امروز: چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : نوامبر 24th, 2016 7:19 | کد خبر : 19805 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

تهدید محیط زیست پارس آباد با دفع غیر بهداشتی زباله+تصاویر

جمع آوری، حمل ، دفع غیر اصولی زباله ها و پسماند های شهری و رهاسازی آن در طبعیت باعث آلایندگی زیست محیطی و به مخاطره افتادن بهداشت و سلامت مردم پارس آبادمغان شده است.

به گزارش مغانه آنلاین، در زمان حاضر روزانه افزون بر ۱۲۰تن زباله در پارس آباد تولید می شود و در اطراف مسکن مهر و در فضای روباز رهاسازی و تخلیه می شود که ادامه این روند می تواند به فاجعه زیست محیطی در منطقه بیانجامد.

متاسفانه زباله ها و پسماندهای شهری پارس آباد فقط به شیوه غیر اصولی دفع و نه دفن و امحاء می شود که این وضع علاوه بر داشتن تبعات زیست محیطی، باعث گله مندی و ایجاد مشکلاتی برای مردم به خصوص ساکنان مسکن مهر، دامداران و مالکان اراضی کشاورزی مجاور شده است.

۲-۱

همچنین دپوی زباله ها در این محل صرف نظر از آلودگی هوا و خاک، شیرآبه این زباله ها ممکن است به مرور با ورود به نهرهای انتقال آب زراعی و نیز نفوذ در عمق خاک، باعث آلودگی منابع آبی و تجمع حشرات، حیوانات موذی، سگ های ولگرد و پرندگان در نزدیکی مراکز جمعیتی و به تبع آن سبب شیوع انواع بیماری های ناعلاج شده و نیز سلامتی احشام و دام هایی را که هر روز در این محل مشغول چرا هستند به خطر بیاندازد.

تخلیه زباله های تولیدی در محدوده منطقه مسکونی و دفن نکردن آن، زمینه زباله گردی برخی ها را فراهم کرده است به طوری که این افراد بدون رعایت هیچگونه مسایل حفاظتی و بهداشتی در میان زباله ها به دنبال مواد بازیافتی هستند که با این وضع علاوه بر مخاطرات بهداشتی جدی برای جمع کنندگان ، احتمال اشاعه و سرایت بیماری از طریق زباله گردها به دیگر افراد جامعه وجود دارد.

۲-۲

زباله های شهری پارس آباد چند روز در میان و آن هم به شیوه کاملاً سنتی و غیر بهداشتی جمع آوری و با تراکتور و کامیون اسقاطی و فرسوده به صورت روباز، حمل و در سایت  زباله واقع در نزدیکی مسکن مهر تخیله می شود که این روند گذشته از انتشار بوی متعفن ، موجب ریزش و پراکنده شدن بخشی از زباله ها در طول مسیر و در جاده ها و خیابان ها می شود.

یکی از ساکنان روستای قره داغلو که در نزدیکی محل فعلی دفع پسماند شهری پارس آباد کار کشاورزی انجام می دهد، در این رابطه گفت: زباله های جمع آوری شده از سطح شهر به جای بازیافت و یا دفن اصولی و بهداشتی، در مجاورت منطقه مسکونی و اراضی زراعی دپو و برخی مواقع سوزانده می شود و این مشکلاتی را برای مردم، طبیعت، کشاورزان و دامدران به وجود آورده است.

photo_2016-11-24_19-05-00

سلطان پور، با اعلام اینکه کشت و زرع در جوار محل تخلیه و انباشت زباله و آشغال به خاطر بوی مشمئز کننده و بدی که به ویژه در فصل تابستان از آن متصاعد می شود واقعاً زجر آور و غیر قابل تحمل است، افزود: تولید پسماند در هر شهر و روستایی امری طبیعی است ولی باید برای امحاء و دفن اصولی آن تدابیری منطقی اندیشیده شود تا مشکلی برای شهروندان به وجود نیاید.

وی تصریح کرد: متاسفانه مسوولان ذی ربط با وجود علم و آگاهی از آثار زیانبار دفع نامناسب پسماندهای شهری، اقدام نتیجه بخشی را برای مدیریت صحیح پسماند و رفع ریشه ای این معضل بزرگ انجام نداده اند.

photo_2016-11-23_16-11-51

یکی از ساکنان مسکن مهر نیز که خواست نامش فاش نشود در این زمینه با انتقاد از سوزاندن زباله‌ها و آلودگی ناشی از آن گفت: هر از گاهی ستون های دود ناشی از به آتش کشیدن زباله و پلاستیک منطقه را فرا می گیرد و همین امر به خاطر نفوذ دود و خاکستر به خانه ها و مناطق مسکونی مزاحمت هایی را برای اهالی ایجاد کرده و می تواند زمینه ساز بروز و شیوع انواع بیماری های خطرناک به خصوص بیماری های ریوی و تنفسی شود.

photo_2016-11-24_19-07-32

وی ادامه داد: تلنبار شدن زباله در این محل، منظر و سیمای شهر را زشت و زمخت کرده و بنا به گفته کارشناسان محیط زیست، وقتی مدت و زمان انباشت زباله طولانی شود، آب تولید می کند که تبخیر نمی شود و در خاک و سفره های آب زیرزمینی نفوذ کرده و می‌تواند به وسیله آلوده کردن آب و هوا و خاک، لطمه جبران ناپذیری بر پیکر طبیعت و محیط زیست وارد کند.

واقعیت این است که دفع زباله‌های شهری در پارس آباد به روش کنونی زیبنده منطقه نیست و در تمام مراحل مشکل داشته و سالهاست که به شیوه ای غیر بهداشتی صورت می گیرد؛ از کمبود محسوس سطل های آشغال در سطح شهر، جمع‌آوری بدون برنامه و تفکیک پسماندهاو در ساعات پرتردد گرفته تا حمل و انتقال با وسایل نقلیه فاقد پوشش توری و فرسوده، تخیله و رهاسازی در مکان نامناسب و مجاورت منطقه مسکونی و در نهایت زباله ها به جای دفن و امحای بهداشتی، یا به حال خود رها و یا برای خلاص شدن از شر این طلای کثیف با بی توجهی به اصول زیست محیطی و بهداشت سوزانده می شود.

photo_2016-11-24_19-04-01

به هر حال جمع آوری و امحای بهداشتی زباله از شاخص های مهم زندگی شهری و شهرنشینی است از این رو با توجه به ضرورت حفظ و صیانت از محیط زیست و مناظر طبیعی و نیز اهمیت سلامت مردم، از مسوولان ذی ربط به خصوص فرماندار و دادستان انتظار می رود نسبت به این موضوع و مدیریت پسماند حساسیت بیشتری نشان داده و با اتخاذ تدابیر جدی و تعیین تکلیف مکان دائمی زباله، رسیدگی به مطالبات و خواسته های مردم و نیز وضعیت اسفبار جمع آوری و دفع زباله را در اولویت قرار دهند.photo_2016-11-22_18-16-42

photo_2016-11-23_16-11-37photo_2016-11-24_19-03-46photo_2016-11-24_19-07-17

اخبار مرتبط

نظرات