امروز: سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : آوریل 3rd, 2016 9:52 | کد خبر : 17611 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

ارمنستان و جمهوری آذربایجان در یک قدمی جنگ بزرگ

جمهوری آذربایجان و ارمنستان وارد نبردی جدی در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ کوهستانی شدند. در این درگیری مرزی چندتن از نظامیان دو طرف کشته شدند و ایروان ادعا کرده توانسته یک بالگرد آذربایجان را نیز ساقط کند. اما باکو این ادعا را رد می‌کند.

به گزارش مغانه، این شدیدترین درگیری مرزی بین دو طرف در سال‌های اخیر است. در پی شدت گرفتن این درگیری‌ها ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از همسایگانش خواست آرامش خود را حفظ کنند. به گزارش شبکه خبری الجزیره، درگیری‌ها بین دو کشور پس از آن شدت گرفت که دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس متهم کردند و مدعی شدند طرف مقابل ده‌ها بار با تانک، توپخانه و اسلحه‌های خودکار اقدام به تیراندازی کرده‌است.
شاهدان عینی نیز می‌گویند ارمنستان ستونی از تانک‌های خود را روانه منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی (ناگورنو) کرده و از مردم منطقه خواسته است سلاح به دست گرفته و راهی مرز شوند. با آغاز این درگیری‌ها، ارمنستان ضمن تأیید کشته شدن یکی از سربازانش اعلام کرد ارتش این کشور توانسته یک فروند بالگرد جمهوری آذربایجان را ساقط کند.
واکنش‌های منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای
همزمان با آتشباران توپخانه‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ (ناگورنو) ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اولین رهبر یک کشور خارجی بود که نسبت به این درگیری واکنش نشان داد.
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: پوتین به طرف‌های درگیر تأکید کرده تا آتش‌بس را رعایت کرده و خویشتنداری از خود نشان دهند.  در همین حال، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه نیز در تماس تلفنی فوری با وزرای دفاع ارمنستان و جمهوری آذربایجان به این درگیری‌ها اشاره کرده و خواستار توقف آنها شد.
در همین حال فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز نسبت به شرایط وخیم منطقه قره‌باغ، اعلام نگرانی کرد و از طرفین خواست فوراً نسبت به توقف درگیری و التزام به توافق آتش‌بس پیشین، اقدام نمایند. درگیری میان دو کشور از زمانی که ناگورنو قره باغ از جمهوری آذربایجان جدا شد، در سال ۱۹۸۸ آغاز شده است و این دو کشور مدعی مالکیت این منطقه هستند.
منطقه قره‌باغ که در مرز این دو کشور واقع شده، اکثریتی ارمنی دارد اما از زمان شوروی سابق تحت کنترل آذربایجان بوده است. منطقه قره‌باغ در سال ۱۹۹۱ اعلام استقلال کرد، اما این اقدام به شکل‌گیری جنگی سه ساله منجر شد.
هرچند با مداخله روسیه این جنگ در سال ۱۹۹۴ به یک آتش‌بس منتهی شد، اما درگیری هرگز به معنای واقعی متوقف نشده و طرفین هر از چند گاهی وارد درگیری‌های مقطعی نظامی می‌شوند.
رئیس‌جمهوری آذربایجان به دنبال پایان خشونت‌های« قره‌باغ»
رئیس‌جمهوری آذربایجان متعهد شد درگیری‌ها با ارمنستان به صورت صلح‌آمیز پایان یابد.
به گزارش «ایلنا» به نقل از «اسپوتنیک،» «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهوری آذربایجان دیروز متعهد شد تمام تلاش خود را برای پایان دادن به درگیری‌های منطقه قره‌باغ انجام دهد.
علی‌اف گفت: «تلاش‌های خود را برای رسیدن به راه‌حلی صلح‌آمیز و پایان دادن درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ ادامه خواهیم‌ داد. اما راه‌حل به دست‌ آمده باید تمامیت ارضی آذربایجان را در نظر بگیرد.»
وزارت دفاع آذربایجان روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای مسلح ارمنستان ۱۲۷ بار آتش‌بس خط تماس را نقض کردند.
در این بیانیه آمده است که ارتش ارمنستان از خمپاره و تسلیحات سنگین استفاده کرده است.
در همین حال، وزارت دفاع ارمنستان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که این درگیری‌ها توسط طرف مقابل در شامگاه اول آوریل آغاز شده و نیروهای آذربایجان از تانک‌ و خمپاره‌انداز استفاده کرده‌اند.
این وزارتخانه همچنین اعلام کرده است که درگیری‌ها همچنان ادامه دارد و از هر دو طرف قربانی گرفته است.

منبع: ایران

اخبار مرتبط

نظرات

ناشناس

تبریک
فضولی از مناطق اشغال شده ازاد شد