مغانه/ به نظر می رسد کمپین نخریدن خودرو بعد از وقوع مسائل مربوط به عدم خرید خودرو اتفاق افتاده در حالی که تقدم و تاخر این عمل ملاک است و به نوعی می توان اظهار داشت اشتباهی صورت گرفته است بدین معنی که در بررسی وضعیت خودرو در سالهای گذشته نیز شاهد انتظار مردم در […]
مغانه/ به نظر می رسد کمپین نخریدن خودرو بعد از وقوع مسائل مربوط به عدم خرید خودرو اتفاق افتاده در حالی که تقدم و تاخر این عمل ملاک است و به نوعی می توان اظهار داشت اشتباهی صورت گرفته است بدین معنی که در بررسی وضعیت خودرو در سالهای گذشته نیز شاهد انتظار مردم در کم شدن قیمتهای خودرو بودیم و عملا چنین کمپینی بصورت ناخودآگاه مابین خریداران واقعی حاکم بود و خریداران با عنایت به وضع بازار و مقایسه قیمتها با سالهای گذشته نمیتوانستند رابطه منطقی و فنی را مابین قیمت خودرو و قیمت تمام شده پیدا کنند به قول معروف چشم مردم ترازو است.
عملا به این صورت میتوان اشاره کرد که این کمپین یک قدم از نیاز واقعی مردم و درخواستهای آنها عقب است و عنوان کردن اینکه خرید خودروها با تاثیر پذیری از این کمپینها اتفاق میافتد اشتباه محض است.
با مقایسه قیممت خودروها دربیست سال گذشته و خریدار با سرمایه گذاری در یک صنعت دیگر میتوانست تا پنج برابر افزایش بیشتر از خرید خودرو را بدنبال داشته باشد.
کدام خودرو؟
خودروهایی که آمار تصادفات و کشتههای آنها بالای دهها هزار نفر است و یا خودروهای که از بدو خروج از کارخانه باعث مشکلات عدیده ای مواجه هستن آیا به اینها می توان عنوان خودرو را اطلاق کرد و یا به قولی بهتر نیست نام “تابوت متحرک” بر آنها نهاد.
صورت دیگر قضیه مدیریت صنعت خودرو است که همه به راحتی می توانند اذعان کنند که دخل و تصرفهایی در آنها اتفاق افتاده و عملا بهرهوری در آنها به شدت پایین آمده و جور آنها را مدیران صنعت خودرو سازی بلکه مردم هم با جانشان و مالشان بپردازند.
از طرف دیگر وزیر محترم در لحنی غیر تخصصی و غیر اصولی خطاب به کسانی که نمیخواهند خودروهای بیکیفیت بخرند اعلام کرده که قصد خیانت دارند در این راستا بایستی وزیر محترم این موضوع را مدنظر قرار دهد که مقصر اصلی مصرف کننده نیست و نخواهد بود شما با یک حساب سرانگشتی و محاسبه حقوق یک نفر نان آور خانواده می توانید براحتی حساب کنید که حدود ۴ سال وقت لازم است تا یک نفر بتواند صاحب خودرو شود و با یک تحقیق کوچک میتوان فهمید که ایران در این باره از استانداردهای جهانی بسیار پایین است و به نظر نگارنده، جناب وزیر بهتر است یک سوزن به خود و عوامل خودروساز خود و یک جوالدوز به مصرف کنندگان خودرو بزنند و در مقام وزارت کمترین زحمت را به خود داده و طی یک سخنرانی رفع مسئولیت کردهاید بهتر است با کار کارشناسی و توجیه مدیران خودروساز بتوانند قیمتهای تمام شده را پایین بیاورند و این بهترین راه حل خواهد بود.
در نهایت از دو صنعت بزرگ خودرو ساز درخواست میشود با بالا بردن کیفیت و پایین آوردن قیمتها نیاز واقعی بازار در نظر گرفته و جهت همسان سازی در صنعت خودرو گامهای موثری بردارند.
*علیرضا نگهدار
عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی
اینهمه تولید خودرو و واردات خودرو ایا با توجه به نیاز جامعه صورت می گیرد و چه رابطه ای با امکانات جاده و گنجایش خیابانها دارد .
اقای دکتر نگهدار لطفا در اینمورد هم ایکاش نظریه می دادید که خودروسازان ایا با وزارت راه هماهنگی کرده تا جاده برای خودروها بسازد عامل تصادفات مهمترینش عامل انسانی و دومیش جاده است سومیش ایمنی خودرو خوب حالا بیاییم جاده را در نظر بگیریم الان وضع جاده نسبت به قدیم کمی خوب شده ولی اینهمه خودرو ایا جاده استانداردی نمی خواهد تا از بروز تصادف جلوگیری کرد .درضمن به نظر بنده نخریدن خودرو ی داخلی یا خارجی متناسب نبودن قیمت ان با بودجه داخل جیب مردم است و این را در مقاله اقای لیلاز در سایت ایران خودرو می توانید بخوانید و این منطقی تر به نظر می رسد تولید داخلی خوب است ولی قیمتش باید مناسب بودجه مردم باشد.متشکر
باسلام برادر عزیز جناب آقای نگهدار.
برایم سوال می باشد آقای نگهدار چرا چنین مقالات و انتقادات و بقولی خودی نشان دادن فقط ۶ ماهه آخر انتخابات به اوج خود میرسه؟بابک آدیگوزلی
هر دم از این باغ بری می رسد تازه تر از تازه تری می رسد…