امروز: دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : فوریه 6th, 2024 9:55 | کد خبر : 24656 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

آب مورد نیاز شبکه آبیاری خداآفرین تا پایان اسفند تامین می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گفت: با توجه به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، تا پایان اسفند ماه جاری آب نواحی یک و ۲ شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین تامین خواهد شد.

مغانه آنلاین- سه شنبه ۱۷-۱۱-۱۴۰۲

علی حیدری اناری افزود: مقدمات و تمهیدات لازم برای تامین آب اراضی پایاب سد خداآفرین فراهم شده و در تلاش هستیم تمامی نواقص موجود شبکه را تا زمان تکمیل طرح مرتفع کرده و شبکه برای بهره‌برداری آماده شود.

وی اظهار کرد: برای تکمیل و تسریع عملیات اجرایی شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین ۶ هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شده و پیگیر هستیم بقیه اعتبار مورد نیاز را از محل‌های مختلف تامین کنیم.

حیدری روند عملیات اجرایی طرح شبکه آبیاری خداآفرین را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ناحیه عمرانی اول و دوم با استاندارد روز و مدرن اجرا شده و از ناحیه عمرانی سوم و چهارم هم کانال اصلی، ایستگاه‌های پمپاژ اصلی و بخشی از شبکه اجرا شده ولی هنوز قابل بهره‌برداری نیست.

وی سیفون دره‌رود خداآفرین را به‌عنوان شاهرگ اصلی تامین آب در ابتدای شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین اعلام کرد و افزود: سیفون دره‌رود خداآفرین با همت و تلاش مهندسان و متخصصان بخش آب در حال تکمیل است.

به گزارش مغانه آنلاین ، شبکه پایاب سد خداآفرین یکی از پروژه‌های بسیار اثربخش در اقتصاد استان و کشور است که در راستای سیاست کلان کشوری برای توسعه ظرفیت‌های بخش کشاورزی و ارتقای امنیت غذایی در دستور کار قرار گرفته است.

به گفته کمال‌الدین میرجعفریان ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل در ۲ سال اخیر این پروژه هم احیا شده به طوری که امسال با اذن مقام معظم رهبری ۶۰ هزار میلیارد ریال از محل منابع صندوق توسعه ملی به این پروژه تخصیص یافت و با تکمیل این پروژه ۳۷ هزار هکتار در ناحیه‌های یک ، ۲ ، سه و چهار از اراضی این منطقه زیرپوشش قرار خواهد گرفت.

امور آب استان کانال‌های درجه یک و ۲ و خط انتقال از رودخانه از جمله سیفون دره‌رود را اجرا می‌کند و جهاد کشاورزی هم شبکه‌های داخل مزارع را اجرا خواهد کرد و به توجه به برنامه‌ریزی انجام شده انتظار می‌رود سال آینده این پروژه هم به بهره‌برداری برسد.

۵۲ تعاونی بهره برداری از شبکه‌های آبیاری در استان اردبیل تشکیل شد

حیدری همچنین از تشکیل واحد تعاونی بهره برداری در شبکه‌های آبیاری استان خبر داد و گفت: در قالب پایاب سد خداآفرین، عمارت و احمدبیگلو ۵۲ واحد تعاونی بهره‌برداری شکل گرفته که از این تعداد ۴۴ واحد تعاونی مختص پایاب سد خداآفرین است و امیدواریم با تلاش هر ۲ مجموعه وزارت نیرو و جهاد کشاورزی این طرح به سرانجام رسیده و در قالب سامانه‌های نوین آبیاری با تخصیص اعتبارات لازم به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل بر لزوم استفاده بهینه از منابع آب در دسترس تاکید کرد و افزود: کشاورزان و بهره‌برداران باید ضمن رعایت اصلاح الگوی کشت در پایاب چاه‌ها، صرفه‌جویی در منابع آب زیرزمینی را هم مدنظر قرار دهند.

حیدری اناری بیان کرد: خشکسالی‌های چند ساله اخیر و مصرف بالا از منابع آبی شرایط را سخت کرده و با توجه به افت محسوس آبخوان اردبیل، ضرورت دارد کشاورزان منطقه، اراضی پایاب چاه‌های خود را به امکانات نوین آبیاری مجهز کنند.

کشاورزان از کشت دوم خودداری کنند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ضمن درخواست از کشاورزان جهت خودداری از کشت دوم اظهار کرد: به دلیل کاهش بارندگی و کاهش ورودی سدها، کشاورزان باید از کشت محصولات پر آب بر و همچنین کشت دوم خودداری کنند.

بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمال‌غرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی قرار دارند، در جایگاه چهارم قرار دارد.

طبق اظهارات مدیرکل هواشناسی استان اردبیل پاییز امسال گرم‌ترین پاییز استان از زمان راه‌اندازی ایستگاه‌های هواشناسی بوده است. اگر چه بارش‌های چند هفته اخیر در سطح استان بخشی از کمبودهای آب استان را رفع کرد با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر وضعیت ذخایر آبی استان هنوز مطلوب نیست.

تاکنون ۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده است.

 

اخبار مرتبط

نظرات