امروز: سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : ژوئن 13th, 2014 6:27 | کد خبر : 5165 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

یغماگری، خاک مرغوب کشاورزی استان اردبیل را تهدید می‌کند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: یغماگری خاک مرغوب و حاصلخیز به دست عده‌ای سودجو بزرگترین چالش بخش کشاورزی است که ما با قاطعیت اعلام می‌کنیم در برابر این یغماگران می‌ایستیم.

81143125-56590151

عدیل سروی همزمان با هفته جهاد کشاورزی پیش از خطبه‌های نماز جمعه اردبیل اظهار داشت: بحث حفاظت خاک آن هم خاک مرغوب و درجه یک و دو کشاورزی یکی از اولویت‌های جدی ماست چرا که برای به دست آمدن هر سانتی‌متر خاک حاصلخیز به عنوان بستر تولید 800 سال زمان نیاز است.

وی تصریح کرد: ما به هیچ وجه حق نداریم اراضی مرغوبمان را بی‌رویه به ساخت و ساز، راهسازی و یا تأسیسات صنعتی اختصاص دهیم بلکه بهتر است اراضی نامرغوب و کم بازده به این کاربری‌ها اختصاص پیدا کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خاطر نشان کرد: ‌یکی دیگر از چالش‌های اساسی ما کمبود آب است به طوریکه کشور و استان اردبیل به دلیل واقع شدن در منطقه خشک و نیمه خشک یک سوم متوسط بارندگی دنیا را دارند و ما در دشت اردبیل به شدت با کمبود منابع آب سطحی و زیرزمینی روبه‌رو هستیم و اگر در 15 سال گذشته در 20 متر حفر چاه آب شرب حاصل می‌شد امروز با حفر 120 متر حتی آب شور به دست نمی‌آید.

سروی آب تجدیدپذیر استان را سه میلیارد و 430 میلیون متر مکعب بیان کرد و ادامه داد: ما در شمال استان با استفاده بی‌رویه از آب در بخش کشاورزی روبه‌رو هستیم که اغلب اراضی نیز زهدار شده است.

وی راندمان آبیاری را 40 درصد در این استان بیان کرد و یادآور شد: آورده رودهای استان در دشت اردبیل 254 میلیون متر مکعب و مصرف ما 390 متر مکعب است که هیچ همخوانی ندارد.

سروی به پراکنش بارش‌ها در استان اردبیل اشاره کرد و گفت:‌ کمتر از هشت درصد بارندگی‌ها در فصل تابستان اتفاق می‌افتد در حالی که ما در این فصل به مدیریت آب نیازمندیم.

این مسئول ضرورت بهره‌گیری از سیستم‌های مدرن آبیاری را بیان کرد و افزود: امسال یک‌هزار و 300 میلیارد تومان برای توسعه آبیاری مدرن در سطح کشور اختصاص یافته که در حمایت از آبیاری قطره‌ای تا شش میلیون تومان و سیستم بارانی تا چهار میلیون تومان کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: دولت 85 درصد اعتبارات مدرن‌سازی آبیاری را تأمین می‌کند و 15 درصد مابقی نیز از طریق تسهیلات بانک کشاورزی و آورده زارعان قابل جبران است.

ارقام باغی و زراعی توسط محققان بومی‌سازی می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان توجه به توسعه علم محوری را در بخش کشاورزی ضروری خواند و خاطر نشان کرد:‌ هر حرکتی که علمی نباشد حرکت در ظلمت است که نتیجه آن رکود و سکوت است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ما با استفاده از توان مهندسان، محققان و ظرفیت علمی دانشگاه‌ها در تلاش هستیم تا ارقام بومی متناسب با شرایط آب و هوایی در بخش زراعت و دام تولید کنیم تا خسارت وارده به این حوزه به حداقل برسد.

سروی با گرامیداشت یاد و خاطره سه هزار و 370 شهید جهاد کشاورزی و 26 شهید جهاد کشاورزی اردبیل بیان کرد: به میمنت 27 خردادماه در سالروز صدور فرمان تاریخی امام راحل در تشکیل جهاد کشاورزی 21 تا 27 خرداد به نام هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است.

وی توجه به مناطق روستایی در رفع محرومیت‌ها، تبعیض‌ها و توسعه متوازن را ضروری اعلام کرد و ادامه داد: تلاش 110 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در این استان بر این است تا کیفی‌ترین و شایسته‌ترین مواد غذایی تولید و در سفره مردم مورد استفاده قرار گیرد.

سروی یادآور شد: 26 طرح تولید ناخالص ملی کشور، یک چهارم اشتغال در بخش کشاورزی اتفاق می‌افتد و متوسط نرخ رشد بخش کشاورزی در 25 سال گذشته چهار درصد بوده که به نسبت سایر بخش‌های صنعت و خدمات از رشد بالاتری برخوردار است.

وی در ادامه گفت: 92 درصد نیاز غذایی کشور توسط فعالان این بخش تأمین می‌شود به طوریکه پیش از انقلاب اسلامی این میزان با توجه به جمعیت 30 میلیون نفری کمتر از 50 درصد بوده است.

این مسئول استان اردبیل را جز 10 استان برتر کشور در تولید محصولات کشاورزی بیان کرد و افزود: چهار درصد محصولات در این استان تولید می‌شود و 39 درصد مساحت این استان را اراضی حاصلخیز کشاورزی تشکیل می‌دهد.

سروی با یادآوری اینکه یک میلیون هکتار مرتع، 60 هزار هکتار جنگل و 110 هزار نفر جمعیت بهره‌بردار در این بخش فعال است، گفت: سالانه بیش از سه میلیون و 800 هزار تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود به طوریکه این استان در تولید هشت محصول رتبه زیر 10 را دارد.

وی افزود: در تولید سیب‌زمینی، عدس، پرورش گاومیش، دانه‌های روغنی و تولید عسل رتبه‌های اول کشوری را داریم و 100 درصد بذر چغندر قند و سرگم و 70 درصد بذر ذرت در این استان تولید می‌شود.

سروی برگزاری 75 برنامه را در طول هفته جهاد کشاورزی بیان کرد و اظهار داشت: 34 پروژه عمرانی، تولیدی و اقتصادی با سرمایه‌گذاری 12 میلیارد و 800 میلیون تومان و اشتغالزایی 125 نفر در این هفته به بهره‌برداری می‌رسد.

وی فعالیت سه مرکز تحقیقات باغبانی مشگین‌شهر، آراللوی اردبیل و مغان را بیان کرد و ادامه داد: همه تلاش ما بر این است تا تولیدات با کیفیت و مرغوبیت انجام شود تا در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی بتوانیم خدمات بهینه به کشاورزان ارائه کنیم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط

نظرات