امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : فوریه 25th, 2020 12:01 | کد خبر : 23587 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

بانک قرض الحسنه مهرایران در صدر موسسات مالی اسلامی قرار دارد / رشد ۹۴درصدی بانک مهرایران پارس آباد در جذب منابع نسبت به پارسال

از ابتدای امسال تا کنون بالغ بر ۴۷۷میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به بیش از دو هزار و ۳۰۰نفر و همچنین افزون بر ۵۶ملیارد ریال تسهیلات ازدواج از سوی بانک قرض الحسنه مهر ایران پارس آباد پرداخت شده است.

جمشید کریمی/ مغانه آنلاین- براساس ارزیابی ها و اسناد و مدارک معتبر جهانی و منطقه ای، بانک قرض الحسنه مهرایران در رتبه اول بانک های ایران و رتبه سوم موسسات کاملا اسلامی دنیا قرار گرفته و توفیقات خوبی در سال ۹۸ ، نصیب بانک قرض الحسنه مهرایران شده است که کسب عناوین بین المللی از جمله آنهاست. بدون شک اگر تلاش و همت مضاعف و درایت و تدبیر و برنامه ریزی مطلوب متولیان و مسوولان  و کارکنان این بانک نبود این توفیقات و افتخارات نیز حاصل نمی شد.

محس امیدی رئیس بانک قرض الحسنه مهر ایران در شهرستان پارس آباد در گفت و گو با مغانه آنلاین گفت: این شعبه همگام با سایر شعب کشور، از بدو تاسیس گام های خوبی در راستای اهداف و منشور بانکداری اسلامی و درچارچوب اهداف ، ضوابط و برنامه های تدوین شده از سوی بانک قرض الحسنه مهر ایران، برداشته است.

به گفته وی، مشتری مداری و خدمت رسانی مطلوب به مشتریان و تکریم و جلب رضایت مردم و ارباب رجوع به معنای واقعی از تاکیدات این بانک قرض الحسنه است و شعبه پارس آباد با عمل به  آن به توفیقات بزرگی نایل شده است که اعطای افزون بر ۴۷۷میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه در قالب عقود اسلامی به بیش از دو هزار و ۳۰۰نفر از مشتریان شعبه از ابتدای سال۱۳۹۸تا کنون و همچنین پرداخت بالغ بر ۵۶میلیارد ریال تسهیلات ازدواج به ۱۸۲نفر از آن جمله است. در ادامه مشروح این گفت و گو را می خوانید:

آقای امیدی، لطفا در خصوص موفقیت های اخیر بانک قرض الحسنه مهرایران توضیح دهید.

با سلام به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج) وبا درود به مقام معظم رهبری ، موفقیت های اخیر بانک قرض الحسنه مهرایران را به تمام همشهریان و مشتریان گرامی تبریک عرض می نمایم.

موفقیت اول :

مستحضر هستید که ارزیابی و بررسی عملکرد بانک‌ها همواره از موضوعات پر اهمیت در اقتصاد و روند ‌حرکت کشورها محسوب می‌شود. مقایسه و انطباق میان شاخص‌های عملکرد بانک‌ها با استانداردهای جهانی و نیز ارتقا و بهبود سطح کار و سیاست‌های بانکداری نوین یکی از مهمترین روش‌ها در بررسی عملکرد بانک‌ها محسوب می‌شود.

نشریه معتبر بَنکِر (The Banker) با بیش از ۹۰ سال سابقه حرفه‌ای در زمینه بانکداری در سطح جهانی، هر سال با توجه به صورت‌های مالی حسابرسی شده مؤسسات مالی و بانکی در سال قبل و با در نظر شاخص‌هایی همچون سود خالص، سرمایه پایه، بازده دارایی‌ها، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت هزینه به درآمد و نسبت تسهیلات غیرجاری، مزیت‌های استراتژیک، پاسخ‌گویی به نیازهای بازار، قدرت رویارویی با تغییرات اقتصادی در دوره مالی مورد نیاز و مقایسه آن با دو دوره مالی متوالی قبلی، اقدام به ارزیابی بانک‌ها کرده و ۱۰۰۰ بانک برتر را در سطح جهان مشخص می کند. این نشریه در ۱۸۰ کشور توزیع شده و یکی از مراجع کلیدی اطلاعاتی و تحلیلی برای صنعت بانک داری است.

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، موسسه مالی برتر جهان
بر اساس آخرین رتبه ‌بندی برترین موسسات مالی اسلامی در جهان که توسط نشریه بین‌المللی بنکر در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، بانک قرض الحسنه مهرایران در صدر موسسات مالی اسلامی در جهان قرار گرفت.

موفقیت دوم:

سازمان همکاری اسلامی (OIC) جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام را به دلیل تلاش‌های قابل توجه در ترویج بانکداری اسلامی، حمایت از توسعه تولید صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و اشتغالزایی و کارآفرینی به دکتر مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهرایران داد.

نهمین نمایشگاه تجارت سرمایه گذاری جهان اسلام، با حضور نمایندگان ۵۷ کشور اسلامی در مرکز تجارت بین الملل سازمان همکاری‌ اسلامی از ۱۳ تا ۱۶شهریور ماه سال جاری مطابق با ۴ تا ۷ سپتامبر ۲۰۱۹ در کشور مالزی برگزار شد. در این نمایشگاه نمایندگان کشور‌های اسلامی توانمندی‎ها و دستاورد‌های خود در زمینه‎های مختلف علمی، اقتصادی، سرمایه گذاری، فرهنگی، تجاری و بازرگانی و گردشگری را ارائه کرده اند و بانک قرض الحسنه مهرایران نیز دستاوردها و تجربیات خود را در زمینه بانکداری اسلامی به نمایش گذاشت. در بخش جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام، دکتر مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران به علت تلاش‌های قابل توجه در ترویج بانکداری اسلامی، توسعه تولید صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و اشتغالزایی و کارآفرینی رتبه نخبه اقتصادی جهان اسلام امسال را بدست آورد. مسئولیت اجتماعی، حسن شهرت و اعتبار، همکاری جامع با سایر کشور‌های مسلمان، توجه به فقرزدایی و توسعه اقتصادی مسلمانان جهان، حمایت از الگو‌های اسلامی جهان اسلام، مبارزه با رانت‌های ظالمان بنگاه‎های اقتصادی علیه کشور‌های اسلامی و ارائه تسهیلات به مسلمان نیازمند؛ برخی دیگر از شاخص‎های انتخاب نخبه اقتصادی سال جهان اسلام از سوی هیات داوران مرکز تجارت بین الملل سازمان همکاری‎ اسلامی است که مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران با برخورداری از این شاخص‌ها این جایزه را بدست آورد. شایان ذکر است، بر اساس آخرین رتبه ‌بندی برترین موسسات مالی اسلامی جهان که توسط نشریه بین‌المللی بنکر به عنوان یکی از معتبرترین مرجع رتبه بندی بانک ها منتشر شد، بانک قرض الحسنه مهرایران در رتبه اول بانک های ایران و رتبه سوم موسسات کاملا اسلامی دنیا قرار گرفت. توفیقات خوبی در سال ۹۸ ، نصیب بانک قرض الحسنه مهرایران شده است که کسب عناوین بین المللی از جمله آنهاست.

 

مختصری از عملکرد ” بانک قرض الحسنه مهرایران ” در شهرستان پارس آباد ، در سال۱۳۹۸ بیان نمائید .

بانک قرض الحسنه مهر ایران با هدف جذب و تخصیص منابع قرض الحسنه با سرمایه اولیه ۱۵ هزار میلیارد ریال در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد و در حال حاضر ۵۳۰ شعبه این بانک در سراسر کشور مشغول اعطای تسهیلات قرض الحسنه به نیازمندان واقعی جامعه می باشد.

تا۲۲ بهمن سال۱۳۹۸، ” بانک قرض الحسنه مهرایران ” به پشتوانه صاحبان سهام و مشتریان ارجمند ، همدلی و همبستگی را سرلوحه خود قرارداد و نیز در سایه اعتماد ارزشمند مشتریان و همشهریان محترم ،  سالی پر فروغ را تجربه نموده است که با اتکال به خداوند متعال و حمایت همشهریان محترم ، گام های بلندی در راه خدمت به مردم فهیم پارس آباد برخواهد داشت.

در شهرستان پارس آباد توانستیم در جذب و مدیریت منابع بالغ بر ۹۴ درصد رشد نسبت به پایان سال۱۳۹۷ داشته باشیم که از میانگین رشد منابع سیستم بانکی استان بیشتر بوده است و ۱۱۲ درصد هدف جذب منابع را محقق نماییم . همچنین توانستیم تمامی برنامه ها و اهداف را درحوزه های مختلف از جمله شاخص های مهمی مثل وصول مطالبات و اعطای تسهیلات محقق نمائیم.

به اطلاع برسانم در سایه اعتماد مردم و اعتقادشان به قرض الحسنه و برکات آن ، تقریباً تمامی اقساط تسهیلات اعطایی وصول شد یعنی حداقل ۹۸ درصد مطالبات به موقع وصول و دوباره به چرخه درآمد که حتی از استانداردهای بین المللی  بانکداری بالاتر است .

شعبه ما از ابتدای سال۱۳۹۸ توانسته است  به ۲۳۰۰ نفر ، بیش از  ۴۷۷ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه به مشتریان و نیازمندان اعطا نماید.این تسهیلات برای رفع نیازهای مختلف از جمله تامین هزینه های درمان ، هزینه های تحصیلی متقاضیان و فرزندان آنها ، تعمیرات و تکمیل مسکن ، رفع احتیاجات ضروری  وهمچنین برای طرح های کمیته امدادامام(ه) ، سازمان بهزیستی وحمایت ازاشتغال مجددزندانیان غیرعمد آزادشده ، پرداخت شده است. همچنین تسهیلات پرداختی به ازدواج جوانان به تعداد ۱۸۲ نفر با رقمی بالغ بر ۵۶ میلیارد ریال رسید.

 

لطفا درباره طرح های بانک ، میزان استقبال آن در استان و نقش آن در جامعه توضیح دهید.

درکناراعطای تسهیلات عادی قرض الحسنه برای مشتریان، طرح های جدید و متنوع نیز جهت تامین نیازهای مختلف متقاضیان درسالجاری طراحی وبه اجرا گذاشته شده است که هریک ازآنها به نوبه خود نیازهای بخشی از مشتریان را تامین می کند و اگر چه طبق آمار ها ، شاید اعداد و ارقام طرح ها آنچنان بالا نباشد ولی در مجموع حق انتخاب مشتری در نوع طرح مد نظر را فراهم می نماید ؛ که مختصرا” وبشرح ذیل توضیح میدهم:

طرح همیاران مهر:

” بانک قرض الحسنه مهر ایران ”  با اتکال به خداوند متعال و با هدف گسترش معارف و مبانی دین مبین اسلام و فرهنگسازی سنت پسندیده قرض الحسنه ، اقدام به اجرای طرح ” همیاران مهر” در قالب عقد صلح در مقام قرض الحسنه (با مدت نامحدود)  نموده است که در این حالت شخص ﻤصالح ، مبلغ مورد نظر را در مقام قرض الحسنه بصورت بلاعوض و به مدت نامحدود ، جهت پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به افراد نیازمند ، به حساب تعریف شده واریز و در اختیار بانک قرض الحسنه مهر ایران قرار می دهد و در صورتی که بانک به هردلیل ( بروز حوادث غیر مترقبه و …) امکان ادامه فعالیت را نداشته باشد ، وجوه دریافتی در این خصوص به نهادها و سازمانهای عام المنفعه هبه می گردد.

برخی از کارکردهای طرح ” همیاران مهر”  کمک به اشتغال زندانیان آزاد شده، کمک به اشتغال بانوان سرپرست خانوار، کمک به تامین درمان بیماران نیازمند و سایر موارد خاص از جمله کمک به توسعه مناطق روستایی و محروم از طریق پرداخت تسهیلات قرض الحسنه اشتغال می باشد.

 

طرح ۲ وام در یک حساب:

در این طرح مشتری می تواند ۲ وام در قبال یک سپرده دریافت نماید، این طرح جهت تسهیل روند پرداخت تسهیلات به مشتریان طراحی شده که شخص سپرده گذار می تواند ۱۰۰ درصد مبلغ سپرده خود را همزمان با افتتاح حساب، با کارمزد یک درصد بدون نیاز به ضامن و تا سقف ۱۵۰ میلیون تومان و بازپرداخت حداکثر۴۸ ماهه بعنوان تسهیلات قرض الحسنه دریافت نماید و هر زمان وام اول را تسویه نماید ، می تواند وام دوم را از محل میانگین سپرده و میانگین اقساط پرداخت شده وام اول ، تا سقف فردی۲۰۰ میلیون ریال و کارمزد۴ درصد و بازپرداخت حداکثر۴۸ ماهه دریافت و مازاد میانگین خود را به سایر افراد و بستگان درجه یک خود انتقال دهد.

 

طرح اندوخته اجتماعی ( در راستای توسعه طرح اندوخته بانوان مهر ایران)

بانک درراستای تامین رفاه حال مشتریان و بهره گیری از کمک های جمعی به منظور رفع احتیاجات ضروری اقشار آسیب پذیر جامعه اقدام به راه اندازی این طرح نموده و در دو حالت انفرادی و سازمانی اجرا می گردد. در حالت انفرادی ، هرشخص می تواند با واریز مبلغی بصورت مستمر ماهانه به مدت ۴ ماه ، از تسهیلات قرض الحسنه به میزان ۵/۲ برابر اندوخته خود ، با کارمزد ۴ % و بازپرداخت ۲۴ ماهه بهره مند شود.

همچنین در حالت سازمانی نیز ، هر فرد می تواند به میزان ۳ برابر اندوخته خود با شرایط فوق استفاده نماید؛ لازم به ذکر است اندوخته فرد تا پایان اقساط نزد بانک باقی می ماند.

در این طرح به ازای هرماه انتظار بیشتر ، ۶ ماه به مدت بازپرداخت تسهیلات اضافه می شود و سقف مدت بازپرداخت ۴۸ ماه می باشد.

طرح مهر آتیه نوین

این طرح در راستای ایجاد اشتغال و کارآفرینی برای متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه ایجاد شده و متقاضیان می توانند با واریز مستمر ماهانه یا سالانه ، نسبت به افزایش میانگین خود در میان مدت یا بلند مدت اقدام نمایند.

طرح پیوندمهرایران:

این طرح براساس الگوی هم افزایی مالی خانواده هاوبرای به خدمت گرفتن آنهادرتامین تسهیلات ازدواج واشتغال جوانان طراحی شده وخانواده هارا برای تامین تسهیلات ومنابع مالی آتیه موردنیاز فرزندان ترغیب می کند بطوریکه دراین طرح بعدازیک تا ۵ سال از۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون ریال امکان اعطای تسهیلات قرض الحسنه فراهم میگردد.

طرح انتقال امتیاز حساب به نیازمندان:

ازخدمات خوب بانک قرض الحسنه مهرایران برای مشتریان درخدمت به همنوعان می باشد وبااین طرح مشتریان بانک میتوانند برای برخوردارنمودن سایراقشارنیازمند بخصوص فرزندان وبستگان درجه یک ودیگر افراد ازتسهیلات قرض الحسنه، بخشی از امتیاز حساب خودرا به آنها انتقال دهند تا این نیازمندان نیز بتوانند از وام قرض الحسنه برای حل مشکل خود بهره مند شوند.

طرح کارمزد کمتراز۴ درصد:

برخی ازمشتریان هستند که ازتمامی امتیازتسهیلاتی حسابشان استفاده نمی کنند یا نیاز ندارند ، بانک برای ایجادانگیزه در این عزیزان وبهره مندی از برکات قرض الحسنه، متقابلاً کارمزد وام اعطایی را کمتز از۴ درصد منظورمیکند وحتی تا صفر درصد یعنی بدون کارمزد کاهش می دهد.

طرح بانکداری اجتماعی:

درحال حاضرسقف قرض الحسنه قابل اعطا به هرفرد ازطرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بدلیل محدودیت منابع قرض الحسنه حداکثر ۲۰۰ میلیون ریال تعیین شده است. درطرح بانکداری اجتماعی با مدیریت ویژه منابع مشتریان وتجمیع آنها امکاناتی فراهم شده که برای طرح های اشتغالزا ، افرادعضوبانکداری اجتماعی تا ۳۰۰ میلیون ریال نیزازتسهیلات قرض الحسنه برخوردارشوند.

طرح حمایتی ومشارکتی:

برخی از اشخاص بویژه اشخاص حقوقی، شرکت ها، کارخانجات ،کارگاهها ، ادارات ، نهادها و موسسات و حتی اشخاص حقیقی که مجموعه ای از پرسنل در فعالیت اقتصادی خود دارند، منابعی در اختیار دارند که با عقد تفاهم نامه با بانک قرض الحسنه مهرایران و تلفیق آنها با منابع بانک ، شرایطی فراهم می آورند که کارکنان و افراد شان بدون انتظارو تا ۶۰۰ میلیون ریال نیز جهت رفع نیاز از تسهیلات قرض الحسنه بهره مند شوند.

حمایت از کالای ایرانی:

همه تسهیلات اعطایی بانک قرض الحسنه مهرایران در راستای حمایت از اشتغال های کوچک و تولید کالای ایرانی می باشد. اگر چه تسهیلات این بانک ارقام ﺧرد می باشد ولی با همین رقم ﺧرد که قرض الحسنه و کم بهره می باشد ، با فراهم شدن امکان خرید کالاهای اساسی و ضروری ، بسیاری از مشکلات خانواده ها که موجبات آرامش روحی و اجتماعی آنهاست ، حل می گردد که این موضوع اسباب موفقیت خانواده ها را در فعالیت اقتصادی شان فراهم آورند و  با ایجاد اشتغال های کوچک ، منابع مالی برای خانواده ها حاصل میگردد و تداوم فعالیت واحدهای تولیدی نیز فراهم می گردد که تمامی اینها در راستای فرمان مقام معظم رهبری می باشد.

در پایان چنانچه مطلبی از قلم افتاده است را بیان بفرمایید.

جا دارد دراین فرصت از زحمات کارکنان شعبه پارس آباد ومدیریت بانک در استان وهمچنین ازحمایت مردم ومشتریان عزیز ومسئولین محترم شهرستان پارس آباد درتحقق شایسته وظایف بانکی واجتماعی بانک قرض الحسنه مهرایران نهایت تشکرخود را اعلام نمایم.

 

 

 

 

 

اخبار مرتبط

نظرات