امروز: سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲
زمان انتشار : نوامبر 27th, 2015 8:56 | کد خبر : 15092 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

شرکت درستکار مغان هسته اولیه لاین سورگوم و ذرت تولید کرد+تصاویر

مشاور فنی کشت و صنعت درستکار مغان از تولید و تکثیر هسته اولیه لاین والدین سورگوم “اسپید فید” و ذرت ۷۰۶ برای نخستین بار در سطح استان اردبیل توسط این شرکت خبر داد.

مهندس “احمد مزین” که بیش از سه دهه در اجرای برنامه های تحقیقاتی ذرت در موسسات تحقیقاتی و در معرفی ارقام هیبریدهای زودرس و دیررس ذرت فعالیت و همکاری نزدیک داشته، در گفت و گو با خبرنگار مغانه افزود: کشت و صنعت درستکار مغان در قالب و راستای مفاد قراردادی که بین موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و این شرکت امضا شده، در اجرای تعهدات خود در سال زراعی جاری اقدام به کشت سه هکتار سورگوم اسپید فید و پنج هکتار ذرت ۷۰۶ کرده بود که توانست مقدار هفت تن هسته اولیه والد مادری لاین سورگوم و ۱۷تن والد مادری لاین ذرت رقم ۷۰۶ تولید و برداشت نماید.

DSC_5017

مشاور فنی طرح، با بیان اینکه این نخستین بار در سطح کشور و استان است که یک شرکت غیر دولتی بذر هسته اولیه ذرت رقم ۷۰۶ و سورگوم اسپید فید کشت، تولید و تکثیر می کند، اظهار کرد: امتیاز کاشت و تولید این دو رقم بذر از سوی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به صورت انحصاری به شرکت کشت و صنعت درستکار مغان واگذار شده است.

به گفته وی، پارسال در آیین گرامیداشت دهه فجر که با حضور دکتر “اسکندر زند” معاون محترم وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وهیئت همراه و دکتر “گودرز نجفیان” رییس موسسه تحقیقات اصلاح وتهیه نهال وبذر در محل موسسه تحقیقات برگزار شد، قراردادهای واگذاری لیسانس انحصاری و انتقال فناوری و دانش فنی امتیاز تکثیر و فروش بذر هیبرید ذرت رقم ۷۰۶ کرج و تولید بذر هیبرید سورگوم رقم اسپید فید بین موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و شرکت کشت و صنعت درستکار مغان  به امضا رسید.

DSC_4964

وی با اشاره به اهمیت و ویژگی های خاص بذر هیبرید سورگوم اسپید فید گفت: این بذر برای تولید علوفه تر،خشک و سیلوئی مناسب بوده و تولید علوفه سیلوئی در چند چین باعث گردیده تا میانگین عملکرد علوفه این رقم هیبرید  به فراتر از یکصد تن در هکتار برسد.

وی با اعلام اینکه علوفه این رقم در مناطق مستعد حتی تا چهار چین در یک سال زراعی برداشت می شود، اضافه کرد: این محصول به کم آبی مقاوم است و به همین علت برای مناطقی از کشور که دارای مشکل آب می باشند،توصیه شده است.

او گفت: با توجه به تحمل گیاه به خشکی و همچنین مقاومت به کم آبی از ویژگی های این رقم محسوب می شود و امکان کشت این گیاه در اکثر مناطق کشور خصوصاً  مناطق گرم و خشک وجود دارد.

IMG_0045

وی با اشاره به ارزش اقتصادی و اجتماعی این رقم خاطر نشان کرد: این تنها رقم سورگوم علوفه ای در کشور می باشد و بیش از ۹۰ درصد سطح زیر کشت سورگوم در کشور به این رقم اختصاص دارد .

به گفته وی، سورگوم موردنیاز کشور توسط کشت و صنعت درستکار مغان تامین و تولید می شود به طوری که در سال زراعی ۹۳-۹۴ نزدیک هزار تن بذر هیبرید سورگوم اسپید فید تولید شده که پس از پروسس و بسته بندی در اختیار کشاورزان مناطق و استان های مختلف کشور قرار خواهد گرفت.

وی همچنین با اشاره به اهمیت و ویژگی های فنی بذر ذرت رقم کرج ۷۰۶گفت: افزایش میانگین عملکرد دانه ذرت هیبرید کرج ۷۰۶ نسبت به رقم شاهد ۷۰۴ به میزان حدود ۱۶درصد، مقاومت نسبی به بیماری فوزاریوم بلال در مقایسه با رقم ۷۰۴ که نیمه مقاوم است و نیمه مقاوم بودن به سیاهک معمولی در مقایسه با رقم ۷۰۴ که حساس است از ویژگی های این رقم محسوب می شود.

IMG_0056

وی همچنین از کشت ۹۰هکتار ذرت بذری رقم ۷۰۶ در سال زراعی ۹۳-۹۴ توسط شرکت کشت و صنعت درستکار مغان در این شهرستان خبر داد و گفت: برای این مقدار سطح زیر کشت با ۱۴نفر ذرت کار قرارداد منعقد شده است.

وی با قدردانی از نظرات فنی و سازنده و همکاری ها و راهنمایی های راهگشای موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و با اعلام اینکه ناظران عالی این دو موسسه به طور مرتب از مزارع بازدید و وضعیت را رصد می کردند، افزود: این شرکت به منظور تولید بذر استاندارد و با کیفیت، در تولید بذور سورگوم و ذرت از مرحله انتخاب و آماده سازی زمین تا مرحله برداشت و پروسس و پاکت گیری بذر تولید شده همواره از نظرات ناظران ماهر و مجرب موسسه بهره مند شده است.

IMG_0088

وی ادامه داد: شرکت کشت و صنعت درستکار مغان در سال زراعی ۹۳-۹۴، برای نخستین بار در تاریخ کشاورزی استان آذربایجان شرقی، با مجوز موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و سازمان جهاد کشاورزی استان یاد شده، اقدام به کشت و تولید بذر هیبرید ذرت ۷۰۴ در منطقه خداآفرین آذربایجان شرقی نمود که نتایج به دست آمده از نظر کمی و کیفی کاملاً مطلوب می باشد و این شرکت در نظر دارد در سال زراعی ۹۴-۹۵تولید بذر هیبرید ذرت در این منطقه را گسترش دهد.

IMG_0108

IMG_0122 IMG_0139 IMG_0172

۵۵ ۲۰۳

اخبار مرتبط

نظرات