امروز: شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
زمان انتشار : مارس 15th, 2024 2:38 | کد خبر : 24778 | چاپ این مطلب چاپ این مطلب

طرح نوروزی پلیس راه استان اردبیل آغاز شد

رئیس پلیس راه استان اردبیل از آغاز اجرای طرح نوروزی تامین امنیت جاده ای با شعار “آرامش و امنیت در بهار قرآن و طبیعت” در راه های ارتباطی این استان خبر داد.

مغانه آنلاین- جمعه ۲۵-۱۲-۱۴۰۲

سرهنگ وحید علیپور در نشست خبری با اعلام این خبر اظهار کرد: این طرح همزمان با سراسر کشور از روز پنجشنبه ۲۴ اسفندماه شروع و تا روز سه شنبه ۱۴ فروردین ماه سال آینده به مدت ۲۰ روز در تمامی محورهای مواصلاتی استان با اولویت راه های منتهی به مکان های گردشگری ادامه خواهد داشت.

وی از هماهنگی با دستگاه های مرتبط از جمله راهداری، هلال احمر، اورژانس، شهرداری و امدادگران مجاز خودرو برای ارائه خدمات بهتر به مسافران خبر داد و گفت: پلیس با همکاری این دستگاه ها به صورت شبانه روزی به مردم و مسافران خدمت رسانی خواهد کرد.

رئیس پلیس راه استان اردبیل اظهار کرد: برای اجرای این طرح ۷۵۵ نفر در قالب ۳۱۰ تیم در راه‌های ارتباطی استان به ویژه نقاط حادثه خیز و راه‌های منتهی به مکان‌های گردشگری استان مستقر شده‌اند.

سرهنگ علیپور ارائه خدمات بهتر به مردم و مسافران نوروزی، ارتقای ایمنی تردد و پیشگیری از تلفات و تصادفات رانندگی را از جمله اهداف اجرای طرح نوروزی پلیس برشمرد و ادامه داد: پیام این رزمایش آمادگی تمامی دستگا ه ها و سازمان های مرتبط استان برای خدمت رسانی بهتر و بیشتر به مسافران نوروزی است.

رویکرد اول پلیس راه استان اردبیل ارشادی است

رئیس پلیس راه استان اردبیل گفت: در طرح نوروزی امسال رویکرد اول پلیس راه استان اقناعی، ایجابی، ارشادی و تذکراتی است و رانندگانی که تخلفات آنها عمدی نباشد پلیس به جای جریمه برگه های ارشادی به رانندگان خواهد داد.

سرهنگ علیپور افزود: پلیس راه استان اردبیل برگه ها و برشورهایی را چاپ کرده که در آن قید شده است: ” راننده محترم با اینکه شما مرتکب تخلف رانندگی شده اید و برابر قانون مبلغ جریمه شما این مقدار است اما به جهت ایام سال نو و عید نوروز از اعمال قانون بر شما صرفنظر گردید و ضمن دعوت به رعایت قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی تذکر داده می شود، در صورت تکرار تخلف رانندگی در طول مسیر نسبت به اعمال قانون مطابق با مقررات اقدام خواهد شد”.

رئیس پلیس راه استان اردبیل با بیان اینکه خط قرمز پلیس تخلفات حادثه‌ساز است، اظهار کرد: برخورد پلیس با رانندگانی که مرتکب تخلفات حادثه ساز شوند سلبی خواهد بود و با متخلفان بدون اغماض برخورد خواهد شد.

وی در عین حال تاکید کرد: پلیس در طرح نوروزی با رانندگانی که سرعت، سبقت و نظم عمومی را رعایت نکرده و اقدام به حرکات خطر آمیز کنند مماشات نکرده و برخورد قاطع خواهد کرد.

رئیس پلیس راه استان اردبیل با اشاره به اینکه طبق بررسی های صورت گرفته بیشترین علت تصادفات جاده ای در تعطیلات نوروز سال گذشته خستگی و خواب آلودگی رانندگان بوده است، اضافه کرد: رانندگان باید به ازای هر ۲ ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه استراحت کنند تا سفر خوشی داشته و سالم به مقصد برسند.

سرهنگ علیپور با بیان اینکه برای رفع خستگی و خواب آلودگی هیچ نسخه‌ای قابل تجویز نیست، ادامه داد: بهترین روش برای رفع خستگی و خواب آلودکی رانندگان همان کلید طلایی “به ازای هر ۲ ساعت رانندگی ۱۵ دقیقه استراحت” است و رانندگان برای جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار رانندگی باید به محض احساس خستگی و خواب آلودگی با توقف در محل امن استراحت کنند.

وی علت بخش زیادی از تصادفات جاده ای را رعایت نکردن سرعت مطمئنه از سوی رانندگان دانست و گفت: عدم توجه به جلو و استفاده از تلفن همراه، توجه به مانیتور داخل خودرو و حواس پرتی رانندگان و سبقت غیرمجاز از دیگر علل وقوع تصادفات رانندگی در جاده‌ها است.

رئیس پلیس راه استان اردبیل از رانندگان خواست، علاوه بر اطلاع از وضعیت راه ها و بستن کمربند توسط تمامی سرنشینان خودرو، برای سلامتی خود و همراهان در سفر از مبدا تا مقصد برنامه ریزی کنند، چرا که طول سفر هم جزو بخش اصلی مسافرت است.

پلیس راه اردبیل در طرح زمستانی جزو استان‌های برتر کشور شد

سرهنگ علیپور در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: با همکاری سایر دستگاه‌های خدمت رسان مرتبط پلیس راه اردبیل در طرح زمستانی امسال به علت کاهش چشمگیر تصادفات منجر به فوت در جاده‌های استان جزو استان‌های برتر کشور شد.

وی افزود: در بازه سه ماهه طرح زمستانی امسال تصادفات منجر به فوت در راه های ارتباطی استان اردبیل نسبت به طرح زمستانی پارسال ۵۴ درصد کاهش یافت.

رئیس پلیس راه استان اردبیل اظهار کرد: بر اساس اعلام پزشک قانونی در ۱۱ ماه سال جاری نیز کشته شدگان تصادفات جاده در استان اردبیل در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۳ نفر و به عبارتی ۶ درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: از آنجا که اردبیل استان گردشگری و مقصد مسافران از جای جای کشور است، پیش بینی می‌شود امسال شاهد افزایش افزایش سفر در استان باشیم.

استان اردبیل با بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال غربی ایران واقع شده و یکی از قطب های گردشگری کشور است.

 

اخبار مرتبط

نظرات