امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : ژانویه 14th, 2020 9:14 | کد خبر : 23361 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

هنر چون از ذات انسان نشات می گیرد همیشه ماندگار است

هنر چون از جو هره وذات انسان نشات می گیرد همیشه ماندگار است وجایگاه بزرگی در بین مردم در تمام ادوار داشته وخواهد داشت.

مغانه آنلاین– وقتی صحبت از هنر طراحی و نقاشی در بین هنرمندان و علاقه مندان این رشته در شهرستان پارس آباد می شودنمی توان کسی را پیدا کرد که نام و توان استاد شهرام مهدوی برایش ناشناخته باشد. هنرمندی که همیشه با لبخند زیبایش و به دور از هر گونه حواشی سعی می کند زندگی کردن با هنر طراحی و نقاشی ا به همه بیاموزد . این هنرمند خلاق و خوش اخلاق تا کنون آثار هنری زیادی خلق کرده و با حضور فعال در جشنواره ها و نمایشگاه های معتبر ملی و جهانی، مقام هایی را کسب کرده است. عاشق کارش است و با اراده و پشتکار قوی توانسته مشکلات و تنگناها را به راحتی از پیش رو برداردو پله های ترقی را ظی کند. هنرآموزانش همچون برادری دلسوز و استادی گرانقدر همواره او را ارج می نهند. سالیان سال است در عرصه هنر، طراحی و تقاشی فعالیت می کند. برای آشنایی بیشتر با این هنرمند خوش ذوق و چیره دست پارس آبادی و  هنر نقاشی و طراحی گفت و گویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

-لطفا خودتان را برای خوانندگان نشریه معرفی کنید؟

اینجانب شهرام مهدوی متولد ۱۳۵۵ساکن شهرستان مرزی پارس آباد که در زمینه نقاشی به صورت حرفه ای فعالیت می کنم.

-به عنوان یک هنرمند چه چالش هایی را در پیش روی خود می بینید؟

به عنوان یک هنرمند باید عرض کنم که چالش ها همیشه بوده وخواهد بود ودر حال حاضر مهمترین چالش بنده آموزش علاقه مندان به نقاشی وهمچنین برپایی نمایشگاه آثار خود در کشورهای مختلف اروپایی است که البته این چالشها مستلزم تلاش شبانه روزی وارائه آثاری زیاد وعالی می باشد.

-از زندگی هنری وآموزش هنری خود بگویید که چگونه به این عرصه وارد شدید؟

از زمانی که به یاد دارم زندگی من با هنر ونقاشی شروع شد.وحس وعلاقه درونی مرا به سوی نقاشی سوق دادومی توانم بگویم که نقاشی مرا انتخاب کردواز همان دوران کودکی وجوانی با اندک وسایل هنری که به ندرت پیدا می شد طراحی ونقاشی را شروع کردم ودر این راه چه مشقتها که نکشیدم.

-از سبک کار هنری خودتان بگویید؟

شیوه نقاشی من تلفیق رئال وامپرسیوئیسم است که نوع برخورد با موضوعات رئال هستند ولی در رنگ گزاری به شیوه امپرسیونیسم نزدیک است یعنی تفکیک رنگ در طیف های مختلف.

– تابلو های سفارشی هم تابه حال کار کردید وآیا تابه حال چند نمایشگاه برپا کردید؟

تابلوهای سفارشی که جنبه های هنری وماندگاری داشته باشند بله کار کرده ام وباید عرض کنم که نمایشگاه هایی که بنده برپا نموده ام متعددهستند ودر داخل کشور در اکثر استان ها از جمله اردبیل –تبریز-تهران-اصفهان-وشیراز بوده ودر خارج از کشور نیز نمایشگاه های انفرادی داشتم وبا استقبال بسیار گرم وعالی روبرو شدند که الان وآینده این کارها استمرار خواهد داشت.

-خریداران تابلو بیشتر از چه طیف هستند ؟

خریداران تابلوها بیشتر مردم عادی هستندولی مردمانی که شعور ودرک هنری بالایی برخوردار اند وارزش تابلو هارا در پول ومادیات نمی دانندبلکه درکشان این است که یک اثر بخشی از وجود یک هنرمند است وپاره ای از تن ،اینکه آیا هنرمندان هم از آثار ما خریداری می کنند باید عرض کنمکه بله بخصوص هنرمندان کشورهای ایتالیا ،سوئیس،آلمان،ترکیه وانگلستان خریداری ودر کلکسیون های معتبر خود می گذارند.

-آینده هنر نقاشی را چگونه می بینید؟

هنر چون از جو هره وذات انسان نشات می گیرد همیشه ماندگار است وجایگاه بزرگی در بین مردم در تمام ادوار داشته وخواهد داشت.وهیچ شرایطی نمی تواند هنر را به نزول برساند .در گذشته وحال اینچنین بوده و هست.

-از دید شما نگاه دنیا به هنر چگونه است؟

دنیا هنر را بخوبی می شناسدولی نوع تبلیغ واطلاع رسانی در کشورهای مختلف متفاوت است ممکنه در کشوری رسانه ها بخصوص صدا وسیما برنامه هنری را جزو برنامه اصلی خود قرار دهند ویا در کشوری خبری از این برنامه ها نباشد.پس در این حوزه دولت نقش مهمی را می توتند ایفا کند .

-از مسئولین چه انتظاراتی دارید؟

کلمات مسئولین وانتظارات دیگر باهم عجین شده اند وبسیار کلیشه ای وتکراری که هیچ نتیجه ای نداشته به خاطر همین بنده دیگر از مسئولین انتظاری ندارم ولطف وکرم دوستان وپشتیبانی مردم برایم کفایت می کند.

-از مشکلات خودتان در این راه بگویید؟

در خصوص مشکلات در این راه بسیار خطیر وبزرگ به یک بیت بسنده می کنم.

غم دل به تو نگویم که تورا ملال گیرد / کنم این حدیث کوته که سر دراز دارد

-به افرادی که علاقه مند به هنرطراحی ونقاشی هستند چه توصیه هایی دارید؟

به عزیزانی که که مشتاق هنرند ومی خواهند وارد این عرصه شوند باید عرض کنم که بسیار سنجیده وارد این عرصه شوند که بسیار سخت ودشوار است .دوام آوردن در این راه فقط علاقه واحساس نیست بلکه این مقدمه راه است.پشتکار وتلاش شبانه روزی وهمچنین مطالعه عمیق واجراهای عملی بسیار سخت نتیجه بخش این راه است.

-تلخ ترین خاطره زندگی تان را بگویید؟

تلخی های زندگی ما همیشه بیشتر از خوشی ها بودوهست.وچه خون گلبرهایی که در این مسیر نخورده ایم .بنابراین پاسخ این سئوال در این مجال نمی گنجد.

-تعهد هنری از دیدگاه استاد مهدوی چیست؟

تعهد هنری از نظر بنده این است که راه وهدفی که در پیش گرفته باید پایبند باشی وبه سرانجام برسانی ،تعهد در همه زمینه ها شرط اول است وعدم پایبندی به آن نتیجه ای جز شکست نخواهد داشت.

-عامل اصلی موفقیت تان در این عرصه چه بود؟

عامل اصلی موفقیت در این عرصه را باید مدیون تلاش وکوشش مستمر وتمرینات سخت وطاقت فرسا ومطالعه در این زمینه دانست

-یکی از بهترین خاطره زندگی تان را بیان کنید؟

بهترین خاطره زندگی ام روزی است که با هزار آرزو وشوق قدم به راهی گذاشتم که بسیار سخت ولی شیرین بود وآن شرکت در کلاس آموزش نقاشی تخصصی در تهران بود که هر هفته به تهران می رفتم وچه سختی ها که نداشت ولی لذت یادگیری این سختی ها را چقدر سهل وآسان می کرد که به قول حافظ که فرمودند :

در ره منزل لیلی که خطرهاست در آن/ شرط اول قدم آن است که مجنون باشی

-حرف آخرتان را بگویید؟

امید دارم که هنر در کشور ما بخصوص در سرزمین مادری ام روز به روز رونق یابد وهنر وارد زندگی نسل های امروزی شود ودر پایان جا دارد از جنابعالی که به قشر ما هنرمندان ارزش دادید نهایت تشکر را داشته باشیم وبه امید روزی که هنر در آینده سرزمین ما نقش وجایگاه خود را پیدا کند.

*گفت و گو از: افشین خاک نژاد

 

اخبار مرتبط

نظرات