امروز: دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : فوریه 6th, 2024 8:10 | کد خبر : 24652 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور در پارس‌آباد مغان در حال احداث است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور به مساحت یک هزار و ۶۰۰ هکتار در شهرستان پارس‌آباد در دست اجراست.

مغانه آنلاین- سه شنبه ۱۷-۱۱-۱۴۰۲

نوبخت اژدری که به همراه شایان نادری ، رئیس سازمان امور عشایری ایران و جمعی از مسئولان محلی به منظور افتتاح طرح‌های گلخانه‌ای در پارس‌آباد مغان حضور دارد ، افزود: عملیات اجرایی این پروژه از اواخر سال ۱۳۹۷ آغاز شده و برای تامین زیرساخت‌های لازم آن از قبیل گاز ، آب و برق تاکنون ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه از مجموع یک هزار و ۶۰۰ هکتار گلخانه حدود ۷۰۰ هکتار به سرمایه‌گذاران واگذار شده است، اظهار کرد: ۳۰۰ هکتار دیگر از این پروژه در مرحله احداث سازه است و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی خاطرنشان کرد: از این پروژه ۱۸۰ هکتار به طور کامل به بهره‌برداری رسیده و پیش‌بینی می‌شود ۳۵ هزار تن محصول گلخانه‌ای از این گلخانه برداشت شود.

اژدری میزان درآمد دلاری از این سطح را بالای ۳۰ میلیون دلار ذکر کرد و افزود: فلفل دلمه‌ای، بادمجان لامپی ، خیار و گوجه عمده محصولات تولیدی این شهرک است و این محصولات به کشورهای آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل یادآورشد: در حال حاضر پنج شهرک تولیدی در استان فعال هستند که یکی از این واحدها شهرک دامپروری و چهار شهرک دیگر واحدهای گلخانه‌ای است.

وی گفت: شهرک گلخانه‌ای “قره قباق” با وسعت ۱۰ هکتار به صورت کامل به بهره‌برداری رسیده است ، شهرک گلخانه‌ای فیروزآباد هم در سطح ۱۰ هکتار به بهره‌برداری رسیده و ۱۰ هکتار دیگر نیز در دست احداث است.

اژدری اضافه کرد: یک مجتمع گلخانه‌ای در بیله‌سوار مغان هم در حال احداث است که یک هکتار ازآن به بهره‌برداری رسیده است.

تامین آب شرب ۲۳۴ قشلاق در دشت مغان

اژدری در مراسم افتتاح طرح تفکیک آبرسانی آج اشمه هم گفت: برای احداث این پروژه بالغ بر ۳۲۰ میلیارد ریال هزینه شده و انتظار می‌رود سه هزار و ۶۰۰ خانوار در قشلاقات در شهرستان‌های پارس‌آباد، اصلاندوز و بیله‌سوار از این طرح بهره‌مند شوند.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ، طول خط انتقال این پروژه ۱۰ کیلومتر است و در آن ۲۳ حوضچه و یک هزار و ۵۰۰ متر مکعب مخزن بتنی احداث شده است.

وی افزود: هدف این طرح تامین آب شرب ۲۳۴ قشلاق و افزایش دبی از ۵۰ به ۱۵۰ لیتر در ثانیه بود که به مناسبت دهه مبارک فجر تقدیم بهره‌برداران و تولیدکنندگان سرافراز خطه زرخیر مغان شد.

۹۷ پروژه عمرانی در پارس‌آباد افتتاح شد

فرماندار پارس‌آباد مغان هم در این مراسم گفت: امسال ۹۷ پروژه عمرانی با ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در این شهرستان مرزی افتتاح شد و در هر مناسبت از جمله هفته دولت و دهه فجر نیز پروژه‌هایی در حوزه‌های عمرانی ، زیرساختی ، اقتصادی و فرهنگی تحویل ، آماده و افتتاح می‌شود.

جابر جهان‌بین اجرای این پروژه‌ها را بیانگر توسعه و پیشرفت منطقه و آماده شدن بسترها برای توسعه دانست و افزود: این اقدامات در حالی انجام می‌شود که کشور ما وضعیت ، شرایط و مشکلاتی دارد ولی مردم فهیم منطقه مسائل را درک می‌کنند و ریشه آنها را می‌دانند و در این مسیر آماده ایثارگری و فداکاری بوده و هستند.

وی با اشاره به برخی مشکلات شهرستان پارس‌آباد در حوزه‌های کشاورزی و عشایری گفت: پارس‌آباد شهرستان با استعداد در زمینه تولیدات کشاورزی ، دامی و باغی است و اگر بتوانیم مشکلاتی که در این حوزه‌ها وجود دارد را حل کنیم کشاورزان ، عشایر و باغداران به رشد تولید و توسعه منطقه و حل مشکل اشتغال کمک خواهند کرد.

وی ادامه داد: این منطقه استعداد بسیار ارزشمندی دارد و وجود شرکت‌های کشت و صنعت مغان و پارس و زیرساخت‌های عظیم بخش کشاورزی نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر است.

فرماندار پارس‌آباد معضل بخش جهاد کشاورزی این شهرستان را حقابه مردم منطقه مغان دانست و افزود: این موضوع در مقاطع و جلسات مختلف در حضور مسولان کشوری نیز مطرح شده ، حقابه ما کاهش یافته و نیاز است در سطح ملی اقداماتی انجام شود و این منطقه به عنوان قطب کشاورزی استان و کشور از مشکلات متاثر از خشکسالی گذر کند.

جهان‌بین ادامه داد: مشکل زهکشی و زهدار بودن پنج هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه نیاز به توجه دارد و برای تامین اعتبار زهکشی اراضی هم باید اقدام شود.

وی تصریح کرد: عشایر و کشاورزان پارس‌آباد مشکلات جدی در بحث کشاورزی دارند ، کانال‌های خط انتقال در منطقه دچار مشکل هستند و کانال‌هایی که ۵۰ سال پیش احداث شده‌اند نیاز به بازسازی دارند.

وی گفت: عشایر نیاز به حمایت دارند و یک پنجم عشایر استان در شهرستان پارس‌آباد ساکن هستند ، باید با دادن تسهیلات کم‌بهره و حمایت‌های ویژه برای بقا و دوام عشایر کمک حال باشیم ، عشایر به خودکفایی و اشتغال کمک می‌کنند و نیاز است از آنها حمایت شود ، خیر و برکت از حضور عشایر است و به فرموده امام راحل عشایر ذخایر انقلاب هستند باید آنها را حفظ کنیم.

وی بر لزوم راه‌اندازی بارانداز ریلی در پارس‌آباد تاکید کرد و گفت: این موضوع مسیر بسیار مهمی برای توسعه کشاورزی منطقه است.

فرماندار پارس‌آباد افزود: با توجه به وجود شهرک گلخانه‌ای مسیر باراندازی ریلی باید بازگشایی شود ، برای حل مشکل تملک زمین مورد نیاز اقدام شده و کشاورزان همکاری کرده‌اند و موضوع به استان ارسال شده و امیدواریم این موضوع منطقه‌ای ، استانی و ملی مورد پیگیری قرار بگیرد تا در صادر کردن و فروش محصولات گلخانه‌ای و سایر محصولات تولیدی کشاورزان منطقه از جمله پنبه مشکلی نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: با ایجاد این مسیر قطعا می‌توان محصولات کشاورزی ، گلخانه‌ای ، دامی و باغی که در این شهرستان به وفور تولید می‌شود را به کشورهای آسیای میانه و کشورهای اروپایی صادر کرد.

 

اخبار مرتبط

نظرات