امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : آوریل 25th, 2017 6:12 | کد خبر : 21449 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

عشایر با کمترین امکانات بیشترین سهم را در بحث تولید دارند

فرماندار پارس آبادمغان گفت: عشایر غیور و زحمتکش با کمترین امکانات ، بیشترین سهم را در عرصه تولید و بهبود وضعیت اقتصاد کشور دارند.

به گزارش مغانه آنلاین، اکبر صمدی روز سه شنبه در حاشیه اولین جشنواره توانمندی های عشایر شاهسون مغان در پارس آباد افزود: جامعه عشایری مغان پتانسیل و ظرفیت بالایی از حیث تولید محصولات کشاورزی، دامداری، صنایع دستی و فراورده های لبنی دارد و بدون هیچ گونه ادعایی در عرصه اقتصادی مقاومتی فعال و پیشرو است.

وی با بیان اینکه عشایر شاهسون مغان جزو سه ایل بزرگ و برتر جامعه عشایری کشور محسوب می شود، اظهار کرد: حدود ۵۰درصد از ۸۰هزار جمعیت عشایری استان اردبیل در پارس آباد و بخش های تابعه ساکن هستند و برای ارتقای سطح زندگی و معیشت خود، کمترین توقع را مسوولان دارند.

وی برگزاری اولین جشنواره توانمندی های عشایر شاهسون مغان را فرصت مغتمنی برای معرفی قابلیت های بزرگ منطقه از جمله صنعت گردشگری عشایری، اکو توریسم، بوم گردی و طبیعت گردی و تولیدات منطقه دانست و گفت: چنین مراسمی همچنین در معرفی و اشاعه فرهنگ فولکولوریک،تمندن غنی و آیین ها و رسم و رسوم بومی و محلی منطقه نقش به سزایی دارد.

وی از پروژه پایاب سد خدا آفرین به عنوان بزرگترین و مهم ترین طرح آب و خاک ، کشاورزی و عشایری دولت در استان اردبیل نام برد و بیان کرد: با اجرای کامل و تکمیل این پروژه عظیم، هزاران هکتار از اراضی دیم و مرتعی منطقه تبدیل به آبی و برای هزاران نفر زمینه اشتغال ایجاد می شود.

وی با اعلام اینکه با بهره برداری از طرح پایاب سد خدا آفرین، زندگی عشایر منطقه متحول می شود افزود: جشنواره توانمندی های عشایر شاهسون، همچنین فرصتی را فراهم کرد تا از نزدیک با تعامل و مشارکت خود عشایر عزیز بتوانیم برای تعریف نظام بهره برداری اراضی پایاب خدا آفرین راهکارهای اجرایی را بررسی کنیم.

به گزارش مغانه آنلاین، در اولین جشنواره توانمندی های عشایر شاهسون مغان برنامه های متنوع فرهنگی، هنری و ورزشی، شامل برپایی غرفه محصولات کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی، تولیدات عشایری، مراسم نمادین جشن عروسی زوج عشایری، برگزاری آیین ها و بازی های بومی و محلی، اجرای موسیقی سنتی عاشیقلار و نمایش ،مسابقه اسب سواری و شترسواری، انتخاب قوچ برتر مغان و مسابقه خانوادگی اجرا شد.

در این مراسم که در قشلاق دشت فتحعلی پارس آباد برگزار شد، علاوه بر مسوولان استانی و شهرستانی، هزار نفر از مردم منطقه و شهرهای همجوار حضور داشتند.

اخبار مرتبط

نظرات