیوسته است.

استان اردبیل با توجه به شرایط استثنائی و هم مرز بودن ۵ شهرستان از ۱۰شهرستان این استان در مسافتی به طول حدود ۴۰۰ کیلومتر با کشور آذربایجان، سهم در خور شانی را با توجه به ظرفیتها و پتانسیل های بالای این استان در زمینه تولید محصولات کشاورزی و دامی،صنعت گردشگری ، توریسم درمانی و صنایع تبدیلی و همکاری های فرهنگی و مناسبات دوجانبه در حال توسعه نداشته است .

سهم ناچیز صادرات این استان نیز با توجه به زیر ساختها و استعدادهای بالای آن کاهش محسوسی در حدود ۵۰ درصد نسبت به سالهای قبل داشته و سیر نزولی در پیش گرفته است که این نیز خود نشان از ضعف مدیریت و عدم داشتن برنامه توسعه ای و سرمایه گذاری در بخشهای مختلف این استان میباشد و مردم این استان را بیش از سایر زمانها در معرض یاس و ناامیدی قرار داده است.

بدیهی است تلاش برای عملیاتی کردن برنامه‌ها در این زمینه می‌تواند به هم افزایی تهران و باکو در مسیر توسعه همکاری‌های دو و چند جانبه با نقش‌آفرینی استان اردبیل به عنوان بازیگر اصلی منجر شود.

*رضا امیرپور

 

اخبار مرتبط

نظرات