امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : جولای 13th, 2017 6:05 | کد خبر : 22135 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

‘آتنا’ ؛ قصه تلخی که غصه ایران شد

آتنا اصلانی کودک معصومی که در پارس آباد مغان شمالی ترین شهر ایران گرفتار چنگال گرگ صفتی شده و جان باخت اکنون قصه تلخش غصه نه تنها شهرستان پارس آباد بلکه تمام ایران زمین و ایرانیان شده است.

آتنای معصوم که زیبایی چهره اش به ‘مغان جیرانی’ ‘آهوی مغان’ تعبیر می شود در اوج بازیگوشی کودکانه اش آخرین بار برای جرعه ای آب به سمت کسی رفت که طینتی شیطانی داشت و آتنا نمی دانست که این آخرین جرعه او خواهد بود.
آتنا مطلومانه جان باخت در حالی که در ۲۳ سه روز از ناپدید شدنش هزاران لب و دل در اقصی نقاط ایران برای پیدا شدنش دعا می کردند و چه تراژدی غم انگیزی بود وقتی که جسم بی جان آهوی مغان از داخل ساک پنهان شده زیر خاک های ریخته شده در بشکه ای بیرون آورده شد.

** ماجرا چگونه آغاز شد
حدود ۲۳ روز پیش چهره معصوم و زیبای دخترکی بر صفحه گروههای مجازی نقش بست که خانواه و همشهریانش از گم شدن او خبر داده و از هموطنان برای یافتنش استمداد می خواستند.
معصومیت چهره دخترک بلافاصله همه را تحت تاثیر قرار داد و از همان روز تمامی شهر پارس آباد مغان برای یافتن آتنای کوچک بسیج شدند . شهروندان پارس آبادی از آن روز منزل پدری آتنا را ترک نکردند ، پدری که پشت وانت برای امر معاش خانواده لباس می فروخت و گفته می شود آتنا آن روز برای دیدن او از خانه خارج و ناپدید شده بود.
توجه افکار عمومی آتنا را از مرزهای استان بیرون کرده و چهره ای ملی به او داد ، آتنا پروفایل هزاران گروه و کانال در فضای مجازی شد و کمپین های مختلفی در فضای مجازی برای یافتنش آغاز شد.
نیروی انتظامی ، مسوولان سیاسی و قضایی برای یافتن آتنا بسیج شدند، نیروهای ویژه اداره آگاهی از مرکز استان اردبیل عازم شهر مرزی پارس آباد مغان شدند و پرونده قضایی آتنا برای بررسی سریع تر و جامع به مرکز استان ارجاع شد.

** آن دوشنبه سیاه
عصر دوشنبه بود که با پخش خبری شهر پارس آباد به هم ریخت ، خبر شوم قتل آتنا همه را سیاه پوش کرد ، استان اردبیل و بدنبال آن ایران رنگ عزا به خود گرفت.
در حالی که همه منتظر یافتن گمشده مغان بودند ، جسد بی جان آتنا در پارکینگ شیطان صفتی پیدا شد ، جسدی که پس از مرگ در ساکی جا گرفته و در بشکه ای زیر خاک پنهان شده بود.

** قاتل کیست کیست ، حقیقت چه بود
فضای احساسی حاکم بر جامعه بویژه در فضای مجازی اخبار و شایعات بیشماری در این باره روایت می کند اما بر اساس اطلاعات دریافتی و توضیحات مقام های رسمی ، قاتل دارای مغازه ای رنگرزی در محله ای بوده که آتنا با خانواده اش در آنجا زندگی می کرده و دختر کوچولو چند بار در مسیر مدرسه از این مغازه آب نیز خورده بود.
خود قاتل در اعتراف هایش مدعی شده که در روز واقعه قصد سرقت النگوهای آتنا را که برای خوردن آب به مغازه اش آمده بود داشته و برای اینکه جلوی فریادهای آتنا را بگیرد دهان او را بسته و این عمل را ندانسته آنقدر ادامه داده که باعث قطع مسیر تنفس و در نتیجه جان باختن دخترک شده است.
اما این حکایت با آن چیزی که دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان اردبیل روایت می کند تفاوت دارد.
ناصر عتباتی در آخرین گفت و گوی خود به خبرنگار ایرنا گفت: تیم چهار نفره پزشکی که جسد آتنا اصلانی را معاینه کرده آثار آزار و اذیت جنسی را تایید کرده است.
وی در توضیح بیشتر موضوع افزود: قاتل ۴۲ ساله، متاهل، دارای فرزند و سابقه دار است که مرتکب چنین جرمی شده است. قاتل پنج روز بعد از دزدیده شدن آتنا مورد ظن ماموران قرار گرفته و بازداشت و تحت بازجویی قرار داشت.
وی جسد دختربچه را به طور ماهرانه ای در پارکینگ خودروی خود جاسازی کرده بود.

** ماموران چگونه به قاتل مشکوک شدند
بر اساس گزارش مسوولان ذیربط ، ماموران پلیس آگاهی پس از بررسی چندین باره دوربین های محل تردد آتنا به قاتل که در محل مغازه رنگرزی داشت مشکوک شده و وی را بازداشت کردند.
در بررسی دوربین ها تصاویر آتنا تا نزدیکی های مغازه رنگرزی مشاهده می شود ولی پس از این مغازه دیگر اثری از آتنا نیست ، با توجه به اینکه مغازه قاتل در محدوده ضبط دوربینی نبوده ورود آتنا به مغازه قاتل مشخص نبود اما بررسی دیگر دوربین ها ماموران را به قاتل که دارای سابقه کیفیری نیز بوده مشکوک کرده و وی دستگیر و تحت بازجویی قرار گرفت.
پس از گذشت روزها و کارهای کارشناسی، ماموران بلاخره در بازرسی از پارکینگ خودرو قاتل متوجه بشکه ای پلاستیکی شده و با بازرسی آن جسد آتنا را در درون ساک و در حالی که زیر خاک پنهان شده کشف و قاتل نیز پس از این مجبور به اعتراف می شود.

** قصه آتنا غصه ای برای ایرانیان
جان باختن مظلومانه آتنا ، بلافاصله این خبر را در راس اخبار کشور قرار داده و سیل پیام ها، اظهار نظرها و حتی شایعات در این زمینه در رسانه ها و فضای مجازی سرازیر می شود.
مردم منطقه نیر در ابتدا واکنشی خشم آلود به موضوع داشته و شهروندان پارس آبادی در همان روز حادثه به مغازه رنگرزی قاتل حمله ور شده و آن را با سنگ مورد حمله قرار می دهند ضمن اینکه در شعارهایی خواستار اعدام قاتل می شوند.
مغان در روز دفن و خاکسپاری آتنا یکپارچه عزار می شود و مردم شهر همه برای دفن دخترک هفت ساله خود در مزارش حضور می یابند که اکنون آتنا دختر تمام مغان نام گرفته است و همه در عزایش هستند.
غمگساری برای آتنا به پارس آباد و استان محدود نمی شود، همه ایران برای آتنا گریان می شوند ، چهره های فرهنگی و سیاسی به همین منظور دست به قلم می شوند.
انواع پست ها از سوی چهره ها در شبکه های مجازی نقش می بندد و بسیاری از ایرانیان نیز با خانواده آتنا همدردی می کنند.
اکنون آتنا وسیله ای است به توجه بیش از پیش به برخی از آسیب های اجتماعی و حوادث مشابهی که شاید در گوشه و کنار کشور در حال اتفاق است و شاید هشداری باشد که هشیار بوده و از هم اکنون به فکر ریشه یابی و مقابله با این آسیب ها باشیم.

** وعده ها برای بررسی دقیق پرونده آتنا
مسوولان استان اردبیل نیز که این حادثه باعث تاسف آنها نیز شده بر رسیدگی سریع به این پرونده تاکید می کنند.
ناصر عتباتی ، دادستان انقلاب و عمومی مرکز استان اردبیل گفت: بر اساس دستور ریاست دادگستری استان اردبیل و با نظارت دادستان مرکز استان ، کلیه روند پرونده به صورت فوق العاده و خارج از نوبت مورد بررسی و رسیدگی قرار خواهد گرفت.
استاندار اردبیل نیز که روز پنجشنبه با خانواده آتنا اصلانی دیدار و پیام تسلیت رئیس جمهوری را به آنها ابلاغ کرده اند بر رسیدگی دقیق و سریع به این پرونده تاکید کرده است.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در واکنش به قتل آتنا اصلانی دختر معصوم پارس آبادی با صدور پیامی گفت که آتنا را فرزند خودم می‌دانم و تا مغز استخوان در سوگ او می‌سوزم و از اینکه استان ما مبتلا به چنین تنزلی شده ‌قلبا و روحا حسرت و تاسف می‌خورم و آن را هشدار بزرگ فرهنگی می‌دانم.
آیت الله عاملی افزود: پیام آن طفل معصوم و مطالبه آن خلدآشیان مظلوم از همه ما این است که اگر دلتان به من می‌سوزد دست به دست هم بدهید و با آفریدن فرهنگی فاخر و عطوف، فضای امن و سالم تربیتی برای نور دیدگانتان بسازید و مجال به ناهنجاری ‌های فرهنگی و رشد حیوانات انسان‌ نما ندهید تا آتناهای دیگر مثل من گرفتار دیو سیرتان نگردند.

** احتمال قتل های سریالی قاتل
در این حال با توجه به بروز چند مورد قتل در سال های اخیر در این شهرستان گمانه زنی هایی در باره احتمال قتل های سریالی توسط قاتل آتنا مطرح شده است.
در این زمینه دست کم وقوع ۲ مورد قتل زنان توسط قاتل آتنا احتمال داده می شود و برخی منابع از اعتراف وی به این قتل ها حکایت می کند.
دادستان انقلاب و عمومی پارس آباد مغان با بیان اینکه باید به دقت به این پرونده رسیدگی شود بیان کرد که همه این احتمالات مورد پیگیری و رسیدگی می باشد و با قطعی شدن موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.
گزارش: سیفعلی موسی زاده

اخبار مرتبط

نظرات