امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : می 14th, 2020 5:14 | کد خبر : 23696 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

نخست وزیر جمهوری خودمختار نخجوان برکنار شد

واسیف طالب اف(رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان) طی حکمی نخست وزیر نخجوان را برکنار کرد .

مغانه آنلاین/ یاور ندرتی گیگلو-پنجشنبه ۱۳۹۹/۲/۲۵

واسیف طالب اف(رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان) طی حکمی نخست وزیر نخجوان را برکنار کرد .

در حکم واسیف طالب اف آمده است : به استناد بند ۲۲ ماده ۵ قانون اساسی جمهوری خودمختار نخجوان حکم صادر میکنم

علی اوسط غضنفراوغلو بخشی اف را از سمت نخست وزیری جمهوری خودمختار نخجوان برکنار مینمایم .

هنوز علت برکناری نخست وزیر نخجوان بعد از ۲۰ سال نخست وزیری مشخص نیست . واسیف طالب اف بعد از برگزاری انتخابات زودهنگام مجلس عالی در نخجوان بسیاری از وزرا از جمله وزرای اقتصاد،بهداشت ، دادگستری و کار و… را برکنار کرد .

چنین به نظر میرسد که تغییرات اخیر در جمهوری خودمختار نخجوان در راستای پیروی از اصلاحات اخیر الهام علی اف صورت میگیرد .

علی اوسط بخشی اف از سال ۲۰۰۰ تاکنون بعنوان نخست وزیر و پیش از آن وزیر دارایی و به مدت ۱۰ سال نماینده مجلس عالی نخجوان بود وی سه بار از سوی رئیس جمهور آذربایجان موفق به دریافت نشان ویژه خدمت به وطن شده است .

اخیرا در برخی رسانه های آذربایجان خبری مبنی بر وجود اختلاف نظر شدید بین رئیس جمهور آذربایجان و رئیس مجلس عالی نخجوان منتشر کردند موضوع مربوط به افزایش حقوق کارکنان حوزه بهداشت در نخجوان بوده است که ظاهرا الهام علی اف از این اقدام واسیف طالب اف ناراحت بوده است که چرا بدون هماهنگی با وی اقدام به افزایش حقوق کارکنان حوزه بهداشت کرده است زیرا این اقدام باعث میشود که کارکنان بهداشت جمهوری آذربایجان نیز که جمعیتشان دهها برابر نخجوان میباشد انتظار افزایش حقوق داشته باشند که این برای دولت هزینه سنگینی را در بردارد .

این مورد اولین باری است که در طول ۱۷ سال حاکمیت الهام علی اف شاهد اختلاف نظر وی با واسیف طالب اف هستیم .

با عنایت به اینکه لوایح مربوط به حقوق و دستمزد از سوی هیات وزیران نخجوان تصویب  و توسط نخست وزیر طی نامه ای جهت اجرا به رئیس مجلس عالی ارسال میشود وشاید رئیس مجلس عالی هم بدون در نظر گرفتن جوانب آن اقدام به امضا نموده است که در نهایت موجب عصبانیت و رنجش خاطر رئیس جمهور آذربایجان گردیده است و چه بسا علی اوسط بخشی اف قربانی این موضوع شده است و واسیف طالب اف برای نشان دادن حسن نیت و تابعیت خود به رئیس جمهور کشور ، نخست وزیر را برکنار کرده است.

لازم به یادآوری است که نخجوان از سال ۱۹۲۴ بصورت خودمختار اداره میشود و مجلس عالی این جمهوری ۴۵ عضو دارد و رئیس مجلس عالی همزمان عضو مجلس ملی نیز میباشد رئیس مجلس عالی ، رئیس حکومت بوده و نخست وزیر را جهت تشکیل کابینه به مجلس عالی معرفی میکند در جمهوری خودمختار نخجوان مجلس عالی کلیه قوانین این منطقه را تصویب نموده و رئیس مجلس نیز جهت اجرا به نخست وزیر ابلاغ میکند نخست وزیر و کلیه وزرا در مقابل مجلس عالی پاسخگو هستند . واسیف طالب اف عضو حزب حاکم ینی آذربایجان و حامی اصلی الهام علی اف میباشد . قبل از واسیف طالب اف ، حیدر علی اف رئیس مجلس عالی نخجوان بود حیدر علی بعد از برکناری از سمت معاون اولی نخست وزیر شوروی توسط گورباچف به این سمت دست یافت و در سال ۱۹۹۳ و بدنبال کودتای صورت حسین اف علیه ابوالفضل ائلچی بئی به باکو برگشت و بعد از سقوط دولت به ریاست مجلس ملی انتخاب شد و اداره موقت دولت را تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که منجر به انتخاب وی شد ، عهده دار شد.

اخبار مرتبط

نظرات