امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : سپتامبر 7th, 2017 8:49 | کد خبر : 22436 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

قتل بالاترین درجه خشونت

یکی از پدیده های مشترک کلیه زمان ها و کلیه جوامع ، قتل نفس می باشد که تقریبا یک یا چند مورد از انواع مختلف قتل نفس در همه جوامع ، در طول تاریخ وجود داشته است و معمولا یک یا چند نوع آن نیز جرم تلقی شده است.

مغانه آنلاین- یکی از پدیده های مشترک کلیه زمان ها و کلیه جوامع ، قتل نفس می باشد که تقریبا یک یا چند مورد از انواع مختلف قتل نفس در همه جوامع ، در طول تاریخ وجود داشته است و معمولا یک یا چند نوع آن نیز جرم تلقی شده است و لذا برخلاف سایر جرائم که نسبت به زمان و مکان مفهومی نسبی پیدا می کنند، قتل نفس همیشه جرم محسوب می شده است .

در بین همه انواع خشونت، قتل نفس (جان کسی را عمدا و به طور غیر قانونی گرفتن) خطرناک ترین و خوفناکترین و در عین حال کمیاب ترین نوع خشونت در جوامع است احتمال اینکه کسی توسط دیگری به قتل برسد ، بسیار کمتر از آن است که قربانی ، نوع جرم ، جنایت و خشونت عمده دیگری شود .

رواج فرهنگ خشونت در جامعه به بازتولید ان در حد بالایی کمک می کند و این منجر به افزایش تضاد و تنش در روابط بین آدمیان می شود. تداوم تنش و تضاد در روابط بین فردی باعث کاهش حس تفاهم و درک متقابل افراد می شود که افراد به محض مواجه شدن با کوچکترین مشکلات در روابط خود با دیگران به خشونت و پرخاشگری متوسل شوند. شکل گیری خرده فرهنگ خشونت بر اثر تکرار قتل ها و خشونت های مکرر، کم کم این نگرش را در بین افراد جامعه رواج می دهد که ضرب و شتم و توسل به پرخاشگری به لحاظ اجتماعی پذیرفته است و برای رسیدن به اهداف بهترین راه حل ممکن است.

حتی احتمال اینکه کسی توسط دیگری به قتل برسد، از احتمال خودکشی او نیز کمتر است. اما آدمکشی در هر حال و به هر شکل، جدی ترین نوع خشونت و جرم است، زیرا آسیب وارده از آن بر قربانی به هیچ روی قابل جبران نیست و برای نزدیکان و دوستان او نیز بسیار سنگین و کمرشکن است

می توان پذیرفت که در اکثر جوامع امروز جهان ، قتل انسانها بالاترین چهره و درجه خشونت را نشان می دهد. از این رو بالاترین عمل مجرمانه در یک جامعه قتل می باشد. دین مبین اسلام که برای مال ، امکانات و آبروی انسانها ارزش بسیاری قائل است، به جان انسان هم توجه بیشتری دارد. مطابق آیات شریف قرآن، حتی قتل یک نفر انسان به مثابه عملی بسیار زشت و نکوهیده است و در پیش خدا گناه بزرگ و نابخشودنی به حساب می آید.

اداره برآورد معاونت اجتماعی فا.استان اردبیل

اخبار مرتبط

نظرات