امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : دسامبر 21st, 2016 11:47 | کد خبر : 20216 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

حجاب وسیله حفظ ارزشهاست

حجاب در اسلام یک وظیفه ای است که برعهده زن نهاده شده که در معاشرت و در برخورد با مرد باید کیفیت خاصی را مراعات کند.

مغانه آنلاین- حجاب در اسلام یک وظیفه ای است که برعهده زن نهاده شده که در معاشرت و در برخورد با مرد باید کیفیت خاصی را مراعات کند. این وظیفه نه از ناحیه مرد بر او تحمیل شده و نه چیزی است که با حیثیت و کرامت او منافات داشته باشد. حفظ چشم، گوش،قلب و تمامی اعضا و جوارح از هر گونه خطا و گناه عفاف است که حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است  به تعبیری لطیف تر حجاب میوه عفاف و عفاف ریشه حجاب است.

برخی گفته اند حجب و حجاب هر دو مصدر و به معنای پنهان کردن است و به عنوان شاهد آیه شریفه ((و من بیننا و بینک حجاب)) (فضلت آیه ۵) را ذکر کرده اند.

در دیگر کتاب های لغت حجاب را به معنای پرده آورده و نوشته اند: امراه محجوبه؛ زنی که پوشانیده است خود را به پوشاندنی. با توجه به معانی ذکر شده در می یابیم حجاب امری ظاهری و در ارتباط با جسم است.اگر چه این پوشش برخاسته از اعتقادات و باورهای درونی افراد است ولی ظهور در امور مادی و طبیعی دارد.یعنی پوشش ظاهری افراد و بویژه زنان را حجاب می گویند که مانع از نگاه نامحرم به آنان می شود.عفاف نیز دارای معانی گوناگونی است که در مجموع تعریف کاملی را به ما خواهد داد.

انسان باید در قاموس اندیشه خود نکته ای اساسی را بنگارد و آن این است که درون پاک، بیرونی پاک می پروراند و هر گز قلب پاک موجب بارور شدن میوه نا پاکی به نام بی حجابی و بد حجابی نخواهد شد.

امام خمینی (ره) پیام آور ارزشهای الهی درباره حجاب و عفاف می فرمایند: “توجه داشته باشید حجابی که اسلام قرار داده برای حفظ ارزش های شماست.

هرچه را که خدا دستور فرموده است، چه برای مرد و چه برای زن، برای این است که آن ارزش های واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه های شیطانی یا دست های فاسد استعمار پایمال شوند این ارزشها زنده بشوند.”

آثار اجتماعی حجاب:

هر عملی که افراد انجام می دهند، در نگاه کلان اثر مستقیم در اجتماع دارد زیرا از خانواده که واحد کوچک اجتماعی است جامعه تشکیل می شود و همان گونه که رفتار فرد در جامعه موثر است اشخاص نیز از اجتماع و قوانین آن تاثیر می پذیرند لذا حجاب علاوه بر آثار شخصی و شخصیتی، دارای آثار اجتماعی است.

جامعه ای که در آن بانوان با حفظ حدود و حقوق دیگران ظاهر می شوند محیط جامعه آرام و امن و به سوی سعادت و سلامت روانی پیش خواهد رفت.

ثمرات و نتایج عفت ورزی:

الف- استحکام خانواده:

خانواده مرکز عشق، امید و تحقق آرزوهای زیبا و شیرین و کوچکترین و با اهمیت ترین نهادهای اجتماعی یک جامعه است.

حفظ عفت زوجین باعث پیوند هر چه بیشتر زن و شوهر و صمیمی تر و قوی تر شدن ارتباط آنان شده و در نتیجه استحکام خانواده نیز بیشتر خواهد بود.

 ب- آرامش روانی:

اسلام با سفارش به رعایت حجاب و عفاف از طریق محدود کردن نگاه، خضوع در کلام،پوشش و بالاخره رعایت عفاف در همه ی زمینه ها برای فرد و خانواده آرامش روحی و روانی به ارمغان می آورد.

ج- سلامت اجتماع:

حضور زنان و مردان عفیف در جامعه پایه های آن جامعه را استوار و مستحکم می سازد و عفت ورزی آنان در محیط تحصیل ، کار، اداره، بازار و… زمینه ساز سلامت، پیشرفت و تعالی آن جامعه خواهد شد.

*معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی شهرستان پارس آباد

اخبار مرتبط

نظرات