امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : فوریه 6th, 2024 7:58 | کد خبر : 24649 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

احیای آهوی مغان پروژه برتر کشور شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: طرح احیای آهو مغان به عنوان یکی از پروژه‌های موفق احیا در کشور انتخاب شد.

مغانه آنلاین- سه شنبه۱۷-۱۱-۱۴۰۲

حسن قاسم‌پور در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: آهوهای مغان در زیست طبیعی زندگی می‌کنند و امیدواریم با کمک و همراهی مردم اقدامات تکمیلی انجام شده و مردم دشت مغان به آرزوی دیرینه خود که احیای آهوی مغان است برسند.

وی ادامه داد: علاوه بر این در منطقه فندقلوی نمین هم که زیستگاه منتخب کشوری است، طرح احیای مارال یا گوزن قرمز اجرا و مقرر شد طرح احیای گوزن زرد ایرانی که گونه حمایت شده و در حال انقراض است هم در این سایت اجرا شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با بیان اینکه در حال حاضر ۲ طرح احیای آهو در مغان و تکثیر گوزن زرد در نمین در حال اجرا است، ارتقای منطقه دربند مشکول به حفاظت شده، ثبت شیروان دره به عنوان منطقه شکار ممنوع، تدوین طرح مدیریت منطقه حفاظت شده انزان و موفقیت در احیا تالاب نئور را از اقدامات مهم اداره کل حفاظت محیط زیست استان عنوان کرد.

قاسم‌پور با اشاره به راه اندازی رشته محیط بانی در هنرستانهای استان اردبیل اظهار کرد: محیط‌بانان در خط مقدم حفاظت از عرصه‌های طبیعی استان مشغول فعالیت هستند و توجه به پرورش محیط‌بانان از طریق هنرستان‌های کار و دانش متعلق به آموزش و پرورش می‌تواند اثربخشی و بهره‌وری این نیروها را افزایش دهد.

محیط زیست اردبیل با کمبود نیرو مواجه است

وی با بیان اینکه این اداره کل با کمبود محیط‌بان روبروست، ادامه داد: برغم کمبود نیرو و امکانات نسبت به وصعت مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان ، محیط‌بانان تلاش می‌کنند کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود به طوری که هر سال تعداد قابل توجهی صیاد و شکارچی متخلف و بدون مجوز توسط محیط‌بانان دستگیر می‌شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل همچنین بهره‌برداری از دومین ایستگاه سنجش کیفی هوای شهر اردبیل را از دیگر اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ذکر کرد.

قاسم‌پور در زمینه راه‌اندازی سیستم بی‌سیم دیجیتال حفاظت محیط زیست استان اردبیل در استان نیز گفت: این سامانه با اعتبار بالغ بر ۱۲ میلیارد ریال به مناسبت دهه فجر راه‌اندازی شد و ارتباط محیط‌بانان استان از طریق این سیستم انجام خواهد شد.

وی گفت: تجهیزات دیگری از جمله دوربین تله‌ای ، دوربین‌های تصویربرداری پیشرفته، دوربین مدار بسته و هلی شات نیز تهیه و در اختیار محیط‌بانان قرار داده شده که امیدواریم با استفاده از این تجهیزات نوین، گام بلندتری در راستای حفاظت از محیط زیست برداشته شود.

 

اخبار مرتبط

نظرات