امروز: جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
زمان انتشار : آگوست 21st, 2018 5:52 | کد خبر : 22959 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

مذاکره در مورد استقلال قره باغ، ظلمی آشکار در حق جمهوری آذربایجان است

رئیس جمهور سابق جمهوری آذربایجان گفت که هر گونه مذاکره در خصوص استقلال قره باغ، ظلمی آشکار در حق این کشور است.

به گزارش مغانه آنلاین،”ایاز مطلب اف” در گفتگوی اختصاصی با یاور ندرتی ( مجری رادیو برون مرزی آران صدا و سیما) با اشاره به مناقشه قره باغ و حل مسالمت آمیز آن گفت: تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان مورد تائید مجامع بین المللی است و هرگونه مذاکره در خصوص استقلال منطقه قره باغ و آزاد سازی هفت شهر اطراف آن در قبال قبول استقلال قره باغ ظلمی است آشکار در حق آذربایجان و معنای آن این است که آذربایجان توانایی حفظ تمامیت ارضی خود را ندارد باید این مناقشه در چارچوب تمامیت ارضی آذربایجان حل و فصل شود.

رهبر آذربایجان در دوره شوروی گفت: قابل قبول نیست که دو ملت تا ابد با هم در شرایط جنگ باشند و همدیگر را بکشند فلذا باید این مناقشه از طریق سیاسی حل شود و با توجه به تغییراتی که در داخل ارمنستان روی داد ما امیدواریم رهبری جدید ارمنستان در خصوص حل این مناقشه اقدام لازم را انجام دهند.

وی خاطر نشان کرد: نباید شورای امنیت سازمان ملل در قبال چهار قطعنامه تصویبی خود در قبال قره باغ که طبق آن نیروهای ارمنی باید خاک آذربایجان را تخلیه کنند سکوت اختیار نماید و این به هیچ عنوان قابل قبول نیست و جای تعجب دارد که چرا سازمان ملل قادر به اجرای مفاد تصویبی خود نیست.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد عملیات “کالچو” علیه ارمنی ها در قره باغ گفت: بانی این عملیات گورباچف رئیس جمهور شوروی بود و این عملیات با یکسال تاخیر انجام شد و ارمنی های جدایی طلب قره باغ متحمل ضربات مهلکی شدند.

وی در ادامه بیان داشت: در این مورد من جلسات مختلفی با گورباچف داشتم و به گورباچف گفتم اگر میخواهید پایان این مناقشه را ببینید باید به سندی که خودتان امضایش کردید عمل کنید یا آنرا لغو کنید ما مجبور هستیم علیه جدایی طلبان که آسایش عمومی را برهم میزنند برخورد کنیم و سرانجام در نتیجه فشار سیاسی ، گورباچف مجبور به امضا سند برخورد با ارمنی های قره باغ شد و ما با کمک مسکو این عملیات را انجام دادیم چرا که ما به تنهایی قادر به انجام این عملیات نبودیم زیرا ما ارتش قوی نداشتیم و بدون حمایت مسکو انجام این کار ممکن نبود.

وی ادامه داد: ساکنان ارمنی قره باغ از این اقدام ما استقبال کردند و گفتند اینها اجازه نمیدهند ما زندگی عادی خودمان را بکنیم ما را از دست این وحشی ها نجات دهید ما میخواهیم در داخل آذربایجان و در کنار شما زندگی کنیم.

مطلب اف در ادامه افزود: پنج نفر از ساکنان قره باغ از خانکندی به باکو آمدند و من انها را به حضور پذیرفتم. در این دیدار آنها گفتند ما در داخل این کشور در کنار هم زندگی میکنیم بیایید این ماجرا را تمام کنیم . آنها همچنین اظهار کردند که گفت و گو بین ارمنستان و آذربایجان مفیدتر است تا جنگ و خونریزی ، بالاخره ما این عملیات را انجام دادیم و کسی از ما نرنجید و ما کلی نامه از ارمنی ها دریافت کردیم و خواهش و تمنا میکردند که ما را از دست این قلدرها نجاتمان دهید اجازه نمیدهند زندگی عادی خودمان را بکنیم و هر روز تهدیدمان میکنند.

او بیان کرد: ما در خصوص این موضوع با آن پنج نفر صحبت کردیم و قرار بود در عرض دو و یا سه روز این موضوع به کلی حل شود که ناگهان یکی از آن پنج نفر به نام “ریگاریان” در “استپاناکرت” در روز روشن هدف اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد کسانی این کار را انجام دادند که نمیخواستند این مناقشه حل شود.

اخبار مرتبط

نظرات