امروز: پنج شنبه, ۱۵ آذر , ۱۴۰۳
زمان انتشار : فوریه 4th, 2020 10:38 | کد خبر : 23483 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

جایگاه دموکراسی در نظام انتخابات ایران

مغانه آنلاین– انتخابات سالم و منصفانه و عادلانه و شفاف و آزاد در سایه تضمین آزادی های عمومی ،‌اجرای قوالنین بدون جانبگرائی و پذیرش نظر کلیه احزاب و استفاده از هیات اجرائی صالح و ایجاد رای گیری سنتی توام با الکترونیکی و فراهم نمودن بستر مناسب جهت جلوگیری از تخلفات و نزاع های احتمالی ،‌تبیلغات […]

مغانه آنلاین– انتخابات سالم و منصفانه و عادلانه و شفاف و آزاد در سایه تضمین آزادی های عمومی ،‌اجرای قوالنین بدون جانبگرائی و پذیرش نظر کلیه احزاب و استفاده از هیات اجرائی صالح و ایجاد رای گیری سنتی توام با الکترونیکی و فراهم نمودن بستر مناسب جهت جلوگیری از تخلفات و نزاع های احتمالی ،‌تبیلغات زود هنگام و تطمیع کننده و نهایتا تشکیل خانه ملت مقتدر.

انتخابات آزاد و عادلانه مهم ترین ابزار مردم سالاری و پذیرش افکار عمومی و تجلی گاه نظر و رای مردم در تعیین و تکلیف آینده خود میباشد چرا که برگزاری انتخابات مطلوب با ویژگیهای سالم ، رقابتی ،‌شفاف که نتیجه آن جمع شدن نمایندگانی با عصاره حقیقی اراده ملت در خانه ملت میشوند که بایستی اولا نهادهای نظارتی اعم از اعضای هیات اجرائی شهرستان ،‌هیات مرکزی استان که در گردآوری مدارک کاندیدها نقش موثری دارند از افراد مورد اعتماد پذیرش شود و با تحقیق کامل بدون توجه به نظر شخصی یا فرد گرائی یا جناحی ،‌منصفانه اقدام به رد یا قبول صلاحیت نماید ثانیا  در اجرای قوانین هیات اجرائی و شورای نگهبان شهرستان ، بستر لازم جهت جلوگیری از نگاه پیشگیرانه و حمایت و صیانت از آرای مردم داشته باشند.

نظرات در خصوص جایگاه مجلس

حضرت آیت اله امام خمینی (ره ) در سخنانش از مجلس بعنوان نهادی مهم و اثر گذار یاد میکند و نقش نمایندگان در تعیین سرنوشت کشور اساس میدانست و فرمود: مجلس حاصل خون جمعیتی که به اسلام وفادار بودند و نهادی برآمده از فریاد های الله اکبر مردم است.

از نظر قانون مجلس بالاترین مقام کشور میباشد چرا که نماینده علاوه بر امانتدار رای مردم ،‌مسئولیت مقابله با سیاست بازی های غرب و شرق و امریکای جنایتکار با استناد به قانون اساسی وظیفه قانون گذاری و نظارت بر عملکرد دولت و دستگاههای اجرائی را دارند چرا که قانون بستری مایه نظم ،‌ثبات و امنیت عمومی و ضمینه های تکامل اجتماعی را فراهم می نماید.

انتخابات در کشور ما تنها امری سیاسی نیست بلکه جنبه عبادی و معنوی نیز دارد و بر این اساس حضور در انتخابات افزون بر آنکه وظیفه سیاسی و اجتماعی است تکلیف دینی و شرعی نیز بشمار میرود زیباترین حضور یک ملت در پای صندوق زمانی است که نماینده اصلح وارد خانه ملت شود چونکه نماینده اصلح هرگز به دام فساد و زد و بند و رشوه و پارتی بازی نمی افتد.

همانطور که مقام معظم رهبری حضرت آیت اله خامنه ای فرموده اند : اهم شرایط کاندید اصلح متعهد و متخصص بودن است متعهد یعنی داشتن ایمان و تقوا و حامی ارزش های دینی و انقلابی بودن است متخصص یعنی علم و تجربه کافی در امور اجرائی ، حوزه محل انتخابیه و کشور داشته باشد.

همچنان که حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده هر کس شخصی را به اموری مامور کند در حالی که او میداند در میان مردم فرد دیگری بهتر از او است همانا به خدا و رسولش خیانت کرده است پس شرکت در انتخابات تکلیف شرعی و بی اعتنایی به آن و عدم توجه به تعهد و تخصص کاندید مورد نظر ، خیانتی بزرگ محسوب میشود.

تبلیغات کاندیداها

تبلیغات امری لازم و ضروری است به هر حال هر کاندیدا حق دارد در معرفی خود از ابزار های تبلیغاتی استفاده کند. متاسفانه برخی نامزدها با اسراف و زیاده روی در تبلیغات و طرح شعارهای غیر واقعی جهت سرقت شعور مردم ،‌تطمیع کردن دیگران ،‌بی احترامی به رقبا و متهم کردن آن ،‌که نه تنها تخلف است حتی سلامت فضای انتخاباتی را متشنج و مردم را سر در گم می کند و دچار تردید در تشخیص میشود و در این خصوص با الهام از تکالیف الهی امر به معروف و نهی از منکر ،‌مردم بدور از تخریب که معقوله دیگری غیر از تبیین و شفاف سازی میباشد ضمن امر به شناساندن افراد سالم و صالح نهی از افراد غیر اصلح توضیح و اطلاع رسانی گردد تا هنگام تعیین ، فرد اصلح را انتخاب نماید .

اقتدار قانون در اجرای آن

اگر هدف از برگزاری انتخابات را مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود بدانیم باید رفع موانع و تمطع از این حق انسانی و ملی در راستای اجرای صحیح با قدرت قانون میسر میشود چرا که قانون باید با بداخلاقان انتخاباتی که از سوی  بعضی از ۱-نامزدها ۲-هواداران ۳-جریان های سیاسی ۴- فضای مجازی بوجود میاید مبارزه گردد ، مهم ترین بداخلاقی انتخاباتی تمکین نکردن از قانون است گروهای فوق برای اظهار نظر و بیان مواضع خودشان وقتی از قانون خارج میشوند و از طریق ‌محروم کردن کاندیدها و مردم از حقوق اساسی در این قلمرو،‌استفاده از امکانات دولتی و عمومی له و علیه کاندیداها ، جعل و چاپ تعرفه ها و مهر انتخاباتی ، خرید و فروش گسترده و سازمان یافته آرا ، برنامه ریزی جهت تغییر در آرا مردم ،‌تلاش جهت به تعطیلی کشانده انتخابات ،‌ارعاب رای دهندگان ،‌انتشار اخبار و آگهی های کذب در سطح مسیع در حاشیه انتخابات ، رای دادن با شناسنامه دیگری و مجعول ،‌رای دادن بیش از یکبار ،‌تقلب در رای گیری و شمارش آرا ،‌بازکردن لاک و مهر صندوقها ،‌دخالت در انتخابات با سمت مجعول ،‌الصاق پوسترهای تبلیغاتی در نقاط ممنوع ،‌تبلیغات غیر متعارف و در زمان ممنوعه باید به جد مقابله کرد.

نتیجه گیری

در نظام حقوقی ایران شورای محترم نگهبان نهاد ناظر بر انتخابات است که بایسته های نظارتی این نهاد به منظور اعتلای نظام انتخاباتی کشور نیل به وضعیت مطلوب و تحقق نظام نظارتی عادلانه است و برابر اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون انتخابات که اشعار بر این دارد: تشکیلات قضائی هر بخش بمنظور پیشگیری وقوع جرایم ضمن هماهنگی با ناظران شورای نگهبان و هیات اجرائی اقدامات لازم را در محدوده مقررات معمول میدارند ضمن جلوگیری از جرایم انتخاباتی بنظر باید ۱-امکانات فنی و مالی بالاخص در استفاده از رایانه هنگام اخذ رای همراه با برگ تعرفه دستی بوجود آورند ۲-علاوه بر شرایط مقرر در ماده ۲۸ قانون انتخابات شرایط دیگری مانند ۵ سال سابقه مدیریت اجرائی ،‌ حداقل مدرک لیسانس حقوق در کنار مدارک دیگر داشته باشند۳-بجای رد صلاحیت از کلمه عدم احراز شرایط نماینده مجلس استفاده شود که وجه تمیز با رد صلاحیت باشد ۴-شمارش هر صندوق در حضور نماینده کاندید انجام و صورتجلسه آن با امضای حاضران بالاخص نماینده کاندید تنظیم و نهایتا نتیجه با استناد به صورتجلسات کلیه شعب اعلام گردد و النهایه ماحصل آن ورود نمایندگان اصلح و قانونی به خانه ملت است.

*سیف اله وقار بیگدللو

دانشجوی کارشناس ارشد رشته حقوق خصوصی

اخبار مرتبط

نظرات