امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : ژانویه 11th, 2021 11:22 | کد خبر : 24052 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

کشت و صنعت مغان؛ بیم‌ها و امیدها

پس از ۲۳ ماه ایستادگی مردم مغان در برابر واگذاری پر شبهه کشت و صنعت مغان سرانجام با ورود انقلابی قوه قضاییه به این موضوع، ابطال قرارداد واگذاری بزرگترین بنگاه کشاورزی خاورمیانه رقم خورد.

فرهاد فولادی/ مغانه آنلاین۲۲-۱۰-۹۹

پس از ۲۳ ماه ایستادگی مردم مغان در برابر واگذاری پر شبهه کشت و صنعت مغان سرانجام با ورود انقلابی قوه قضاییه به این موضوع، ابطال قرارداد واگذاری بزرگترین بنگاه کشاورزی خاورمیانه رقم خورد و در پی آن فضای ترس و پر التهابی که توسط خریدار سابق در مجموعه کشت و صنعت مغان حاکم شده بود به یمن بهار دستگاه قضایی در هم شکست.

این مجموعه عظیم که کارخانجات و صنایع بی نظیری در دل خود جای داده است به سبب نگاه‌های غلط دولت ها نحیف و نحیف تر شده است.

شرکتی که وقتی به استناد ماده ۶ قانون تجدید تشکیلات و تعیین قانون وظایف سازمان های وزارت کشاورزی در اسفند سال ۵۳ تشکیل می گردید با افقی به پهنای دشت مغان طبق ماده پنج اساسنامه اش دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی بود!

اصل ۴۴ قانون اساسی که سیاست های کلی آن در ابلاغیه مقام معظم رهبری مشخص شده است به منظور شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی و گسترش مالکیت در سطح عموم مردم و ارتقاء کارایی بنگاه‌ها مورد تاکید همگان است.

متاسفانه سازمان خصوصی سازی در اقدامی شبهه آلود این نگین کشاورزی کشور را به ثمن بخس به شرکت شیرین عسل واگذار کرد و با کمال تأسف ماده ۵ اساسنامه این شرکت در زمان مدیریت هولدینگ شیرین عسل نادیده گرفته شد و شرکت عملاً استقلال مالی و شخصیت حقوقی خود را از دست داده و به یکی از زیر بخش‌های شرکت شیرین عسل تبدیل شد.

این فرایند که در سایه غفلت سازمان خصوصی‌سازی به عنوان ناظر قانونی بر عملکرد شرکت‌های واگذار شده در مدت پرداخت اقساط خریدار بوده، صورت گرفته است.

در طول دو سال گذشته بیشتر درآمدهای کشت و صنعت مغان در حساب های شیرین عسل به نفع او سند سازی شده است و سازمان خصوصی‌سازی از این مهم غافل شده است.

اصلاً این سازمان پیش‌بینی ابطال قرارداد شرکت و نحوه مواجهه قانونی با این فرایند انقلابی را نداشته است و انگار برخلاف اینها تیم شیرین عسل از همان ابتدا می‌دانستند که روزی باید در برابر اراده عظیم این مردم تسلیم شده و از کشت و صنعت مغان خارج شوند و به همین دلیل از همان روزهای ابتدایی فاکتورسازی ها و جعل اسناد در جهت بدهکار نشان دادن شرکت کشت و صنعت مغان در دستور کار قرار گرفته است.

اکثر مراودات مالی شرکت که حجم عظیم آن با شرکت شیرین عسل بوده است بدون در نظر گرفتن صرفه و صلاح خود کشت و صنعت مغان انجام شده است از خرید بذرهای چغندرقند با ارزهای ارزان به نام کشت و صنعت مغان و به کام شیرین عسل گرفته تا واردات خط روغن کشی زیتون که علی رغم وعده ۶ ماهه خریدار در سال ۹۷ با گذشت ۲ سال از آن زمان هنوز هم به مغان نرسیده است ولی ظاهراً اسناد دریافت ارزهای آن به نام کشت و صنعت مغان فاکتور خورده است.

اما فارغ از همه این ماجراها کشت و صنعت مغان چون رود ارس خروشان و جاری خواهد شد و به مدد و پشتوانه دلهایی که عاشقانه مغان را دوست دارند خواهد درخشید.

نباید به بهانه های واهی کشت و صنعت مغان را در بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی کذایی غرق کنیم، این شرکت محل امرار معاش ۲۵۰۰ کارگر در نقطه صفر مرزی است.

شرکتی که با وجود ابطال قرارداد آن در سایه حمایت های دستگاه قضایی استان تا به امروز بدون تنش کارهای اجرایی اش به پیش رفته است نباید چوب ندانم کاری برخی آقایان را بخورد.

تهاتر و یا هر راهکار دیگری باید در زمین سازمان خصوصی سازی انجام شود نه در کشت و صنعت مغان.

آنهایی که احساس دین به شیرین عسل می کنند بهتر است آدرس غلط ندهند و با فشار بر مدیران جدید عرصه را بر آنها تنگ نکنند چرا که مردم مغان همیشه بیدارند و کشت و صنعت مغان زمینه های بسیاری برای شکوفا شدن  و سرپا نگه داشتن خود دارد اگر بگذارند.

اخبار مرتبط

نظرات