امروز: جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : دسامبر 14th, 2013 3:37 | کد خبر : 2097 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

نخستین گروه از پرندگان مهاجر در تالاب های پارس آباد فرود آمدند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پارس آباد از ورود اولین گروه از پرندگان مهاجر و زمستان گذر به تالاب های این شهرستان مرزی خبر داد. محمد مجرد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار مغانه، افزود: همه ساله همزمان با سرد شدن هوا، هزاران قطعه از انواع پرندگان مهاجرآبزی و كنار آبزی كه اغلب […]

1

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پارس آباد از ورود اولین گروه از پرندگان مهاجر و زمستان گذر به تالاب های این شهرستان مرزی خبر داد.

محمد مجرد روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار مغانه، افزود: همه ساله همزمان با سرد شدن هوا، هزاران قطعه از انواع پرندگان مهاجرآبزی و كنار آبزی كه اغلب گونه های نادر، كمیاب و حفاظت شده هستند، به لحاظ قرارگرفتن منطقه پارس آباد در مسیر مهاجرت و كوچ آنان و مساعد بودن شرایط آب و هوا و امكان تغذیه مناسب، برای استراحت و زمستان گذرانی به تدریج وارد تالاب های این شهرستان می شوند.

وی، گفت: درنای خاكستری، قوی گنگ، قوی فریاد كش، پلیكان، غاز خاكستری، عروس غاز، انواع اردك، فاخته، زنگوله بال، خروس كولی معمولی از جمله پرندگان مهاجر هستند كه از ناحیه نیمكره شمالی و منطقه سیبر روسیه، وارد تالاب ها، آبگیرها و آب های این شهرستان از جمله، تالاب های تپراق كندی، میل و مغان، سواحل رود ارس، دریاچه شهرك مغان و كانال های اصلی آبرسانی می شوند.

وی با بیان اینكه، ورود اين پرندگان به دشت سرسبز پارس آباد مغان مناظر و زيبايي هاي منطقه را دو چندان كرده است، ادامه داد: به لحاظ وضعیت مطلوب تالاب های این شهرستان از نظر تغذیه و امنیت، شاهد تخم گذاری و جوجه آوری اغلب پرندگان مهاجر خواهیم بود.

وی با اشاره به اینكه تالاب میل و مغان به لحاظ گستردگی، وضعیت مناسب و قرار گرفتن در منطقه مرزی و شكار ممنوع، سالانه پذیرای تعداد زیادی از پرندگان مهاجر است، گفت: برخی از این گونه ها عبوری بوده و پس از مدتی استراحت، به مهاجرت خود به سمت جنوب ادامه خواهند داد و بعضی نیز در اواخر اسفند ماه با گرم شدن هوا منطقه را ترك خواهند كرد.

به گفته مجرد، تالاب پشت سد میل و مغان، تقریبا” در تمامی فصول سال امکان مشاهده پرندگان نادر و وحشی را به علاقه مندان و دوستداران طبیعت می دهد و این از ویژگی های ممتاز این زیستگاه آبی در کشور است .

 

نظرات