امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : دسامبر 9th, 2017 12:45 | کد خبر : 22507 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

راهکارهای کاهش تصادفات رانندگی

گاهی یک تصمیم اشتباه پشت فرمان می تواند آینده فرد یا افرادی را تیره و تار کرده و حتی موجب مرگ شود.

به گزارش مغانه آنلاین، گاهی یک تصمیم اشتباه پشت فرمان می تواند آینده فرد یا افرادی را تیره و تار کرده و حتی موجب مرگ شود.

یک تصادف رانندگی می تواند عواقب تلخ و سنگینی در پی داشته باشد. برای رانندگی ایمن تنها داشتن مهارت های ابتدایی رانندگی و کنترل خودرو کافی نیست و لازم است با قوانین و اصول ایمنی نیز آشنا بود.

در متن ذیل چند نمونه از این قوانین که رعایت آن احتمال وقوع حادثه را کاهش می دهد؛ ارایه می گردد.

*رعایت فاصله ایمن با اتومبیل جلوئی :

اگر راننده خودروی جلویی ناگهان ترمز کند و شما فاصله ایمن را از خودروی جلویی رعایت نکرده باشید؛ احتمال برخورد و تصادف بیشتر می شود. هر راننده ای باید قانون سه ثانیه را بداند و رعایت کند.

وقتی خودروی جلویی تان از کنار یک جسم ثابت مانند درخت یا تیر چراغ برق عبور کرد به آرامی اعداد هزار و یک، هزار و دو و هزار و سه را بشمارید؛ اگر قبل از اتمام شمارش شما هم به آن جسم رسیدید؛ یعنی خیلی نزدیک به خودروی جلویی هستید و فاصله مناسب با آن ندارید و باید فاصله مناسبی را اتخاذ کنید. به خاطر داشته باشید در آب و هوای نامساعد و جاده های لغزنده باید فاصله را دو برابر کرده و تا شش ثانیه بشمارید.

* استفاده از چراغ راهنمای اتومبیل:

آگاه نکردن سایر رانندگان از تصمیمات رانندگی تان خیلی خطرناک است. راننده های دیگر نمی توانند حدس بزنند شما قصد گردش به راست دارید یا می خواهید تغییر مسیر بدهید. استفاده از چراغ های راهنمای وسیله نقلیه برای ایمنی خودتان، سرنشینان، سایر رانندگان، موتورسواران، دوچرخه سواران و عابران پیاده الزامی است.

*مانع نشدن از روانی ترافیک:

رانندگی با سرعت بسیار کم گاهی می تواند خطرناک تر از رانندگی با سرعتی کمی بیش از حد مجاز باشد. در مواقعی که ترافیک سنگین است و خودروهای دیگر در حال عبور هستند، تغییر مسیر مداوم و مانع از عبور سایر خودروها شدن موجب اتلاف وقت بیشتر می شود؛ در حالی که حرکت منظم و پشت سرهم خودروها باعث روانی ترافیک می شود.

سعی کنید در جریان ترافیک رانندگی کنید و اگر خودروی پشت سر شما قصد دارد سریع تر حرکت کند؛ به او اجازه عبور بدهید. ممکن است او مشکلی داشته باشد که شما از آن بی اطلاع اید. در هر حال سعی کنید با سرعت مجاز ومقرره حرکت کنید.

*رعایت سرعت ایمن ومطمئن:

سرعت به خودی خود کشنده نیست، مشکل سرعت نامناسب است. برای مثال اگر باران یا برف سنگینی در مسیری که رانندگی با سرعت ۶۵ کیلومتر در ساعت مجاز است ببارد و دید راننده و توانایی توقف خودرو کاهش پیدا کند؛ رانندگی با این سرعت احتمال تصادف را افزایش می دهد.

وقتی در جاده ای ناآشنا مثلا” جاده های بین شهری با پیچ و خم های زیاد رانندگی می کنید؛ نمی توانید با همان سرعتی که برای بومی ها ایمن است؛ رانندگی کنید و بهتر است سرعت را با شرایط راحتی خودتان، شرایط جاده واتومبیل تنظیم کنید.

* استفاده از آینه ها:

لزوم ترمز کردن یا تغییر مسیر را پیش بینی کنید. همیشه محیط رانندگی را زیر نظر داشته باشید و مراقب حرکت سایر راننده ها و عابران پیاده باشید. در این حالت احتمال اینکه لازم باشد ناگهان ترمز کنید یا از مسیر منحرف شوید؛ کم می شود. یک راننده خوب همیشه از موقعیت ها آگاهی دارد و با استفاده از آینه ها می داند در اطراف و پشت سرش چه می گذرد و چگونه با خطر مقابله نماید.

* رعایت حدود و امکانات وسیله نقلیه :

قابلیت ها و محدودیت های فنی خودروی تان را در مواجهه با خطر و یا در موارد عادی بدانید و آگاه باشید خودروهای قدیمی قابلیت های خودروهای جدید را ندارند؛ زیرا هم به علت کارکرد مستمر مستهلک شدند و یا براثر پیشرفت تکنولوژی از امکانات فنی کمتری برخور دار هستند.

بنابراین بیش از توان خودروی تان سرعت نگیرید و همیشه طوری رانندگی کنید تا بتوانید در موقع لزوم و به موقع ترمز و خودروی خود را متوقف کنید. همچنین خودرو باید به طور منظم عیب یابی شده و از نظر فنی بازدید شده و سالم باشد.

* افزایش اطلاعات:

اگر می خواهید راننده بهتری باشید و یاد بگیرید چه طور می توان موقعیت های پرخطر را مدیریت کرد؛ لازم است درباره خودرو و تصمیم گیری در شرایط پرخطر بیشتر اطلاعات کسب کنید. در دوره های آموزشی شرکت کنید و با بیشتر کردن اطلاعات و مهارتتان ایمنی تان را پشت فرمان افزایش دهید.

* بستن کمربند ایمنی :

کمربند ایمنی را ببندید و از سایر سرنشینان هم بخواهید از کمربند ایمنی استفاده کنند. بستن کمربند ایمنی احتمال جراحات سنگین و مرگبار را هنگام حادثه کاهش می دهد.

*توجه داشتن به جلو:

دقت داشته باشید یکی از اصول لازم در امر رانندگی توجه داشتن کافی به جلو و جوانب می باشد و راننده حق ندارد به هنگام رانندگی دخانیات استعمال کند و یا خوراکی و یا آشامیدنی میل کند. استفاده از هرگونه وسایل و تجهیزات مانند تلفن همراه که باعث انحراف ذهن و رفتار راننده می گردد؛ ممنوع می باشد و در همه حال باید به جلو خود توجه نمایند.

* رعایت نمودن حق تقدم :

توجه داشته باشید رعایت مقررات مربوط به حق تقدم عبور برای همه اجباری است و یکی از دلایل تصادف خصوصا” در معابر درون شهری عدم رعایت تقدم عبور سایر وسایل نقلیه می باشد

معاونـت اجتماعی فرمانـدهی انتظامی شهرسـتان پارس آبـاد

 

اخبار مرتبط

نظرات