امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : دسامبر 1st, 2016 11:39 | کد خبر : 19941 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

شبکه پایاب خدا آفرین می تواند ۱۰۰هزار شغل ایجاد کند/رشد ۵درصدی ذخیره سازی آب در سد ارس

فرماندار پارس آبادمغان گفت: شبکه پایاب سد خدا آفرین در صورت مدیریت صحیح، تکمیل زنجیره تولید و بهره برداری مناسب و علمی از اراضی تحت پوشش، می تواند حدود ۱۰۰هزار فرصت شغلی جدید به صورت غیر مستقیم ایجاد کند.

اکبر صمدی روز پنجشنبه در گفت وگو با مغانه آنلاین، افزود: میزان اشتغالزایی طرح های بزرگ تولیدی و اقتصادی به خصوص در بخش کشاورزی علاوه بر مطالعات و پیش بینی های اولیه  طرح به نحوه واگذاری، بهره‌برداری و مدیریت  بستگی دارد.

وی ادامه داد: با افتتاح طرح عظیم شبکه آبیاری خدا آفرین آفرین به عنوان بزرگ ترین شبکه تحت فشار کشور ۶۲هزار هکتار از اراضی مرغوب مرتعی و دیم منطقه تبدیل به آبی می شود که با احتساب اشتغالزایی هر هکتار برای حداقل یک نفر ، می توان ۶۲ هزار شغل و با راه اندازی صنایع تبدیلی، بسته بندی و تکمیلی، ۱۰۰هزار فرصت شغلی ایجاد کرد که این دور از انتظار نیست.

photo_2016-12-01_11-18-50

او اضافه کرد: شبکه ی آبیاری مغان به عنوان دومین شبکه بزرگ آبیاری کشور، سرمنشا اصلی ایجاد اشتغال، صنایع تبدیلی ، دامداری و ایجاد مراکز جمعیتی قریب به ۲۵۰ هزار نفر در شهرستان های پارس آباد و بیله سوار است.

به گفته وی در زمان حاضر ۶۲هزار هکتار از اراضی پارس آباد و بیله سوار تحت پوشش شبکه آبیاری مغان قرار دارد که با احتساب کشت ثانویه این رقم به نزدیک ۱۰۰هزار هکتار در یک سال زراعی می رسد.

فرماندار پارس آبادمغان با اشاره به وضعیت منابع آبی منطقه گفت: حجم آب ذخیره شده در پشت سد ارس هم اکنون ۵۰۵میلیون متر مکعب است که در مقایسه با زمان مشابه پارسال، حدود پنج درصد افزایش نشان می دهد.

photo_2016-12-01_11-19-16

وی افزود: هم اکنون میزان آب ذخیره شده در مخزن سد ارس بالغ بر ۵۰۵میلیون متر مکعب است که این رقم در زمان مشابه سال گذشته ۴۸۰میلیون متر مکعب بوده است.

وی با بیان اینکه حجم ورودی آب سد ارس با توجه به بارندگی های مناسب ، افزایش یافته است، ادامه داد: با وضع موجود گرچه برای تامین آب مورد نیاز محصولات کشت اول منطقه در سال زراعی جاری هیچ گونه نگرانی وجود ندارد اما نیاز است عموم شهروندان استفاده بهینه و صرفه جویی در مصرف آب را امری واجب و ضروری دانسته و همچنان جدی بگیرند.

او با اشاره به حجم بارش ها در سطح مناطق مختلف شبکه ی آبیاری مغان اظهار کرد: از ابتدای سال آبی تا کنون در پارس آباد۹۹٫۴میلی متر، بیله سوار۲۱۰٫۶ میلی متر، اصلاندوز ۹۷٫۶میلی متر و در بُرّان ۵۴٫۲میلی متر باران باریده است.

photo_2016-12-01_11-19-40

وی از اصلاح و بهسازی پوشش های تخریب شده ی کانال منتهی به شوت ۲۴ متری و اجرای عملیات لایروبی کانال اصلی A  در حد فاصل آبگیرهای کانال های f تا K ، خبر داد و گفت: با تکمیل و اتمام این پروژه ها، تلفات آب به میزان چشمگیری کاهش می یابد.

فرماندار پارس آباد مغان همچنین از تکمیل طرح ساماندهی دریاچه شهرک آیت ا… غفاری و احیا و آبگیری آن تا دهه فجر امسال خبر داد و افزود: برای انجام مطالعات ،لایروبی و ساماندهی این دریاچه تا به حال بیش از ۱۶۰میلیارد ریال از محل اعتبارات آب منطقه ای صرف شده است.

photo_2016-11-30_17-37-40

photo_2016-11-29_16-10-47

 

اخبار مرتبط

نظرات

حسن پروانه

متاسفانه این طرح همه زمین های منطقه رازیرپوشش قرارنداد.بعداز۱۲سال الان فهمیدیم سدخداافرین برای همه مغان نبود.عدالت در اجرایی این سدهم لحاظ نشده.چون مظلومان این طرح مظلوم ترشدتد .