امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : اکتبر 9th, 2016 8:12 | کد خبر : 19341 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

تولید ۶۰۰ هزار تن بذر مورد نیاز کشور توسط بخش خصوصی/کشت و صنعت مغان در خاورمیانه بی نظیر است

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۶۰۰ هزار تن بذر مورد نیاز کشور در داخل و توسط بخش خصوصی با نظارت دولت تامین می‌شود.

به گزارش مغانه آنلاین، خلیل آقایی در مراسم رونمایی از بزرگترین ناوگان ماشین‌آلات زراعی و مکانیزه شرکت کشت و صنعت مغان در مغان اظهار کرد: ما در حالی برای امام حسین (ع) و یارانش عزاداری می‌کنیم که آن امام همام با تکیه بر عقلانیت و منطقی شایسته قیام خود را علیه ظالمان آغاز کرد تا برای بشریت راه و مرام واقعی را نشان دهد.

وی با بیان اینکه دشت مغان مهد و دانشگاه توسعه‌ای کشاورزی است که کشت و صنعت به عنوان یکی از دانشکده‌های آن باید به صورت عملیاتی و کاربردی و تخصصی در این حوزه ورود پیدا کند، افزود: نقش این مجموعه ترویج تکنولوژی‌های جدید به علم روزی است که در مبنای آن باید به افزایش و ارتقای کیفیت تولید فکر کرد.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: ۶۰۰ هزار تن بذر مورد نیاز کشور در داخل و توسط بخش خصوصی با نظارت دولت و تامین می‌شود.

آقایی ادامه داد: این بنگاه عظیم اقتصادی باید به گونه‌ای توسعه پیدا کند تا نیاز بخش زارعت، باغ و دام منطقه را پاسخگو باشد که ضروری است همه دست به دست هم دهیم تا قدردان این نعمت بزرگ الهی باشیم.

وی با بیان اینکه بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید وزیر جهاد کشاورزی دغدغه و نگرانی مدیریت این مجموعه را داشت که ما صحبت‌هایی را با افراد مختلف انجام دادیم که همگی آنها به اتفاق به دوران مدیریت موفق اروجعلی محمدی در هشت سال قبل در این مجموعه اذعان داشتند به رغم تمایل نداشتند محمدی به مدیریت این مجموعه ما از او خواستیم تا در کشت و صنعت مغان با تمام توان وارد شده و این مجموعه را از حالت ضرردهی به سوددهی برساند.

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با یادآوری اینکه ما امروز شاهد هستیم که کشت و صنعت مغان به یک شرکت سودده تبدیل شده و از حالت زیاندهی خارج شده است، تصریح کرد: ما در این زمینه از حمایت‌های مسؤولان استانی و منطقه‌ای به ویژه نماینده مردم پارس‌آباد و بیله‌سوار در مجلس که با شایستگی تمام در این حوزه ورود پیدا کرده است قدردانی می‌کنیم.

آقایی گفت: باید فرصت به وجود آمده را قدر بشناسیم و با پشتیبانی تمام در مسیری حرکت کنیم تا کشت و صنعت مغان به یک مجموعه عظیم تحول یافته تبدیل شده و از خاک حاصلخیز مغان و ظرفیت زراعت، باغبانی، دامداری و زندگی سنتی روستاییان و عشایر در توانمندی این بخش بیشتر استفاده کند.

وی تولید متنوع محصولات کشاورزی را در مغان یادآور شد و گفت: برای کشاورزی در کنار لطف الهی و همت کشاورزان به آب و هوای خاک نیازمند هستیم که در این منطقه همه این شرایط مهیا است

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی به تولید ۶۰۰ هزار تن بذر مورد نیاز در کشور آن هم توسط بخش خصوصی و با نظارت دولت اشاره کرد و گفت: ما تنها در موارد خاص شاهد واردات بذر آن هم از نوع ارقام جدید هستیم تا بیشتر با این ارقام آشنا شده و گرنه تا ۸۰ درصد بذر مورد نیاز کشور را در بخش‌های مختلف توان تولید داریم.

آقایی عنوان کرد: در کنار افزایش تولید به ارتقای کیفیت توجه کردیم تا محصولات صادرات‌محور تولید کنیم که در این زمینه صادرات محصولات طیور و همچنین دام زنده در سال‌های اخیر رونق گرفته و برای تنظیم بازار شکل آزاد‌تری به خود گرفته است.

وی در مورد نوسازی ناوگان کشاورزی و ادوات مورد نیاز زارعان گفت: سال ۹۲ در کشور تنها ۱۰۰ تراکتور و کمباین توزیع شده بود در حالی که امروز بدون محدودیت هر زارع و کشاورز متناسب با اراضی که در اختیار دارد می‌تواند تراکتور و ادوات کشاورزی را دریافت کند.

کشت و صنعت در خاورمیانه بی‌نظیر است

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ما قطعا در مجموعه کشت و صنعت مغان با نگاه اقتصادی و صادرات‌محور می‌توانیم موفق عمل کنیم، اظهار کرد: ما در کشت و صنعت مغان به جایگاهی فکر می‌کنیم تا این مجموعه بتواند با تولید محصولات متنوع به یک دانشکده عظیم توسعه‌ای به شکل همه‌جانبه تبدیل شود.

آقایی با بیان اینکه در خاورمیانه کشت و صنعت مغان بی‌نظیر است و ما امروز در مسیر توسعه سرمایه‌گذاری این مجموعه عظیم باید فکری اساسی داشته باشیم، گفت: باید دغدغه مسؤولان استان اردبیل توسعه کشت و صنعت مغان باشد تا این مجموعه بتواند به مسیر سوددهی خود ادامه داده و محصولات باارزش افزوده بیشتری تولید و در سایر بخش‌های خدماتی نیز به مردم منطقه مغان خدمات کیفی‌تری را ارائه کند.

منبع: فارس

 

اخبار مرتبط

نظرات