امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : جولای 4th, 2020 11:48 | کد خبر : 23824 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

دفتر خدمات سلامت پارس آبادمغان افتتاح شد

با حضور فرماندار پارس آباد مغان و جمعی از مسوولان محلی، دفتر خدمات سلامت این شهرستان مرزی افتتاح و راه اندازی شد.

جمشید کریمی/ مغانه آنلاین

فرماندار پارس آباد مغان روز شنبه در آئین گشایش این دفتر گفت: راه اندازی و شروع فعالیت این مرکز، می تواند گام مهمی در راستای ارتقای سلامت و حل مشکلات بهداشتی باشد.

عدالت حاجی پور با اشاره به جایگاه ویژه بهداشت فردی و اجتماعی در تمام ابعاد سیاسی ، اقتصادی و زندگی مردم، ضرورت انعقاد قرارداد خوداظهاری و خودکنترلی اصناف و تولید و عرضه کنندگان مواد غذایی را با دفتر خدمات سلامت شهرستان یادآورشد و پشتیبانی از تحقق اهداف و وظایف این دفتر در راستای ارتقائ امنیت غذایی را از وظیفه تمام مسئولین ذیربط اعلام کرد.

وی با اشاره به اهمیت سلامت در جامعه و تاثیر آن در بهبود و بالا بردن کیفیت زندگی اضافه کرد: مراعات نکردن مراقبت های اولیه بهداشتی در زندگی های روزمره امروزی، علاوه بر ایجاد مسائل و مشکلات جسمی و روحی برای افراد، سالانه هزینه های زیادی نیز برای کشور دربر دارد.

وی همچنین به خیز دوباره ویروس کرونا در منطقه و کشور اشاره و بیان کرد: ویروس مرگبار کرونا به دلیل کم‌توجهی مردم به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت نکردن پروتکل‌ها و الزامات بهداشتی دوباره  شیوع پیدا کرده است.

وی با قدردانی از اقدامات و تلاش های خوب اصناف منطقه در مقابله با کرونا، از مردم خواست با عمل به هشدارها و توصیه های ستاد کرونا و رعایت موازین بهداشتی، به قطع زنحیره انتقال این بیماری کمک کنند.

مسئول بهداشت محیط شهرستان پارس آباد نیز گفت: دفتر خدمات سلامت پارس آباد با رعایت کامل قوانین و مقررات و به منظور تقویت نظارت بر مراکز صنفی و اغذیه فروشی ها توسط بخش خصوصی ایجاد شده است.

ایرج اسماعیلی افزود: در حال حاضر، بسته خدمات ممیزی به این دفاتر واگذار شده که اجزای مختلفی مثل صدور کارت بهداشت، آموزش بهداشت، عملیات اجرایی صدور صلاحیت های بهداشتی و غیره را شامل می شود.

وی ادامه داد: با شروع فعالیت این دفتر، منبعد واحدهای صنفی قبل از اینکه بازرسان مرکز بهداشت به آنجا مراجعه کنند، شرایط و وضعیت بهداشتی خود را به دفتر خدمات سلامت گزارش می دهند. بازرسان بر این گزارش ها نظارت دارند و کنترل هایی را انجام می دهند و مهمترین فایده این کار، این است که خدمات حاکمیتی مانند ارائه صلاحیت بهداشتی از خدمات غیرحاکمیتی جدا شده است.

به گفته وی، مراکز خدمات سلامت از حدود ۳ سال پیش با هدف کاهش تصدی گری و ارتقای خدمات بهداشت محیط در کشور راه اندازی شده اند و با توجه به محور هفتم طرح تحول سلامت که بر بهداشت عمومی تمرکز دارد، ارتقای خدمات بهداشت محیط در این طرح دنبال می شود.

مدیر دفتر خدمات سلامت پارس آباد نیز گفت: دفاتر خدمات سلامت در کشور، با هدف ارتقای وضعیت بهداشتی مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و اماکن عمومی و افزایش ایمنی مواد غذایی در سطح عرضه و با استناد به تبصره ۳ قانون اصلاح ماده ۱۳ قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی و مواد ۲۴، ۲۵ و ۴۱ آیین نامه اجرایی ماده ۱۳ قانون اصلاح مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی مصوبه دولت، ایجاد شده است.

علی حبیب پور افزود:واحدهای صنفی در شهرستان  قبل از اینکه بازرسان بهداشت به واحدهای صنفی  مراجعه کنند، شرایط و وضعیت بهداشتی خود را به دفاتر خدمات سلامت گزارش می دهند،بازرسان های ما به گزارش ها نظارت می کنند و کنترل هایی را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه این طرح هم اکنون در سطح کشور اجرا می شود، ادامه داد: با شروع کار دفتر خدمات سلامت پارس آباد، حدود سه هزار اماکن و مراکز مربوط به ماده ۱۳ در خصوص مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی تحت پوشش این مجموعه قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه، به هیچ عنوان بحث اقتصادی و درآمد در راه اندازی این مرکز مطرح نیست، بیان کرد: این دفتر، در راستای کمک به اصناف و مراکز تولیدی، آموزش ، مشاوره و پشتیبانی از صنوف راه اندازی شده و دنبال مچ گیری نخواهیم بود.

اخبار مرتبط

نظرات