امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : آوریل 21st, 2014 5:46 | کد خبر : 3738 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

هیچ کشوری به اندازه ایران و آذربایجان دارای اشتراکات ریشه دارنیستند

سفیر جمهوری آذربایجان در تهران گفت: ایران و آذربایجان دارای اشتراکات ریشه دار تاریخی هستند و این اشتراک در دنیا بی نظیر است.

146638

به گزارش مغانه به نقل از ایرنا ، جوانشیر آخوندف روز دوشنبه در دیدار با استاندار اردبیل با اشاره به سفر اخیر الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان به ایران و امضای 4 سند مهم در حوزه اقتصادی افزود: فضای جدیدی در گسترش مناسبات بین دو کشور ایجاد شده و زمینه ها برای سرمایه گذاری و همکاری اقتصادی بین دو کشورکاملا مهیا است .

وی با بیان اینکه استان اردبیل دارای ظرفیت های مطلوب برای سرمایه گذاری در بخش های صنعت و معدن و گردشگری است گفت : سرمایه گذاران آذری را برای حضور در این استان ترغیب خواهیم کرد.

آخونداف بر ضرورت اتصال خطوط راه آهن دو کشورتاکید کرد و افزود: تسریع در اجرای خط راه آهن اردبیل و اتصال آن به خطوط راه آهن جمهوری آذربایجان زمینه را برای توسعه و گسترش هر چه بیش تر روابط اقتصادی بین دو کشور فراهم می کند.

او از استاندار اردبیل خواست که فهرست طرح های قابل سرمایه گذاری استان را در اختیار سرمایه گذاران آذری قرار دهد تا زمینه برای سرمایه گذاران آن ها فراهم شود.

وی افزود : با توجه به نیاز جمهوری آذربایجان به سیمان ، سرمایه گذاران بخش خصوصی این کشور برای مشارکت در طرح کارخانه سیمان خلخال آماده سرمایه گذاری هستند.

مجید خدابخش استاندار اردبیل نیز دراین دیدار به اشتراکات فرهنگی دو ملت اشاره کرده و گفت : سفر اخیر رییس جمهوری آذربایجان و دیدارهای ایشان با مقام معظم رهبری و دکتر روحانی زمینه های نزدیکی بیش از پیش دو ملت و دو کشور را بیش از گذشته فراهم می سازد.

وی گفت: اغلب شهرستان های استان اردبیل برای سرمایه گذاران آذربایجانی در عرصه های گردشگری و اقتصادی دارای ظرفیت مناسبی بوده و دولت ایران از سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی در این عرصه ها استقبال می کند.

وی اضافه کرد: این سرمایه گذاری ها باعث گسترش روابط اقتصادی بین دو کشور به ویژه استان اردبیل با جمهوری آذربایجان شده و رونق اقتصادی دو طرف را فراهم می آورد.

وی در خصوص راه آهن اردبیل – میانه نیز گفت : به زودی یک میلیارد دلار از محل فاینانس چینی به این طرح اختصاص پیدا کرده و تا دو هفته دیگر پیمانکار چینی نیز معرفی شده و کارها سریع تر پیش خواهد رفت.

خدابخش از سرمایه گذاران آذری دعوت کرد به استان اردبیل سفر کنند و از نزدیک با قابلیت ها و طرح های استان بازدید کنند.

استاندار اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود گفت: روزانه 3 هزار تبعه آذری از مرز بیله سوار وارد استان اردبیل می شوند و این نشانگر روابط صمیمانه بین اتباع دو کشور است.

 

نظرات