امروز: پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : جولای 11th, 2018 6:06 | کد خبر : 22932 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

۱۵هزار هکتار از اراضی پارس آباد به کشت سویا اختصاص یافت

معاون فرماندار پارس آباد گفت: در سال زراعی جاری افزون بر ۱۵هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان، تحت عنوان کشت دوم به زراعت سویا اختصاص یافته است.

به گزارش مغانه آنلاین، عدالت حاجی پور روز چهارشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع و مجاری و تاسیسات آبی مغان افزود: امسال بیش از ۹۰درصد سطح زیر کشت ثانویه به زراعت دانه روغنی سویا اختصاص داده شده که پیش بینی می شود میزان تولید این محصول نسبت به پارسال از نظر کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته باشد.

وی با اشاره به محدودیت منابع آبی به خصوص برای کشت دوم، اظهار کرد: به واسطه پیگیری های جدی فرماندار منطقه و استاندار اردبیل ، مشکل تخصیص آب مورد نیاز اراضی زیر کشت سویا برطرف شده است.

وی با بیان اینکه پارس آباد در بحث تولید سویا در جایگاه ممتازی در سطح کشور قرار دارد، گفت: ایجاد و راه اندازی صنایع تبدلی و تکمیلی و کارخانه روغن کشی به توسعه و رونق کشت دانه های روغنی و افزایش میزان تولید سویا و کلزا کمک زیادی می کند.

وی با بیان اینکه مدیریت مصرف آب یکی از مهمترین مولفه های استفاده بهینه از منابع محدود آبی می باشد گفت: دولت مشوق ها و بسته های حمایتی خوبی برای توسعه آبیاری تحت فشار پیش بینی کرده  که اعطای تسهیلات بلاعوض و کم بهره فرصتی از آن جمله است.

او با اشاره به ضرورت استفاده از شیوه های نوین آبیاری، بر رعایت الگوی کشت و کاشت محصولاتی که نیاز به آب کمتری داشته و جز اولویتها و نیازهای کشور می باشد تاکید کرد.

معاون مدیر عامل کشت و صنعت و دامپروری مغان نیز گفت: این شرکت به عنوان کشاورز بزرگ منطقه با رعایت الگوی کشت  ۶۵ درصد  کشت های خود را به پاییزه اختصاص داده و با کاشت یک هزار و۴۴ هکتار چغندر قند پاییزه  و توسعه  آبیاری های  نوین و بهره گیری از شیوه های نوین کشاورزی در مصرف آب کشاورزی صرفه جویی قابل توجهی داشته است.

محمود علایی از تولید ۱۰ هزار تن کلزا در شرکت کشت و صنعت مغان در سال جاری خبر داد و پیش بینی کرد با فروش این محصول حدود ۳۰۰ میلیارد ریال درآمد عاید این شرکت شود.

وی همچنین از افزایش سه هزار راسی تعداد گاو های شیری شرکت مغان در سال جاری خبر داد و گفت: برای تامین علوفه مجتمع دامپروری  ۱۵ هزار راسی نیاز به ۷۰ هزار تن ذرت علوفه ای بود که ۵۵ هزار تن این رقم با تلاش خود شرکت در کشت اول تولید شد که به لحاظ توسعه دامپروری ،برنامه ریزی های لازم برای تولید ۲۰ هزار تن دیگر در دستور کار شرکت قرار دارد.

 

 

اخبار مرتبط

نظرات