امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : مارس 6th, 2024 9:59 | کد خبر : 24744 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

سطح آب‌های زیرزمینی در دشت اردبیل افت کرده است

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه سطح آب‌های زیرزمینی در دشت اردبیل سالیانه ۲۷ سانتی متر افت کرده است ، اظهار کرد: این دشت به‌دلیل اضافه برداشت از آب‌های زیرزمینی با خطر فرونشست مواجه شده است.

مغانه آنلاین- چهارشنبه ۱۶-۱۲-۱۴۰۲

علیرضا شاهین‌فر اظهار کرد: با وجود انجام اقدامات غیرسازه‌ای از قبیل پرکردن چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از اضافه برداشت منابع آبی مجاز، نصب و بکارگیری کنتورهای هوشمند آب و برق ، اطلاع‌رسانی وسیع بین مشترکان آب زیرزمینی و حذف قسمتی از آب آشامیدنی از منابع آب زیرزمینی و تامین آن از سد یامچی هنوز شاهد تداوم افت سطح سفره‌های زیر زمینی استان هستیم.

وی افت کمی و کیفی آب‌های زیرزمینی را یکی از چالش‌های اساسی بخش آب استان در سال‌های اخیر ذکر کرد و گفت: بروز خشکسالی‌های بیش از یک دهه اخیر، برداشت بی‌رویه و بیش از مفاد پروانه از آبخوان، توسعه اراضی پایاب چاه‌ها توسط کشاورزان و همچنین کشت محصولات پر آب بر در سطح دشت اردبیل از اصلی‌ترین عوامل چالش‌های اساسی بخش آب استان است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه در کنار مصرف بهینه آب آشامیدنی ، در مصرف آب کشاورزی هم باید توجه ویژه‌ای صورت بگیرد ، افزود: ضروری است جهاد کشاورزی استان هم در کنار شرکت آب منطقه‌ای اردبیل افزایش مصرف آب در بخش کشاورزی را جدی گرفته و باید اقدامات اساسی در جلوگیری از کشت محصولات پر آب بر و همچنین اجرای طرح الگوی کشت در استان صورت بگیرد.

۳۰ هزار دانش‌آموز اردبیلی در طرح داناب شرکت می‌کنند

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: تفاهم‌نامه‌ای با آموزش و پرورش در این استان منعقد شده که در قالب این تفاهم‌نامه ۳۰ هزار دانش‌آموز در مقطع متوسطه اول  در طرح داناب مشارکت خواهند کرد.

علیرضا شاهین‌فر افزود: این طرح در راستای ترویج، فرهنگ‌سازی و انتقال مفاهیم آبی به دانش‌آموزان با مشارکت آموزش و پرورش و شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در مدارس اجرا و پس از طی مراحل آموزشی از دانش‌آموزان آزمون گرفته و به برترین‌ها جوایزی اهدا می‌گردد.

وی اظهار کرد: برگزاری کارگاه‌های آموزشی در شهرستان‌های مختلف ، دوره‌های پیش و پس آزمون و ارتقای سطح آگاهی دانش‌آموزان نسبت به وضعیت موجود آب از جمله طرح‌هایی است که در قالب طرح داناب قابل اجرا خواهد بود.

شاهین‌فر همچنین گفت: آموزش و پرورش با توجه به داشتن ذهن خلاق و آماده پذیرش در بین دانش‌آموزان بهترین مکان برای اجرای چنین طرح‌هایی است و انتظار می‌رود این طرح برای سال‌های آینده نیز ادامه یابد.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: نظرسنجی از دانش‌آموزان هم در قالب طرح داناب انجام می‌گیرد و هدف این است که دانش‌آموزان با مفاهیم آبی ، سواد آبی و صرفه‌جویی در مصرف آب آشنایی بیشتری داشته باشند.

شاهین‌فر همچنین درباره برنامه‌های طرح احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی افزود: با هدف کنترل و جلوگیری از مصرف غیرمجاز منابع آب سطحی و زیرزمینی علاوه بر اجرای برنامه‌های طرح احیا و تعادل بخشی، بیش از ۲۲ تیم گشت و بازرسی نظارت بر منابع آب در استان را انجام می‌دهند.

 

 

اخبار مرتبط

نظرات